148003

فاز ۴ دور از سیمان

دنیای معدن -کارخانه سیمان دورود برای اینکه به فعالیت اش ادامه دهد، نیازمند نوسازی تجهیزات بوده و بر همین اساس پروژه فاز ۴ آن خرداد ۹۳ در سفر هیات دولت یازدهم به لرستان و با حضور علی ربیعی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ زنی شد و قرار بود در مدت ۳۶ ماه این فاز به بهره برداری برسد.

به گزارش دنیای معدن، ربیعی در مراسم کلنگ زنی گفته بود: «زمان بهره برداری این فاز را طوری مشخص کنید که بنده وزیر باشم تا دوباره برای بهره برداری به اینجا سفر کنم و پیش بینی ما تکمیل این فاز در مدت سه سال است» ولی وی بعد از چند سال استیضاح شد و پروژه حتی آغاز به کار نکرد و اسفند ۹۷ این بار با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ زنی شد.

در زمان تعطیلی پروژه بارها وعده آغاز به کار آن از زبان مسئولان ملی و استانی شنیده شد اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد و فاز ۴ سیمان دورود فقط روی کاغذ «پروژه» بود اما اسفند ۹۷ بهار امیدواری در دل مردم این شهرستان زنده شد تا به مطالبه دیرینه خودشان برای احداث فاز جدید کارخانه کهنسال برسند.

در فاز ۴ قرار است سیمان خاکستری با ظرفیت یک میلیون و ۷۳۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال تولید شود و مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(شرکت شستا) و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم کلنگ زنی دوباره این فاز گفته بود: با توجه به اینکه سیمان موضوعی راهبری و زیربنایی در توسعه به شمار می آید باید تلاش کنیم تا تولیدات این محصول را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر تکمیل فاز ۴ سیمان دورود به عنوان یک مطالبه مردمی افزود: در اجرای این فاز علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی نیز پیگیری می شود.

شریعتمداری یادآور شد: شهر دورود با اسم سیمان همزاد است؛ مردم در این منطقه با وجود سختی ها و مشکلات زیست محیطی سیمان اما همچنان به این صنعت و کارخانه احساس خوبی دارند.

وی اضافه کرد: مبالغ موردنیاز تجهیز کارگاه و شروع عملیات اجرایی تامین شده و تسهیلات مورد نیاز به بانک رفاه داده شده و باید به سرمایه گذار منتقل کند.

این صحبت ها درحالی مطرح شده که تیر ماه ۹۸ نجاتی، مدیر پروژه و عضو هیأت مدیره کارخانه سیمان دورود اعلام کرد که هنوز تسهیلات دریافت نکرده اند و به ایسنا گفت: تمام مجوزهای لازم را دریافت کرده ایم و پروژه در حال حاضر مانعی ندارد اما تسهیلات بانک رفاه هنوز به مرحله ای نرسیده که بتوانیم آن را دریافت کنیم و انتظار تسریع در روند کار تسهیلات داریم و پروژه به طور جدی شروع شده است.

مشکلات قدیمی بین بانک رفاه و شستا در این پروژه هم نمود پیدا کرد و مانع کار شده و مسئولان استانی بارها از این موضوع گلایه ها کرده اند.

در احداث فاز ۴ وقفه زیادی افتاده است

سید موسی خادمی، استاندار لرستان با تاکید بر رفع مشکلات فاز ۴ کارخانه سیمان دورود گفت: در ساخت فاز جدید این کارخانه خیلی وقفه افتاده و باید با رفع مشکلات، روند اجرای پروژه تسریع یابد.

وی با اشاره به مشکلات بین بانک رفاه، شستا و وزارت کار، تاکید کرد: باید با رفع این مشکلات به روند اجرای کار سرعت داده شود، چون احداث فاز جدید، مطالبه مردم شهرستان دورود است.

پروژه روند خوبی دارد!

مجید کیانپور، نماینده مردم دورود و ازنا در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص این پروژه دی ماه ۹۸ به ایسنا گفته بود: پس از کلنگ زنی مجدد، این پروژه روند خوبی دارد و در حال حاضر فعال است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۲ میلیارد تومان برای این فاز هزینه شده و بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز تامین اعتبار شده است.

کیان پور با بیان اینکه فاز چهار سیمان دورود مطالبه بحق مردم این شهرستان است، خاطرنشان کرد: حدود دو دهه قرار بود این فاز اجرایی شود و پیگیری های زیادی برای آن انجام و حتی چندین بار کلنگ زنی شد اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداد که امیدواریم این بار به بهره برداری برسد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: هلدینگ های بالادستی شرکت سیمان دورود مثل شستا، فارس خوزستان و سیمان تامین به طور جد پای کار هستند.

این صحبت ها در حالی مطرح شده که فرماندار دورود می گوید در سهم مالکانه این پروژه اختلافاتی وجود دارد!

اختلاف ادامه دار شستا و بانک رفاه!

مجتبی بیرانوند، فرماندار دورود در خصوص آخرین وضعیت این پروژه به ایسنا گفت: بانک رفاه به تعهدات عمل نکرده و مشکل سهم مالکانه در این پروژه بین این بانک و شستا مشکل ساز شده و در طرف مقابل شستا پای کار است و منابع مورد نیاز را تامین می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه این مشکل سبب شده که روند اجرایی پروژه به کندی پیش برود و انتظار داریم هرچه سریع تر مشکل موجود رفع شود و روند اجرایی دوباره شتاب بگیرد.

بیرانوند یادآور شد: پس از کلنگ زنی دوباره، چند ماه اول پروژه روند خوبی داشت اما پس از آن راضی کننده نبود.

کارخانه سیمان دورود از تکنولوژی روز محروم است

حسین گودرزی، نماینده مردم دورود و ازنا در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: ایجاد فاز ۴ سیمان دورود از ۱۶ سال پیش تاکنون مطرح بوده که به دفعات کلنگ می زنند اما هنوز در ابتدای کار است.

وی با بیان اینکه کارخانه سیمان دورود از تکنولوژی روز محروم است، افزود: این صنعت در دورود قابل ارتقا است و باید برای آن تلاش کنیم.

گودرزی تاکید کرد: با شرکت های متولی این پروژه رایزنی می کنیم که مشکلات موجود رفع شود.

حدود ۶ دهه پیش کارخانه سیمان به دورود آمد و فعالیت های آن همچنان ادامه دارد و بحث احداث فاز ۴ در دو دهه اخیر مطرح بوده اما با اینکه چند بار کلنگ زنی شده به سرانجام نرسیده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید