144991

چند پیشنهاد کرباسیان برای تحقق جهش تولید

دنیای معدن - معاون سابق وزیر صنعت و چند وزیر دیگر و مدیر معروف با اعلام چند پیشنهاد برای تحقق جهش تولید گفت: تاثیرات جهش تولید باید در زندگی و رفاه مردم قابل لمس باشد.

به گزارش دنیای معدن، مهدی کرباسیان ضمن ارائه چند پیشنهاد برای تحقق جهش تولید در سال ۹۹ درباره چگونگی تحقق این شعار به ایسنا اعلام کرد: تولید داخلی، باکیفیت و قیمت تمام شده مناسب می تواند به اقتصاد ملی در زمینه افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال بسیار کمک کند. پس نباید جهش تولید در شعار خلاصه شودو باید به سمت کارهای عملیاتی حرکت کرد.

عاملان تحقق جهش تولید

سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های مجلس، جایگاه اصلی را در تحقق شعار سال دارند و باید از تجربیات اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و بخش خصوصی استفاده کنند. شعار سال جاری یکساله نمی تواند محقق شود زیرا، برخی از مشکلات اقتصادی ساختاری بوده و قوانین بسیاری شتاب زده تصویب شده اند.

بخش خصوصی هنوز نقش جدی در اقتصاد نداشته و باید تقویت شود. موضوع دیگر، حمایت از سرمایه گذاری است. جهش تولید در حقیقت حمایت و جذب سرمایه گذار است. بودجه کشور در زمینه سرمایه گذاری محدود بوده بنابراین باید به سمت سرمایه گذاری های جدید رفت زیرا سرمایه های داخلی محدود است همچنین برای افزایش تولیدات برخی از ماشین آلات تولیدی قدیمی و خراب هستند که باید تعمیر شوند.

قیمت تمام شده تولیدات و کیفیت آن ها باید مناسب باشد با توجه به اینکه دستمزد و حقوق کارگران و نیروی متخصص نسبت به دنیا پایین است، می توان با استفاده از مواد اولیه تولیدی همچون بخش نفتی، گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی که قیمت پایین تری دارند، قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد.

ضرورت توجه و اهمیت به بازارهای خارجی

کالاهایی همچون مواد پتروشیمی و صنایع معدنی در بازار بین المللی جایگاه مناسبی پیدا کرده اند لذا باید به بازار خارجی برای تولید توجه کرد زیرا بازار داخلی در برخی اقلام ظرفیت مصرف این حجم از تولید را ندارد و معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات باید برای بازار خارج باشد.

تولیدکننده برای واردات مواد اولیه، حمل کالا و خدمات با مشکل رو به رو بوده و دولت باید با اعطای تسهیلات وسیع تری اجازه دهد تولیدکنندگان و بخش خصوصی آزادانه فعالیت کنند. سه قوه کشور باید در زمینه تحقق جهش تولید همدل شوند. باید پذیرفت که سال سختی پیش رو بوده زیرا درآمدهای کشور کاهش و هزینه ها افزایش یافته است.

برخی از اقلام همچون محصولات پتروشیمی، نفتی، معدنی و برخی از اقلام خوراکی صادرات خوبی داشتند و موجب شد واحدهای تولیدی با ظرفیت مناسبی فعالیت کنند اما برخی به دلیل رکود نتوانستند رونق تولید داشته باشند. وقتی صادرات غیرنفتی در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، نشان می دهد که تولیدات در این محصولات رونق پیدا کرده است.

مردم باید نتایج افزایش تولید را در زندگی لمس کنند

رونق تولید یعنی اینکه از تولید حمایت شود تا چرخ های تولید بچرخد اما جهش تولید یعنی به حداکثر رساندن تولیدات در کنار سرمایه گذاری تا در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی لمس کنند و زندگی و معاش آن ها بهتر شود.

تعاملات بین المللی اهمیت بسیاری داشته و مسئولان باید تغییراتی در این زمینه انجام دهند. تحریم ها می توانند مانعی برای جهش تولید باشند. یکی از کارهای اساسی دولت در جهت جهش تولید این است که بخش خصوصی را بیشتر درگیر اقتصاد کرده و به اتاق های بازرگانی وظایفی را محول کند و از آن ها در این زمینه مطالباتی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید