146430

استارتاپ ها زمینه ساز ارایه خدمات پشتیبانی و کالاهای دانش بنیان

دنیای معدن -یادداشتی از سید رضا عظیمی؛ مدیراجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک مقیاس

با شکل گیری موج استارتاپ ها در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور و هم چنین موفقیت چندین پلتفرم استارتاپی مانند دیجی کالا و اسنپ که بعداً تبدیل به سازمان های بزرگی شدند، اهمیت حضور استارتاپ ها در فضای بخش معدن نیز احساس شد که پس از آن با شکل گیری و توسعه چندین استارتاپ معدنی و حضور فعال آنان در کنار کسب و کارهای دیگر حوزه معدن، روند کلانی در حوزه معدن جهت حمایت از استارتاپ های تخصصی معدن شکل گرفت.
استارتاپ های تخصصی حوزه معدن می توانند با جهت دهی کسب و کارهای حاشیه ای و دامنه ای در زنجیره ارزش معدن، زمینه ساز ارایه خدمات پشتیبانی و هم چنین ساخت و تولید کالاهای دانش بنیان شوند. این گونه استارتاپ ها می توانند در جهت رفع نیازهای ماشین آلاتی و قطعاتی شرکت های بزرگ معدنی کشور نیز گام بردارند، البته به شرط آنکه بتوانند یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر داشته باشند.
در این زمینه، تلاش بر آن است تا با برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی و هم چنین ساخت و توسعه چندین مدل موفق از همکاری استارتاپ ها با شرکت های بزرگ، زمینه سازی ایجاد یک فریمورک با برنامه استراتژیک و نقشه راه مشخص فراهم شود.
از طرف دیگر بدون شک، استارتاپ ها که معمولاً ساختارهای غیر بوروکراتیک، چابک و شبکه ارتباطی گسترده تری را دارا می باشند، می توانند با ایجاد ارتباط موثر و پایدار با سرمایه گذاران حقیقی، موسسات مالی، بانک ها و سایر تامین کنندگان مالی به سادگی بخشی از جریان های نقدینگی و سرمایه های سرگردان را به بخش معدن و صنایع معدنی کشور هدایت نمایند.
به همین خاطر، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از طریق طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، هدایت، جهت دهی و حمایت از استارتاپ های معدنی کشور را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون با ۸ استارتاپ در این زمینه همکاری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید