148012

موفقیت های مستمر شش ساله گذشته و قرارگرفتن در جایگاه بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور

دنیای معدن - موفقیت های مستمر شش ساله گذشته و قرارگرفتن در جایگاه بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور، مقدمه ای شد تا با مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفتگو کنیم.

به گزارش دنیای معدن، موفقیت های مستمر شش ساله گذشته و قرارگرفتن در جایگاه بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور، مقدمه ای شد تا با مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفتگو کنیم. شرکتی که به عنوان اولین بهره بردار معادن مکانیزه زغال سنگ ایران از سال 1387 فعالیت خود را در منطقه پروده طبس آغاز نموده و با فناوری های جدید استخراج و اداره بزرگترین کارخانه زغالشویی کشور برای فراوری محصول خام، تولیدکننده اصلی و عمده زغال سنگ ایران برای مصارف صنایع کک سازی و فولادی است.

مهندس رمضان کریتی ثانی در این گفتگو به تشریح عملکرد شرکت پرداخت و به سؤالات مرتبط با زمینه فعالیت پاسخ داد که شرح آن را در ادامه می خوانید:

معرفی شرکت

کریتی ثانی در خصوص حوضه زغال سنگ طبس و فعالیت شرکت گفت: شهرستان طبس در غرب استان خراسان جنوبی واقع شده و حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی 75/2 میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می گردد. ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران محسوب می گردد.

فعالیت های اکتشافی منطقه ار دهه 50 اغاز شد و در دهه 70 طرح تجهیز معادن زغال سنگ طبس تعریف و با سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی آغاز به کار نمود. هدف این طرح دستیابی به ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و پانصد هزارتن زغال سنگ خام و هفتصد و پنجاه هزارتن کنسانتره محصول بود. عملیات اجرایی از اوایل دهه 80 در معادن یک و مرکزی از پروده یک اغاز شد و نهایتاً در سال 1386 به اتمام رسید.

شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال 1387 با هدف بهره برداری از ذخایر محدوده طرح مذکور، به عنوان اولین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زیرزمینی زغال سنگ کشور آغاز به کار نمود.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در ادامه به تشریح وضعیت ذخایر زغالی ایران پرداخت و گفت: عمده این ذخایر در نواحی البرزها، کرمان و طبس قرار گرفته اند و مجموع ذخایر اکتشاف شده کشور در این نواحی بالغ بر 3 میلیارد و 617 میلیون تن است. در این میان، حوضه زغالدار طبس با ذخیره اکتشافی 2750 میلیون تن، حدود 76% ذخایر ایران از دو نوع حرارتی (آنتراسیت) و کک شو را در چهار ناحیه مزینو، آبدوغی، نای بند و پروده، در خود جای داده است.

منطقه پروده بزرگترین حوضه زغال کک شوی ایران است که ذخیره اکتشافی آن بالغ بر 1/1 میلیارد تن بوده و دارای پنج لایه زغالی B1، B2، C1، C2 و D است که در حال حاضر تمرکز کار استخراج روی لایه C1 می باشد. این منطقه بر اساس شرایط تکتونیک و گسل های موجود، به بخش های پروده یک، دو، سه، چهار و پروده شرقی تقسیم بندی گردیده است و شرکت های مختلفی در این بخش ها فعالیت دارند. شرکت زغال سنگ پروده طبس با ظرفیت اسمی استخراج سالیانه 5/1 میلیون تن زغال سنگ خام و تولید 750 هزارتن کنسانتره، در یک گستره 70 کیلومترمربعی از پروده یک فعالیت داشته و استخراج زغال سنگ را در معادن مرکزی و شماره یک این بخش انجام میدهد. ذخایر اکتشافی در حیطه معادن تحت اختیار این شرکت حدود 64 میلیون تن است که با احتساب شرایط زمین شناسی و تکتونیکی، مجوز بهره برداری برای برداشت 5/26 میلیون تن از ذخایر در یک دوره 5/16 ساله برای شرکت زغال سنگ پروده طبس صادر شده است.

