145399

انتقاد بر محدودیت و تنگ نظری های مدیران معدنی!

دنیای معدن - صنایع معدنی و فلزی، وضعیت بهتری دارند و با در نظر گرفتن نقاط قوت صنعت سرب و روی، به نظر می رسد این صنعت در سال جاری می تواند بیش از سال قبل، رشد کند.

به گزارش دنیای معدن، صنایع معدنی با دو چالش مواجه هستند؛ کالش قیمت های جهانی و تاثیر منفی کرونا بر تقاضای داخلی.

حسن حسینقلی رئیس اتحادیه صادرکننده فرآورده های سرب و روی ایران در گفت وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر کرونا بر صنعت سرب و روی کشور بیان کرد: قیمت جهانی سرب و روی در چند وقت اخیر به دلیل شیوع کرونا و افت تقاضا در بازارهای جهانی، ریزش زیادی داشته که البته با فروکش کردن کرونا در چین و امید به بازگشت صنایع چین به وضعیت عادی، از روز گذشته قیمت جهانی سرب و روی کمی افزایش داشته است. البته کرونا، مشکلی نیست که در کوتاه مدت مرتفع شود و احتمالا تا پایان امسال، درگیری ها با این ویروس وجود داشته و تبعات آن هم بر صنایع مختلف، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر تعطیلی واحدهای، روند تولید را مختل کرده و این اختلال، در صورت تداوم شرایط فعلی، در ماه های آینده تاثیر بیشتری هم بر جای خواهد گذاشت. علاوه بر مشکلات ناشی از کرونا و افت قیمت های جهانی، صنعت سرب و روی در ایران مشکلات دیگری هم دارد. مهم ترین مشکل این صنعت، محدودیت هایی است که به سبب برخی تنگ نظری ها اعمال شد و صادرات صنایع معدنی را دچار معضل کرد. سال گذشته، صادرات شمش سرب و روی مشمول عوارض ۲۰ درصدی شد که اقدامی غیرکارشناسی بود و نتیجه گزارش های نادرستی بود که معاونت معدنی صمت به بالادستی ها ارائه کرد. اگرچه این عوارض بعدا به ۱۲ درصد کاهش یافت؛ اما قرار بود این عوارض فقط تا پایان سال ۹۸ اخذ گردد که متاسفانه گمرکات کشور هنوز زیر بار نرفته اند و امسال هم از صادرکنندگان، عوارض ۱۲ درصدی اخذ می کنند. همچنین در سال ۹۸، کشور ما تورم ۴۰ درصدی داشت و افزایش نرخ ارز، کمتر از میزان تورم بود. حاشیه سود بسیار پایین تولید و همچنین تحریم ها هم از دیگر مشکلات این صنعت است. همچنین تامین ماشین آلات هم مشکلی است که به سبب همان نگاه های تنگ نظرانه قبلی و بخشنامه های محدود کننده قبلی، ایجاد شده است.

حسینقلی در ادامه با اشاره به برخی اتفاقات مثبت در این صنعت ، گفت: خوشبختانه با تغییر معاونت معدنی وزارت صمت، رویکرد غیر کارشناسانه و تنگ نظرانه هم از بین رفته و معاونت معدنی جدید، آقای دکتر اسماعیلی، نگاه حمایتی تری نسبت به تولید دارند. ضمن اینکه امسال، سال جهش تولید نامگذاری شده و انتظار می رود با حمایت از معادن، شاهد جهش تولید در معادن هم باشیم. مشروط بر آنکه بسته حمایتی دولت که از آن صحبت کرده اند، عادلانه و با مشورت با تشکل های صنفی، بین بخش های مختلف تقسیم شود. حذف عوارض صادراتی و هر نوع محدودیت در صادرات، کاهش هزینه های بندری و نیز اعطای تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی برای پرداخت حقوق پرسنل و راه اندازی واحدهای تولیدی با یک دوره یکساله تنفس در بازپرداخت تسهیلات، از راهکارهایی است که به جهش تولید در معادن کمک خواهد کرد. فراموش نکنید به خاطر تحریم ها، هزینه های حمل دریایی برای صادرکنندگان ایرانی، بسیار گران تر از سایر کشورها است و به همین دلیل باید مزایا و تخفیفاتی برای صادرکنندگان در نظر گرفت که در بازارهای صادراتی، قدرت رقابت و ارزآوری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: به رغم شیوع کرونا و آثار منفی آن بر اقتصاد کشورها، معتقدم بخش معدنی در صورت حمایت بیشتر، می تواند به شکوفایی بیشتری هم برسد. شرکت های تولیدکننده سرب و روی در کشور ما، ۳ مزیت مهم دارند؛ ارزبری بسیار پایین (حدود ۱ درصد)؛ مواد اولیه داخلی؛ و امکان صادرات و ارزآوری. بازار سرمایه ما به دلیل وجود حجم نقدینگی بالا و عدم جذابیت سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا و مسکن، مورد اقبال قرار گرفته و قیمت سهم ها شیب صعودی دارد. ولی به نظر می رسد صنایع معدنی و فلزی، وضعیت بهتری دارند و با در نظر گرفتن نقاط قوت صنعت سرب و روی، به نظر می رسد این صنعت در سال جاری می تواند بیش از سال قبل، رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید