146360

نشت سیانور از معدن طلای ساری گونی / مردم منطقه در اعتراض به آلایندگی های معدن تجمع کردند

دنیای معدن - مصطفی احمدی، عضو شورای اسلامی روستای بهارلو در گفتگو یی، در خصوص مشکلات واگذاری معدن طلای ساری گونی گفت: معدن طلای ساری گونی در سال ۷۴ با قیمت ۱۴ میلیون تومان به بخش خصوصی (شرکت خدمات اکتشافی کشور) واگذار شد و اکنون محمد فاضلی، مدیرعاملی این معدن را بر عهده دارد.

احمدی افزود: این معدن همچون بسیاری از شرکت ها و کارخانجات و مجموعه های تولیدی که از سوی سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شدند، با ارزشی بسیار پایین تر از قیمت واقعی خود در آن سال به شرکت خدمات اکتشافی کشور واگذار شده است.
عضو شورای اسلامی روستای بهارلو ابراز کرد: برآورد اولیه ای که از میزان استخراج این معدن و آورده اقتصادی آن صورت گرفته، ۱۰۰ تن طلای خالص بوده است و این نشان می دهد که ارزش این معدن در سال ۷۴ بیش از ۱۴ میلیون تومان بوده است!
وی ابراز کرد: ۴ روستا در نزدیکی این معدن واقع شده اند و در ابتدا که قرار بود این شرکت، فعالیتش را در این مجموعه آغاز کند، بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار از زمین های مرغوب کشاورزی منطقه را با قیمتی بسیار پایین از مردم منطقه خریداری کردند و اهالی به دلیل اینکه با اینکار می توانند شاهد اشتغالزایی در معدن باشند و بومیان منطقه در این مجموعه استخدام شوند، راضی به فروش این زمین ها به کمتر از ارزش واقعی شان شدند، اما متاسفانه این مهم محقق نشد و اکنون شاهدیم که نیرو های غیربومی در این معدن فعالیت دارند.
احمدی ادامه داد: طلای این معدن با استفاده از سیانور استخراج می شود و اینکار ضرر های زیادی به محیط زیست منطقه می زند و حتی باعث تلفات جانی اهالی منطقه نیز می شود. اخیرا شاهد بودیم که این معدن نشت سیانور داشته و حتی از محیط زیست استان پیگیر این ماجرا شدیم و نمونه برداری هایی از آن صورت گرفته، اما متاسفانه این سازمان و حتی فرمانداری و دادستانی و استانداری کردستان حاضر نیستند نتیجه این نمونه برداری را رسما اعلام کنند و با اینکه پیگیر اعلام آن شدیم، هیچ اعلام وضعیتی از آن نشده است.
وی با بیان اینکه گفته شده ۶۰ درصد از طلای کشور از طریق این معدن تامین می شود، تاکید کرد: شفاف سازی وضعیت آلودگی زیست محیطی فعالیت این معدن به دلیل نشت سیانور و استخدام های فامیلی که در این مجموعه صورت می گیرد، خواسته اهالی این منطقه است. با اینکه از ابتدا در قرارداد های مربوطه قید شده بود که اولویت با استخدام نیرو های بومی در این معدن است، اما فقط حدود ۵۰ درصد از نیرو های کارگر این معدن، بومیان هستند و در بخش های اداری و دفتری و... از نیرو های بومی که فارغ التحصیل دانشگاهی نیز هستند، استفاده نشده است. در اعتراض به این وضعیت نشت سیانور و استخدام های غیراصولی که در شرکت صورت گرفته چند وقت پیش اهالی این روستا ها و کارگران آن تحصن و تجمعی برگزار کردند، اما هنوز به نتیجه ای قطعی در این خصوص نرسیدیم.

دیدگاهتان را بنویسید