ویژگی، دستاورد، صادرات و اشتغال

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با تأکید بر اینکه اولین و تنها معدن تمام مکانیزه استخراج زیرزمینی و تولیدکننده عمده زغال سنگ کشور هستیم افزود: به عنوان بزرگترین تولید کننده زغال سنگ کشور برای ششمین سال متوالی، در سال 1398 بیش از 1،200،000 تن زغال سنگ خام و حدود 570،000 تن کنسانتره تولید نموده ایم.

شرکت زغال سنگ پروده طبس که از سال 1387 به عنوان اولین بهره بردار معادن تمام مکانیزه زغال سنگ ایران، فعالیت خود را در معادن شماره یک و مرکزی واقع در منطقه پروده طبس آغاز نموده و در حال حاضر نیز به عنوان یکی از شرکت های تابعه هلدینگ صدرتأمین و شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) مشغول به فعالیت است، 5 سال متوالی بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور بوده که با عنایت به تداوم عملکرد موفق، این عنوان برای ششمین سال متوالی نیز برای استخراج 1،201،000 تن زغال سنگ خام و تولید 568،000 تن کنسانتره زغال سنگ کک شو، به این شرکت تعلق می گیرد. با احتساب این ارقام و مشابه سهم 42 درصدی از تولید ملی زغال سنگ در سال 97، شرکت زغال سنگ پروده طبس در سال 1398 نیز توانست سهم عمده تولید ملی این محصول را به خود اختصاص دهد تا کماکان تأمین کننده عمده نیاز صنایع کک سازی و فولادسازی کشور باشد. وی افزود هرچند زغال سنگ طبس در بازار جهانی نیز تقاضا دارد و به عنوان صادرکننده برتر استان خراسان جنوبی، صادرات موفقی نیز در سال 1397 انجام داده، با این حال نیاز داخلی و ضرورت حمایت از صنایع ملی باعث شد تولیدات سال 98 خود را در بازار داخل از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان و واحدهای کک سازی طبس و کرمان عرضه نماییم.

کریتی ثانی در ادامه عنوان نمود که خوشبختانه با توجه به سابقه بیش از یک دهه فعالیت به عنوان اولین و تنها شرکت فعال در عرصه معدنکاری تمام مکانیزه استخراج زغال سنگ از ذخایر عمقی و با عنایت به تجارب بسیار ارزشمند کسب شده در حوزه های دانش فنی و تخصصی و همچنین در اختیار داشتن منابع تجهیزاتی مانند ماشین آلات حفریات و استخراج و بهره گیری از بزرگترین کارخانه زغالشویی ایران و نیز وجود سرمایه های انسانی جوان و متخصص در بخش های مدیریتی، پشتیبانی، برنامه ریزی، فنی و عملیاتی، توانمندی فنی و اجرایی، شرکت زغال سنگ پروده طبس آمادگی و توانایی لازم برای ایجاد جهش در تولید زغال سنگ کشور را دارد. با این حال، تحقق این مهم منوط به حمایت دولت در تأمین منابع مالی و تسهیلات حمایتی و همچنین همکاری متولیان بخش معدن برای در اختیار گذاشتن ذخایر و منابع جدید زغالی است و بر این اساس، شرکت زغال سنگ پروده طبس آمادگی دارد به توسعه معدنکاری مکانیزه در کشور برای افزایش تولید و تأمین خوراک صنایع کشور کمک نماید.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در ادامه افزود این شرکت در سال 1398 علاوه بر تولید زغال سنگ خام و کنسانتره، موفق به اجرای 6،632 متر حفریات زیرزمینی در معادن نیز گردیده است.

وی در خصوص مقایسه عملکرد با برنامه و همچنین با دوره مشابه سال قبل عنوان داشت: هرچند در بخش حفریات معادن 87% برنامه محقق شده ولی در مقایسه با دوره مشابه سال 1397، شاهد رشد 4/3 درصدی در این بخش هستیم. برنامه استخراج زغال سنگ خام نیز 96% و تولید کنسانتره 93% محقق شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، به ترتیب 11% و 10% کاهش داشته است.

کریتی ثانی در خصوص وضعیت تولید و اشتغال نیز افزود: این شرکت در 11 سال فعالیت خود موفق به استخراج حدود 9 میلیون تن زغال سنگ خام از مسیرهای پیشروی، هفت کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه های نیمه مکانیزه و سنتی و بیش از 4 میلیون تن کنسانتره این محصول گردیده و بر اساس برنامه، تولید کنسانتره زغال سنگ کک شوی این شرکت در پایان استخراج هشتمین کارگاه مکانیزه لانگوال که هم اکنون در حال کار است، به حدود 5 میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه با عنایت به برنامه ریزی صورت گرفته، دستیابی به ظرفیت های تولید زغال سنگ خام و کنسانتره، تا افق 1400 محقق خواهد شد. وی همچنین عنوان داشت تا کنون حدود 2500 فرصت اشتغال پایدار در این شرکت ایجاد شده است. عملکرد شرکت زغال سنگ پروده طبس در طول فعالیت 12 ساله به عنوان یک بنگاه متعهد و شهروند مسئولیت پذیر اجتماعی که نه تنها سابقه تعویق و تأخیر پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان نداشته بلکه با پرداخت به موقع تکالیف و تعهدات قانونی و انجام مسئولیت های اجتماعی، نقش بسیار مؤثری در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه داشته است، یکی از ارکان مهم استمرار موفقیت های شرکت محسوب می گردد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اعلام این نکته که ظرفیت زغالی منطقه طبس هنوز هم به درستی شناخته نشده و نیازمند اکتشافات بیشتر است افزود: وجود این معادن در کنار سایر مواد و کانی های منطقه طبس، یک موهبت عظیم خدادادی است که در صورت سرمایه گذاری اساسی و برنامه ریزی اصولی، بدون شک محور توسعه همه جانبه شهرستان و استان بوده و در رشد معدنی، صنعتی و اقتصادی کشور نیز تأثیر قابل توجهی خواهد داشت و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری با مضمون ضرورت جایگزینی اقتصادی نفتی، معدن بدون شک یکی از این جایگزین ها است.

معادن زغالی طبس در صورت توجه کافی، می تواند برای 50 سال آینده هم در منطقه اشتغالزایی پایدار ایجاد کند که برای توسعه اجتماعی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

برنامه سال 1399 و ورود به بازار سرمایه

کریتی ثانی در تشریح اهداف برنامه شرکت در سال 1399 گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، شرکت زغال سنگ پروده طبس استخراج بیش از 1،500،000 تن زغال سنگ خام، تولید 615،000 تن کنسانتره و اجرای بیش از 7800 متر حفریات زیرزمینی در معادن را هدفگذاری نموده است که با تحقق این برنامه، دستیابی به ظرفیت و توان اسمی تعریف شده برای پروژه فاز اول توسعه معادن زغال سنگ طبس در موضوع استخراج زغال سنگ خام تحقق خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس در خصوص ورود به بازار سرمایه گفت: بر اساس سیاست های صدرتأمین و شستا به عنوان سهامدار اصلی این شرکت، برنامه ریزی برای ورود به فرابورس را از سال گذشته در دستور کار قرار داده ایم. مجوز هیأت پذیرش نیز دریافت شده است و انتظار میرود این کار ظرف ماه های آتی محقق شود.

وی افزود ورود به فرابورس مطمئناً گام بزرگ دیگری در مسیر اعتلای شرکت است که در نهایت منجر به افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری خواهد شد. شبکه بورس اوراق بهادار به‌عنوان بازوی اصلی بازار سرمایه علاوه بر تجهیز، جذب و هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌زا، نقش تأمین مالی بنگاه‌ها و مؤسسات اقتصادی را نیز بر عهده دارد. پذیرش شرکت در فرابورس ضمن اینکه به توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی کمک می‌کند، گسترش فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی را نیز به‌دنبال دارد.

وی همچنین ضمن اشاره به معافیت های مالیاتی شرکت های پذیرفته شده، عنوان کرد که ورود شرکت به این بازار به خاطر تمرکز سرمایه با هدف مشارکت در حقوق شرکت های پذیرش شده صورت گرفته و یک بازار هدفمند ایجاد می نماید که امکان جذب منابع و افزایش سرمایه را در مقایسه با شرکت های خارج از بورس، بسیار تسهیل نموده و هزینه های مرتبط با توسعه را کاهش می دهد. ضمن اینکه به روز رسانی ارزش واقعی شرکت می تواند نگاه و نگرش یک بازار متخصص را به آینده شرکت معطوف نماید.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس افزود که عبور از فیلترهای نظارتی و کنترلی ورود به فرابورس موجب کسب وجهه و اعتبار بیشتر برای شرکت های پذیرش شده می شود که این مهم کارکردها و منافع پنهان مهمی برای آنان به همراه خواهد داشت.

کلام آخر

مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با اشاره به نامگذاری سال 1399 با عنوان سال "جهش تولید" توسط مقام معظم رهبری، گفت: انتخاب این عنوان نشانگر توجه ویژه و نگاه دقیق رهبری به منابع و توانمندی های داخلی است و ایجاد جهش در تولید محصولات مختلف ملی به شرط اهتمام و برنامه ریزی دقیق مسئولین و ارائه حمایت های لازم، امری تحقق پذیر خواهد بود.

وی با اعلام این که برای افزایش استخراج زغال سنگ خام و بهبود راندمان تولید کنسانتره برنامه داریم افزود: در حال حاضر برای توسعه عملیاتی در دو بخش استخراج زغال سنگ خام و تولید کنسانتره این محصول با هدف افزایش میزان و راندمان تولید، برنامه ریزی لازم انجام شده است. به منظور افزایش سطح استخراج معادن، پروژه خرید سری دوم تجهیزات مکانیزه استخراج لانگوال در دستور کار قرار دارد که گزارشات فنی و اقتصادی طرح تهیه شده و در حال حاضر پیگیری برای استفاده از خدمات مشاورین متخصص در این حوزه برای نهایی کردن موضوع، در حال پیگیری است.

برای افزایش میزان و کیفیت تولید کنسانتره نیز پروژه اسپیرال در کارخانه زغال شویی این شرکت در حال اجرا است که هدف این طرح، افزایش راندمان فراوری زغال سنگ و بالابردن میزان تولید است.

کریتی ثانی اجرای موفق برنامه ها و دسترسی به اهداف را به ویژه در شرایط ناشی از همه گیری بیماری کرونا و آثار آن بر فعالیت بنگاه های اقتصادی، منوط به حمایت مسئولین دانست و گفت صنعت زغال سنگ در بسیاری از کشورها تحت حمایت دولت بوده و از یارانه های مختلف حمایتی برخوردار است. این حمایت ها در ایران نه تنها برقرار نیست، بلکه عدم ارائه تسهیلات مناسب در بحث مالیات، عوارض، بیمه و حقوق دولتی، فشار مضاعفی به معدنکاران وارد می نماید. مطمئناً اگر پشتیبانی مناسب از طرف دولت انجام شده و تسهیلات مالی و اقتصادی به این صنعت ارائه گردد، زغال سنگ می تواند محرک مهمی در رشد اقتصادی کشور باشد و در سایه همکاری و همراهی همه جانبه در سال جهش تولید، حرکت چرخهای تولید در معادن کشور و صنایع مرتبط را سرعت بخشیده و علاوه بر تثبیت و گسترش اشتغال پایدار، ظرفیت و توانمندی داخلی این بخش برای تقویت اقتصاد داخلی و توسعه منطقه ای و ملی بهره برداری گردد.

روابط عمومی شرکت زغال سنگ پروده طبس

دیدگاهتان را بنویسید