148171

ابعاد شیوه قیمت گذاری زنجیره فولاد بررسی شد

دنیای معدن - قیمت گذاری زنجیره فولاد بر اساس شاخص های بازار سرمایه و به دور از دخالت های دولت، موضوعی بود که در نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران مورد تأکید قرار گرفت. به باور فعالان اقتصادی، دولت باید اجازه دهد نسبت های قیمتی کل زنجیره فولاد طبق استانداردهای جهانی و با توافق اعضای انجمن تعیین شود.

به گزارش دنیای معدن، با توجه به نارضایتی فعالان معدنی از دخالت های دولت در قیمت گذاری زنجیره فولاد و حتی رویه های بازار سرمایه، خواستار موضع گیری اتاق ایران در این مورد شدند. در این راستا پارلمان بخش خصوصی برای اتخاذ یک تصمیم جامع و هماهنگ به همت کمیسیون اقتصاد کلان و مشارکت کمیسیون های معادن و صنایع اتاق ایران، دومین نشست تخصصی را با حضور انجمن ها و تشکل های مربوطه برگزار کرد.

البته در این نشست که محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران نیز حضور داشت، اعضا به نتیجه واحد نرسیدند و قرار شد در جلسه دیگری موضوع مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس اظهارات انصاری، فعالان معدنی کشور باید برای رسیدن به دیدگاهی یگانه در مورد شیوه قیمت گذاری زنجیره فولاد به چند سئوال اساسی پاسخ دهند. اول اینکه عرضه فولاد در بورس و قیمت گذاری بر این اساس، مفید است؟ اگر هست چه میزان از این محصول باید از طریق بورس عرضه شود؟

وی همچنین این سئوال را مطرح کرد که آیا نسبت محصولات فولادی از معدن تا کنستانتره و از گندله تا شمش باید بر اساس نسبت های جهانی تعیین شود و یا با توافق در انجمن های این حوزه؟ مسئله بعدی نیز به دخالت ها برمی گردد؛ آیا معتقد هستید دولت می تواند با ادعای حمایت از مصرف کننده و یا تولیدکننده داخلی در رویه قیمت گذاری ها دخالت کند؟

نایب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر برای این چند سئوال پاسخی واحد داده شود به نتیجه ای مشخص می رسیم.

در این رابطه بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران دخالت دولت در قیمت گذاری را برای این بخش از اقتصاد و حتی سایر حوزه ها، آسیب زا توصیف کرد و گفت: دخالت های دولت همواره به این بخش آسیب هایی وارد کرده است، در گذشته عرضه انواع محصولات فولادی در بازار سرمایه معنایی نداشت اما برای مقابله با دخالت های دولت، عرضه در بورس را پیشنهاد دادیم. متأسفانه امروز دولت در رویه های بازار سرمایه نیز دخالت می کند که واقعاً این کار خارج از فلسفه وجودی بورس است.

این فعال اقتصادی جنبه مثبت دیگر عرضه محصولات در بازار سرمایه را توجیه صادرات فولاد دانست و ادامه داد: در گذشته صادرات فولاد نداشتیم چون دولت برای حمایت از بازار داخل، مجوز صادرات فولاد را نمی داد. وقتی این محصول در بورس عرضه شد، زمانی رسید که بخش از فولاد عرضه شده، مشتری نداشت در نتیجه مازاد بر مصرف بود و قابلیت صادرات پیدا می کرد. با این اوصاف صادرات فولاد نیز امکان پذیر شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، دخالت های دولت در قیمت گذاری را اقدامی مخرب خواند و در اینجا به نقش انجمن ها و تشکل ها اشاره کرد. به اعتقاد او نسبت ها و درصدهای قیمت گذاری باید با توافق انجمن ها و تشکل ها، پایین تر از قیمت های جهانی، بر اساس استانداردهای بین المللی و متناسب با شرایط تولید داخل تعیین شوند.

شکوری تأکید کرد: این نسبت ها در کل زنجیره باید به گونه باشند که هر حلقه از آن علاقه مند به اعطای محصول خود به حلقه بعدی باشد.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران با نگاهی به سیر اتفاقات در حوزه فولاد و تغییراتی که در روند تولید و صادرات این محصول روی داده است، گفت: در گذشته صادرات فولاد معنا نداشت و هیچ کس فکر نمی کرد ایران صادرکننده این محصول شود اما امروز ایران در این بخش رتبه پانزدهم در دنیا را دارد.

وی تشریح کرد: میزان مصرف فولاد در کشور حدود 15 میلیون تن و میزان تولید این محصول برابر با 30 میلیون تن است؛ در واقع 15 میلیون تن قابلیت صادرات داریم.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی قیمت ها باید طبق قیمت های جهانی و منطقه ای تعیین شود و تا حدی از این قیمت ها ارزان تر باشد تا مزیت نسبی خود را حفظ کنیم. بدین ترتیب فولاد و آلومینیوم بیشتری صادر می شود و درعین حال گاز کمتری صادر خواهد شد.

در نهایت قرار شد جلسه دیگری برای بررسی این موضوع برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید