147006

مهدوی: عدم شفافیت مسئولان زغال سنگ کرمان کار دستشان داد / کارگران در انتظار ثبت قرارداد!

دنیای معدن - سیدسجاد مهدوی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان در خصوص اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ این استان گفت: بعد از شنیدن اخبار، پیرامون اعتصاب کارگران معادن ذغال سنگ کرمان و حتی چادر زدن آن ها در مقابل در ورودی شرکت و تعصب شبانه روزی در مقابل آن، مصمم شدیم برای روشن شدن دلیل اعتصاب آن ها شب به میان آن ها برویم.

مهدوی افزود: کارگران مستقر در این تحصن در ابتدا مطالبات خود را در چهار بخش مطرح کردند. آن ها خواستار شفاف سازی شرکت در خصوص پیوستن به بخش خصوصی و یا ماندن در بخش دولتی بودند. به گفته کارگران در سال ۸۹ به شرکت زغالسنگ کرمان ماهیت دولتی داده اند، اما در سال ۹۲ و بعد از آن در همین چند وقت اخیر این شرکت را به بخش خصوصی واگذار کرده اند. روسای شرکت گفته اند با این واگذاری کارخانه وارد عرصه بورس شده و طبعا شاهد سود آوری بیشتری خواهد شد که به نظر کارگران کذب محضی برای بستن دهانشان است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان در ادامه خاطرنشان کرد: دومین درخواست کارگران امضای قرارداد است. به گفته کارگران بعد از گذشت سال ها همکاری با شرکت زغالسنگ کرمان، همچنان شرکت با کارگران قرارداد سالیانه را امضا می کند و این مسبب نداشتن امنیت شغلی در میان کارگران شده است. بیشتر بخوانید: تیغ خصوصی سازی معادن زغالسنگ کرمان و هراس کارگران از پایمال شدن حقشان! تجمع کارگران زغال سنگ برای دومین بار در کرمان / تضمین مدیرعامل دالاهو قانع کننده نیست
وی در ادامه عنوان کرد: سومین هدف کارگران از تحصن در برابر شرکت زغالسنگ کرمان شفاف سازی در خصوص مزایده و مناقصات صورت گرفته است. کارگران خواستار روشن سازی میزان کسب درآمد شرکت از این اقدام هستند. آیا آن ها هیچ سهمی از این درآمد ها ندارند؟

مهدوی بیان کرد: براساس ایده ای به نام طرح طبقه بندی که باید چندین سال پیش اجرا می شد، در طی این مناقصات باید حقوقی برای کارگران نیز در نظر گرفته می شد که تا به امروز اجرایی نشده است. با این حال بعد از اعتراضات صورت گرفته، شرکت زغالسنگ کرمان در نظر دارد به حقوق هر کارگر از مبلغ ۱۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان را اضافه کند؛ این در صورتی است که مبلغ افزایش حقوق کارگران در این طرح در دیگر معادن حدود ده برابر چیزی است که قرار است برای ما واریز کنند.
این فعال دانشجویی کرمانی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه نهایی کارگران نداشتن بیمه بعد از گذشت چندین سال کارگری است. این حق مسلم آنان است که بدانند بعد از تمام سال هایی که کار کرده اند _ با توجه به اینکه کار معدن، جزو مشاغل سخت محسوب می شود_ چقدر تا بازنشستگی فاصله دارند.

دیدگاهتان را بنویسید