145141

ضرورت حمایت از صنایع پایین دستی در دوران تحریم و کرونا

دنیای معدن -دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران گفت: امروز در دوران تشدید تحریم‌ها و کرونا صنایع پایین دستی نیازمند پشتیبانی و حمایت دولت همانند صنایع بالادستی و بزرگ است.

«امیرحسین کاوه» تصریح کرد: سال های اخیر صنایع کوچک و متوسط پایین دستی همواره به مراتب بیش از صنایع بالادستی در معرض تهدید و فشار خارجی ناشی از هجوم واردات به شکل دامپینگ (عرضه کالا به قیمت پایین تر از هزینه تمام شده) بوده و در بسیاری اوقات مشمول بی توجهی و حتی اعمال فشار و مشکلات به ویژه از سوی صنایع بالادستی قرار داشته اند.

وی یادآور شد: امروز در دور جدید تحریم های آمریکا هدف گیری شدیدتری نسبت به قبل در حوزه تولید کشور انجام شده است و تمرکز دولت بر حمایت از صنایع بزرگ بالادستی از جمله پتروشیمی و فولاد، نباید موجب نادیده گرفتن صنایع کوچک و متوسط شود.

کاوه اضافه کرد: صنایع پایین دستی به دلیل رکود نسبی، کاهش درآمد و قدرت خرید مردم که پیامد افت تقاضا را به همراه داشته و در عین حال شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد و صنعت کشور آثار منفی خود را به همراه داشته و شرایط دشواری را رقم زده است.

وی خاطرنشان ساخت: امسال به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده و برای تحقق بخشیدن این مهم یکی از راهکارها، فروش اعتباری مواد اولیه با بازه زمانی ۶ ماهه از سوی شرکت های بالادستی به پایین دستی است.

به گفته دبیر تشکل مزبور، شرکت های بالادستی و بزرگ یاد شده به دلیل برخورداری از سرمایه در گردش بالا و حجم سودآوری مناسب دارای ساختار مالی قوی بوده و توانایی اجرای این راهبرد را دارند.

کاوه تصریح کرد: اجرای راهبرد پیشنهادی موجب رونق تولید و حفظ اشتغال در صنایع پایین دستی و به همین ترتیب در کل اقتصاد شده و مانع از ورشکستگی صنایع پایین دستی و تسری آن به سایر بخش ها خواهد شد.

وی، پشتیبانی و حمایت ویژه دولت از صنایع کوچک و متوسط به ویژه صنایع اشتغالزا، دارای ظرفیت های صادراتی و همچنین افزایش درآمد ارزی از صادرات تولیدات نهایی به جای صادرات مواد خام را نیز از دیگر راهکارهای جهش تولید دانست.

دبیر سندیکای یاد شده درخواست کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی توجه و حمایت خود را از تولید و صادرات مواد خام و اولیه کم ارزش و با ارزش افزوده و اشتغالزایی پایین به سمت تولید و صادرات کالاهای نهایی با ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال زایی مناسب تغییر دهند.

وی گفت: توزیع عادلانه منافع ناشی از منابع خام و انرژی صنایع بالادستی در طول زنجیره های عرضه صنعتی به تناسب ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده اقتصادی، موضوع مهمی است که همواره مغفول مانده، زیرا سبب کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی و افزایش مزیت رقابتی صنایع پایین دست در بازارهای منطقه ای می شود.

کاوه پیشنهاد کرد: اکنون که واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید و دسترسی صنایع پایین دستی به این مواد به حد کافی وجود ندارد، لازم است حقوق و عوارض واردات این مواد اولیه صفر شود و ارز کافی با قیمت مناسب در اختیار صنایع پایین دست قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید