148589

با تراش سنگ های قیمتی به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم

دنیای معدن - رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد ارزش افزوده از طریق تراش بر روی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی هستیم، گفت: در حال حاضر در اطراف مشهد تراش عقیق و فیروزه انجام می شود، اما تراش دیگر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی قرار است برای نخستین بار در کشور به صورت تخصصی در بازارچه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اصفهان انجام شود.

به گزارش دنیای معدن، هوشنگ شیشه بران در خصوص بازارچه تخصصی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اصفهان، اظهار کرد: به طور معمول سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که در کشور به فروش می رسد ابتدا در کشورهایی همچون هند، تایلند، بلژیک، هلند و ... تراش می خورند و سپس برای قرار گرفتن بر روی طلا و یا جواهر وارد ایران می شوند.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این بازارچه قرار است برای نخستین بار در کشور تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در اصفهان انجام شود، گفت: معادن برخی از سنگ ها همچون عقیق، فیروزه و سیترین در ایران است، اما برخی معادن سنگ های رنگین در کشورهای آفریقایی، افغانستان، هند، کلمبیا و ... قرار دارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه این سنگ ها با تکنیکی خاص تراش و بر روی جواهر قرار می گیرند، تاکید کرد: تا به امروز این هنر در ایران وجود نداشته، اما در اصفهان برای نخستین بار انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کشور معدن شناسان و جواهرشناسان خوبی فعال هستند، گفت: در حال حاضر در اطراف مشهد تراش عقیق و فیروزه انجام می شود، اما تراش دیگر سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی قرار است از این به بعد به صورت تخصصی در این بازارچه انجام شود.

شیشه بران توضیح داد: با پیگیری مستمر سازمان صمت و اتحادیه طلا و جواهر اصفهان یک طبقه از ساختمان ارگ جهان نما شامل ۱۸ مغازه بزرگ به صورت آزمایشی در اختیار این کنسرسیوم قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه با راه اندازی این بازارچه پیش بینی اشتغال ۵۰ هزار نفر در کشور شده است، یادآور شد: شاید به تنهایی راف سنگ های رنگی، ارزش بالایی نداشته باشد، اما بعد از تراش و سوار شدن بر روی طلا و جواهر ارزش افزوده بالایی پیدا می کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه راف بسیاری از این سنگ ها باید از خارج وارد شود و بر روی آن عملیات تراش انجام می شود، گفت: برای جلوگیری از قاچاق سنگ های قیمتی در نظر داریم زیر نظر دولت مرکز تبادلات راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه هنوز کنسرسیوم صادراتی این بازارچه راه اندازی نشده است، تصریح کرد: بعد از راه اندازی این کنسرسیوم باید بر روی برنامه های صادراتی آن متمرکز شویم و اکنون به دنبال تراش سنگ های قیمتی و ایجاد ارزش افزوده داخل ایران هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید