147483

5 درصد صادرات معدنی کشور مربوط به استان خراسان رضوی است/ معادن بسیار غنی در منطقه بردسکن

دنیای معدن - معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صادرات معدنی استان در سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده و ۵ درصد صادرات معدنی کشور نیز مربوط به خراسان رضوی است.

به گزارش دنیای معدن، جواد خزاعی گفت: تاکنون بیش از 11میلیون تن ذخائر قطعی در شهرستان بردسکن کشف شده و سالانه 6 هزار تن کنسانتره مس در این شهرستان تولید می شود که برنامه داریم این رقم را به 11 هزار تن در سال افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه از مجموع 60 تنوع ماده معدنی در استان بیش از 50 نوع آن در منطقه ترشیز رویت شده است، گفت: خوشبختانه معادن بسیار غنی در منطقه بردسکن وجود دارد که اکثر آنها به مرحله استخراج و فرآوری رسیده اند، همچنین دومین کارخانه طلا استان در بردسکن وجود دارد و اقدامات انجام شده در حوزه تولید شمش طلا در بردسکن قابل تحسین است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت خراسان رضوی صادرات معدنی استان در سال گذشته را یک میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: 5 درصد صادرات معدنی کشور مربوط به خراسان رضوی است.

خزاعی به صدور بیش از 3 هزار و 400 هزار جواز تاسیس در حوزه صنایع معدنی با سرمایه گذاری نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان در سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: 19 درصد از این جواز تاسیس ها تبدیل به پروانه شده است که طی سال گذشته در خراسان رضوی 7 هزار و 200 میلیارد تومان مجموعه سرمایه گذاری پروانه های بهره برداری دراستان بوده است.

وی افزود: اکثر سرمایه گذاری های انجام شده در واحدهای صنایع معدنی بزرگ سنگان خواف بوده است و استان خراسان رضوی به لحاظ سرمایه گذاری رتبه اول کشور و در حوزه تعداد پروانه ها و اشتغال رتبه های 3 و 4 کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صمت خراسان رضوی از تفاهم نامه و سرمایه گذاری شرکت ملی مس ایران در حوزه کارهای اکتشافی در بردسکن خبرداد و گفت: این شرکت با سرمایه گذاری بیش از 100 هزار میلیارد تومانی در پهنه قریب به 20 هزار کیلومتر مربع از جنوب بردسکن تا جنوب بجستان در حوزه صنایع معدنی با اولویت کانی مس ظرف یک ماه آینده در منطقه بردسکن فعالیت خود را آغاز می کند.

خزاعی از تعیین تکلیف و بهره برداری 40 پروژه نیمه تمام در حوزه صنایع معدنی و غیر معدنی که بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند تا پایان امسال و نیمه اول سال 1400 در استان خبرداد و گفت: برنامه داریم با کمک استانداری و مجموعه اقتصادی استان 30 پروژه آن را تا پایان سال تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

وی گفت: با راه اندازی این واحدهای بزرگ زمینه اشتغال 8 هزار و 800 نفر فراهم و 24 هزار میلیارد تومان دراین حوزه سرمایه گذاری خواهد شد که تمام تلاش و همت مدیران استان به ویژه استاندار بر این است که این پروژه ها در سال جاری منجر به نتیجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید