148479

تفاهمنامه راه اندازی بازارچه سنگ های قیمتی در خراسان رضوی امضا شد

دنیای معدن - معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از امضای تفاهمنامه با ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) برای راه اندازی بازارچه سنگ های قیمتی خبر داد.

علی رسولیان پنجشنبه شب در حاشیه امضای این تفاهمنامه با اشاره به ظرفیت بالای خراسان رضوی در حوزه سنگ های قیمتی گفت: فرآوری ۸۵ درصد سنگ های قیمتی کشور در استان خراسان رضوی انجام می شود و ذخایر معدنی استان در این زمینه قابل توجه است همچنین وجود حرم مطهر رضوی به عنوان عامل مهمی برای رونق بازار بخش سنگ های قیمتی است.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ میلیون زائر داخلی و بین سه تا چهار میلیون گردشگر خارجی که در طول سال به استان می آیند همگی متقاضی سنگ های قیمتی هستند و ما می توانیم در کشورهای عربی، همسایه و اروپا به صورت جدی حضور پیدا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مشهد شهر جهانی سنگ های قیمتی است و امیدواریم بتوانیم بازارچه سنگ های قیمتی را در این شهر ایجاد و آزمایش، فرآوری و همچنین فروش این سنگ ها را در یک مجموعه کامل مانند بازارچه گردآوری کنیم.

رسولیان با اشاره به امضای تفاهمنامه بین معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی و ایمیدرو گفت: بنا شد در این زمینه کارگروهی به ریاست معاونت اقتصادی استانداری و دبیری انجمن سنگ های قیمتی در استان تشکیل شود.

وی ادامه داد: ایمیدرو نیز متعهد شد در این زمینه با دستگاه ها تعامل لازم را صورت دهد و محل بازارچه و تسهیلات مرتبط با فعالیت بنگاه های این بخش را تامین کند.

او اضافه کرد: بخشی از این تسهیلات هزینه اکتشاف سنگ های قیمتی است که ایمیدرو با کمک دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی کار اکتشاف آن را انجام خواهد داد.

۳۹ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در کشور ایران شناسایی شده است که حداقل ۱۵ نوع از این تعداد در خراسان رضوی وجود دارد.

از جمله سنگهای ارزشمند در خراسان رضوی می توان به آکوآمارین، عقیق، انواع کوآرتز، ژاسپر، فیروزه، گارنت و زنولیت اشاره کرد.

شورای جهانی صنایع دستی در سال ۱۳۹۵ مشهد را به مدت یک سال به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید