145051

کرونا و تاثیر آن بر معادن خراسان رضوی

دنیای معدن - کرونا بر تولید معادن نیز خسارت زد بطوریکه مسوولان ذیربط در استان خراسان رضوی می گویند آسیب این ویروس بر فعالیت های معدنی طی ۲ هفته آینده آشکار خواهد شد.

رییس انجمن معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی روز سه شنبه گفت: لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در معادنی که کارگران آن ناچار به فعالیت در کنار یکدیگر بودند، باعث تعطیلی موقت و دست از کار کشیدن کارگران آنها شد.

حسین حسین زاده افزود: با این حال برخی معادن و صنایع معدنی مرتبط با آن که نحوه فعالیت کارگران در آنها به صورت جدا از هم بوده و امکان انتقال ویروس کرونا کمتر است تعطیل نشده و فعالیت آنها طبق روال گذشته ادامه دارد.

وی ادامه داد: بخش های مختلف تولید مانند حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند و تعطیلی فعالیت یک بخش بر بخش های دیگر نیز اثر می گذارد لذا تعطیلی معادن سایر بخش های تولید را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: یک تا دو هفته بعد از تعطیلات عید نوروز اثرات و تبعات شیوع کرونا بر فعالیت های معدنی استان آشکار شده و قابل اندازه گیری خواهد بود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با شیوع کرونا در این استان، رعایت پروتکل های بهداشتی و مرخصی های اجباری کارگران، باعث کاهش نیروی کار در برخی معادن و تعطیلی یا نیمه تعطیلی آنها شد.

محبعلی ترکاشوند افزود: به همین منظور این سازمان به همه بهره برداران معادن و دارندگان پروانه های اکتشاف اعلام کرد در صورت وجود هرگونه آسیب اقتصادی و کاری ناشی از کرونا اعم از عدم استخراج و بهره برداری معدن و همچنین عدم اکتشاف ماده معدنی مراتب را به این سازمان اعلام کنند.

وی ادامه داد: درخواست های دریافت شده از صاحبان معادن خراسان رضوی در کارگروه مشترک خانه معادن و این سازمان بررسی و نتیجه آن در دستور کار شورای معادن و کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار می گیرد.

وی گفت: به احتمال بسیار برای معدنکاران متضرر ناشی از کرونا تخفیف هایی در دریافت حقوق دولتی، حق بیمه تامین اجتماعی یا استمهال تسهیلات بانکی در نظر گرفته می شود.

ترکاشوند افزود: صاحبان معادن باید درخواست های خود را به صورت غیرحضوری و از طریق شماره تلگرام یا واتساپ ۰۹۳۹۵۸۲۷۱۵۵ یا دورنگار شماره ۳۷۶۸۵۲۶۵ خانه معدن خراسان رضوی اعلام کنند.

تاکنون برای ۸۷۸ محدوده معدنی دارای پروانه اکتشاف در خراسان رضوی پروانه بهره برداری صادر شده که این معادن دارای ۲ میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن ذخیره معدنی است و میزان استخراج اسمی آنها سالانه ۲۹ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۰۰ تن می باشد.

برای معادن دارای پروانه بهره برداری در خراسان رضوی چهار میلیارد و ۴۴۵ میلیون و ۷۰۳ هزار ریال سرمایه گذاری شده و برای ۹ هزار و ۵۲۶ نفر در آنها شغل ایجاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید