145284

اتمام فاز شناسایی 320 هزار کیلومتر مربع پهنه های اکتشافی در سال 98/ نامه آزادسازی پهنه ها به همراه گزارشات فاز شناسایی اسفند ماه سال گذشته به وزارت صمت ارسال شد

دنیای معدن - علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو درباره اقدامات اکتشافی ایمیدرو بیان کرد: همانطور که مستحضرید فعالیت های اکتشافی کشور در طی سال های گذشته حجم چندانی نداشت و اکثر صنایع معدنی ما با یک بحران و کمبود مواد معدنی روبه رو بودند و از سویی آنچنان چشم انداز و دور نمای مناسبی برای تامین مواد اولیه در داخل کشور وجود نداشت.

علی اصغرزاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو درباره اقدامات اکتشافی ایمیدرو بیان کرد: همانطور که مستحضرید فعالیت های اکتشافی کشور در طی سال های گذشته حجم چندانی نداشت و اکثر صنایع معدنی ما با یک بحران و کمبود مواد معدنی روبه رو بودند و از سویی آنچنان چشم انداز و دور نمای مناسبی برای تامین مواد اولیه در داخل کشور وجود نداشت.

اصغرزاده افزود: بر همین اساس در سال 92 تصمیم گرفته شد که حجم فعالیت های اکتشافی را در کشور افزایش دهیم و بر این اساس محدوده های امیدبخش بیشتری را شناسایی کنیم تا در طی پروسه های اکتشاف این محدوده ها به معادن جدید کشور تبدیل شود.

به گفته مدیر اکتشاف ایمیدرو با هماهنگی هایی که با وزارت صمت انجام شد پهنه هایی در اختیار ایمیدرو قرار گرفت که مساحت این پهنه ها تا سال 98 به بیش از 650 هزار کیلومتر مربع رسید.

وی با بیان این که در سال 97 حدود 270 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی از 650 هزار کیلومتر مربع به پایان رسید، گفت: مراحل شناسایی و پی جویی حدود 270 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی در سال 97 به اتمام رسید و در سال 98 پهنه هایی به ما واگذار شد که قرار شد تا پایان این سال کار شناسایی و پی جویی آن به پایان برسد.

اصغرزاده همچنین افزود: خوشبختانه در 25 اسفند ماه سال 98 نامه آزادسازی پهنه ها را به همراه گزارشات فاز شناسایی به وزارت صمت ارسال کردیم، به غیر از بخشی از پهنه ها که از ابتدا در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قرار گرفته بود که حدود 60 هزار کیلومتر مربع است و تا پایان نیمه نخست سال 99 در جهت اتمام کار فرصت دارند.

مدیر اکتشاف ایمیدرو یکی از اقدامات ایمیدرو در سال گذشته را به اتمام رساندن فاز شناسایی و پی جویی تقریبا حدود 320 هزار کیلومتر مربع پهنه های اکتشافی دانست و عنوان کرد: در محدوده هایی که فاز شناسایی و پی جویی به اتمام رسید حدود 759 محدوده امیدبخش جدید کشف شد که حدود 280 محدوده را با استان های مختلف مکاتبه کردیم و از آن ها تقاضا کردیم که سازمان ایمیدرو عملیات اجرایی آن را در فاز عمومی و تفضیلی انجام دهد و الباقی را در اختیاز سازمان استان ها قرار دادیم تا از طریق فرآیندهای قانونی مزایده به بخش های خصوصی واگذار کنند.

وی در ادامه گفت: از 280 محدوده ای که در اختیار ایمیدرو بود جهت ورود به فازهای عمومی و تفضیلی برای پروانه اکتشاف پیگیری کردیم که از این تعداد 73 محدوده به پروانه اکتشاف تبدیل شده و در حال انجام فعالیت های اکتشافی بر روی این محدوده ها هستیم که عمدتا شامل مواد معدنی مختلفی نظیر: سرب و روی، طلا، مس، آهن، زغال سنگ، شورابه، کرومیت و آنتیموان است.

اصغرزاده با اشاره به این که ایمیدرو در بخش اکتشاف 3 محور را در دستور کار قرار داده است، بیان کرد: محور بلندمدت کار شامل کار بر روی این پهنه ها است. که سعی داریم مناطق امید بخش جدید را شناسایی کنیم که خوشبختانه از یک میلیون کیلومتر مربع مساحت اصلی کل کشور جهت اکتشاف مواد معدنی فلزی موفق عمل کردیم و 650 هزار کیلومتر مربع را به اتمام برسانیم که حدود 65 درصد از مساحت مفید کشور است.

مدیر اکتشاف ایمیدرو افزود: محور بعدی میان مدت است که کارهای اکتشافی را بر روی پروانه های اکتشافی متمرکز کردیم که انشااله در چند سال آینده آن ها را به گواهی کشف تبدیل و به پروانه بهره برداری برسانیم.

به گفته وی در حال حاضر حدود ٧٣ پروانه اکتشافی گرفته شده است که تعدادی پروانه نیز از قبل بوده است که بر روی آن ها در حال کار هستیم. در سال 98 به نیز به تعداد 12 گواهی کشف جدید رسیدیم و انشااله با اقداماتی که در حال انجام است سایر پروانه ها نیز به گواهی کشف تبدیل شود.

اصغرزاده در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا تا چه میزان بر عملکرد این بخش تاثیرگذار خواهد بود گفت: مسلما ویروس کرونا در عملکرد ما موثر خواهد بود چرا که در پی شیوع این ویروس و به جهت پیشگیری از ابتلا افراد به تیم های اکتشافی دستور دادیم که رفت و آمدها را تا حد امکان کاهش دهند و از برگزاری جلسات خودداری کنند.

مدیر اکتشاف ایمیدرو بیان کرد: پیشگیری از این ویروس یکی از الزامات کشور است و همه ما موظف هستیم برای متوقف کردن شیوع ویروس همکاری های لازم را داشته باشیم. البته سعی ما بر این است که با برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم و هماهنگی با تیم های اکتشافی تاثیر این ویروس بر کارها را به حداقل برسانیم.معدن نیوز

دیدگاهتان را بنویسید