146604

کارفرمای معدن طلای ساری گونی نشت سیانور را تکذیب کرد / دو سوم کارگران و کارکنان معدن نیروی بومی هستند

دنیای معدن - محمد فاضلی، مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص نشت سیانور از معدن طلای ساری گونی گفت: هیچگونه نشت سیانوری از معدن ساری گونی صورت نگرفته و این شایعه را تکذیب می کنیم.

به گزارش دنیای معدن، فاضلی با بیان اینکه در تمامی معادن از سیانور برای استخراج طلا استفاده می شود و در معدن ساری گونی نیز همین گونه است، افزود: سیانوری که در معدن طلای ساری گونی مورد استفاده قرار می گیرد بسیار رقیق است و آسیبی به محیط زیست وارد نمی کند.
مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور که کارفرمای معدن طلای ساری گونی است، گفت: برخلاف ادعا هایی که صورت گرفته، مهاجرت برخی از ساکنان روستا های نزدیک معدن طلای ساری گونی به علت نشت سیانور نبوده و این ادعا کذب است. بیشتر بخوانید: نشت سیانور از معدن طلای ساری گونی / مردم منطقه در اعتراض به آلایندگی های معدن تجمع کردند وی در خصوص خریداری زمین های مرغوب کشاورزی اطراف معدن به قیمتی کمتر از ارزش واقعی شان اظهار کرد: این زمین ها از سال ۹۰ خریداری شدند و شرکت خدمات اکتشافی کشور مبالغی بیشتر از ارزش واقعی این زمین ها برای خریداری آن ها، هزینه کرده است و هر گونه ادعایی خلاف آن را تکذیب می کنیم.
فاضلی با بیان اینکه ۱۲۰۰ نفر در معدن طلای ساری گونی اشتغال دارند، گفت: نزدیک به ۶۵ درصد از کارگران و کارکنان این معدن، بومی منطقه و از ساکنان روستا های نزدیک معدن هستند و در این زمینه به وعده ای که از ابتدای راه اندازی معدن داده بودیم، عمل کردیم.
وی با تاکید بر اینکه هیچگونه استخدام فامیلی و غیراصولی در این معدن صورت نگرفته، گفت: میانگین حقوقی که برای کارکنان و کارگران این معدن در نظر گرفته شده ۳ و نیم میلیون تومان است و کمتر از آن، مبلغی بابت دستمزد و حقوق ماهانه پرداخت نمی کنیم.
مدیرعامل شرکت خدمات اکتشافی کشور اذعان کرد: از سال ۸۰ در معدن ساری گونی اقدام به ایجاد چاه های نمونه گیری کردیم و سازمان محیط زیست استان کردستان از این چاه ها نمونه گیری کرده است. این در حالی است که معدن طلای ساری گونی از سال ۹۵ فعالیتش را آغاز کرده و استخراج طلا در آن صورت می گرفته، با این حال از سال ۸۰ تاکنون نمونه گیری ها از سوی این سازمان انجام می شوند. در صورتی که نشت سیانور اتفاق افتاده بود، سازمان محیط زیست حتما این موضوع را اعلام می کرد، اما این مهم اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: عده ای مدعی هستند که نشت سیانور داشتیم. بهتر است این افراد مطالب خود را از کانال های مصرح در قانون پیگیری و از شایعه پراکنی پرهیز کنند.
نائب رئیس کمیته طلای خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، مالکیت معادن منتقل نمی شوند و شرکت خدمات اکتشافی کشور، مستأجر دولت در معدن ساری گونی است و بابت اجاره بهای آن به دولت مبلغی پرداخت می کنیم. عده ای ابراز نارضایتی می کنند که چرا بخشی از درآمد حاصله از فعالیت این معدن برای استان کردستان و روستا های اطراف معدن هزینه نمی شود. باید گفت که بایستی دولت این بودجه را به این بخش اختصاص دهد چرا که ما هزینه مربوطه را به دولت پرداختیم و حق دخالتی در نحوه هزینه کرد آن نداریم.
وی یادآور شد: البته شرکت خدمات اکتشافی کشور در بازه های مختلف هزینه هایی برای تجهیز روستا های اطراف معدن ساری گونی پرداخت کرده و در این زمینه اقداماتی از قبیل ساخت مدرسه و تجهیز مدارس این روستا ها کردیم و مساجد را تجهیز کردیم. حتی ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ بابت تصفیه آب آشامیدنی منطقه پرداخت کردیم؛ ناگفته نماند که این روند امسال و در سال های آینده نیز ادامه دار خواهد بود. با این اوصاف درست نیست که گفته شود ما محیط زیست منطقه را تخریب می کنیم و هزینه ای برای آبادانی آن پرداخت نمی کنیم.
فاضلی ابراز کرد: ۱۰۰ درصد سهام این معدن متعلق به شرکت خدمات اکتشافی کشور بوده است و در سال ۷۴ واگذاری آن به صورت مزایده ای صورت گرفته است. این معدن از سال ۱۳۵۰ به عنوان معدن متروکه شناخته می شد و کاربردی نداشت و به این نتیجه رسیده بودند که ارزشی ندارد. تا اینکه در دهه ۷۰ مجددا فعالیت معدن با اکتشاف و استخراج آنتیموان آغاز می شود و چندین سال بعد مشخص شد که این پتانسیل را دارد که از آن طلا استخراج شود.
نائب رئیس کمیته طلای خانه معدن ایران تصریح کرد: در این معدن از آب زیرزمینی هم استفاده نمی کنیم تا به محیط زیست آسیب نرسانیم. ساری گونی، از معدود معادنی است که در ایران برای آن ۳۰ کیلومتر خط لوله آب کشیده شده و از تصفیه خانه فاضلاب شهر قروه به آن آب منتقل می کنیم تا به مصرف صنعتی و آبیاری و... برسد. حتی نیروگاه گازی در این معدن ایجاد کردیم تا انرژی کمتری مصرف کنیم.
وی گفت: برای این معدن از سال ۸۰ تا ۸۲ حدودا ۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری اکتشافی صورت گرفته تا به معدن طلای ساری گونی تبدیل شده است.
نائب رئیس کمیته طلای خانه معدن ایران در پایان بیان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای سرمایه گذاری در استان کردستان، خدا را شاکریم که معدن ساری گونی تا کنون علاوه بر اشتغال زایی باعث خیر و برکت برای استان محروم کردستان و ایران اسلامی بوده است و این شرکت آماده سرمایه گذرای های بیشتر در این استان است.

دیدگاهتان را بنویسید