148545

شرکت حفاظتی ایمیدرو تا تیرماه در معدن آلبلاغ اسفراین مستقر می‌شود

دنیای معدن -فرماندار اسفراین گفت: شرکت حفاظتی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تا تیر ماه امسال در معدن سرب و روی منطقه آلبلاغ این شهرستان خراسان شمالی مستقر می‌شود تا کار مراقبت از این معدن انجام شود.

به گزارش دنیای معدن، طاهر رستمی اظهار داشت: اکنون شرکت آلومینای ایران( مستقر در شهرستان جاجرم)، به نمایندگی از ایمیدرو، در منطقه آلبلاغ مستقر شده است اما قرار است با برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت حفاظتی، حفاظت از معدن به این شرکت واگذار شود.

وی افزود: ایمیدرو می تواند از ظرفیت چند شرکت برای حفاظت از معدن آلبلاغ، استفاده کند اما رویکرد ما این است که یک شرکت به عنوان پاسخگو، انتخاب شود که طرف حساب ما، چند شرکت نباشد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آلومینا، قرار است برای مسدودسازی تونل های حفر شده غیرمجاز این معدن اقدام کند و به همین دلیل از هفته پیش در منطقه مستقر شده است.

فرماندار اسفراین گفت: ایمیدرو اعلام کرده است که برای انجام اکتشاف و پی جویی ها، به این تونل ها نیاز دارد اما در این زمینه، حفظ جان افراد، در اولویت است و به ناچار دهانه تونل ها مسدود می شود.

وی با اشاره به اینکه مرحله دیگری از پاکسازی، روز چهارشنبه هفته گذشته، در منطقه آلبلاغ انجام شده است افزود: تا زمان عقد قرارداد با شرکت حفاظتی، تامین امنیت و حفاظت از منطقه، بر عهده شرکت آلومینای ایران است.

رستمی گفت: هر زمان ایست و بازرسی و پاک سازی انجام می شود، حضور افراد کمتر می شود، با انجام پاک سازی، حضور برداشت کنندگان در منطقه کاهش می یابد، البته اکنون با حضور عشایر، شمار برداشت کنندگان غیرمجاز کاهش یافته است.

وی درباره برخورد با دلال ها که اقدام به خرید مواد معدنی می کنند اظهار داشت: دلال ها شناسایی شده اند، یکی از این افراد راهی زندان شده البته برخورد و جریمه برای متخلفان اعمال می شود اما در قانون برداشت غیرمجاز، جرم انگاری نشده است، به لحاظ قانونی برخورد خیلی شدید پیش بینی نشده است.

فرماندار شهرستان اسفراین، با اشاره به تاثیر حضور برداشت کنندگان بر وحوش منطقه افزود: متاسفانه حضور افراد و تردد خودروها، سبب ناامن شدن زیست گاه وحوش شده است

تداوم برداشت غیرمجاز از معدن آلبلاغ در اسفراین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: متاسفانه برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی در آلبلاغ شهرستان اسفراین، همچنان ادامه دارد و این منطقه آبستن حوادث است.

رضا فیروزه اظهار داشت: پروانه اکتشاف معدن سرب و روی برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) صادر شده است و بر این اساس، این سازمان، مشکلی برای استقرار تیم حفاظتی خود در این منطقه ندارد.

وی افزود: یکی از اولویت های ما برای انجام تکالیف ایمیدرو در برابر آلبلاغ، استقرار تیم حفاظتی و پیشگیری از بروز حادثه ها است.

فیروزه گفت: پیش از این، انجام اقدامات چون حمل مواد ناریه و یا ساخت جاده اجازه داده نشده بود اما اکنون پروانه اکتشاف صادر شده است و مشکلی برای حضور تیم حفاظتی ایمیدرو در منطقه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت، در خصوص معدن ضابط قضایی نیست و وظیفه ای در حفاظت از معدن ندارد اما با توجه به خطرات، پیگیری های زیادی در زمینه حل مشکلات این معدن انجام شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: رویکرد ما این است که ایمیدرو باید سرعت کار برای استقرار تیم حفاظتی در منطقه را بیشتر کند.

برداشت غیرمجاز از معدن سرب و روی آلبلاغ، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از اواخر سال ۹۷ آغاز شده بود اما از بهار پارسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند ولی سال قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدرو صادر کرد.

حادثه های ریزش در معدن آلبلاغ تاکنون ۶ نفر فوتی داشته است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید