144985

سال "جهش تولید" رقابت باید جای رانت در بازار را بگیرد

دنیای معدن - رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: جایگزنی رقابت در بازار به جاى رانت، از عوامل کلیدى تحقق جهش تولید در سال ٩٩ است.

بهادر احرامیان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، اظهار کرد: در سال جهش تولید نباید شرایط برای رانت در بازار ها ایجاد شود. وقتی مسیر بروز رانت را باز می گذاریم، عده ای سراغ آن می روند و بازهم تجربه تلخ دو سال گذشته یعنی ایجاد تقاضاى کاذب، قدرت گرفتن واسطه ها و التهاب قیمت ها را تکرار خواهیم کرد.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است که انگیزه براى رشد تولید زمانى ایجاد می شود که دولت با تقویت بعد نظارتى خود، دست از دخالت در بازار بردارد و اجازه دهد قیمت کالا ها براساس واقعیت بازار و رقابت کشف شود.

وى در پاسخ به این سوال که مگر واحدهاى تولیدى پایین دستى نیاز به حمایت قیمتى ندارند؟ گفت: خیر اختصاص نرخ های رانتی و ارزان تر از قیمت های واقعی برای مصرف کننده مواد اولیه، هیچ کمکی به واحدهاى تولیدى نمى کند. این موضوع باعث ایجاد تقاضای کاذب و شکل گیرى تولید غیر اقتصادی مى شود و اگر به ظاهر تولیدی انجام شود پشتوانه ای ندارد؛ همان طور که بار ها تجربه کردیم حمایت قیمتى به نحوه قیمت گذارى دستورى خود عاملى در تضعیف تولید و تلاطم هاى قیمتى بوده چراکه واسطه گرى را جذاب و تولید را غیر اقتصادى می کند.

بیشتر بخوانید: جهش تولید، سهم اقتصاد ایران در تجارت جهانی را افزایش می دهد

وی راهکار های موثر برای افزایش تولید را بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاری، ثبات قوانین و عدم دخالت دولت دانست و افزود: در صورت تحقق این اهداف، تولید جهش پیدا می کند البته راهکار های جهش تولید در گذشته هم وجود داشته است، اما اکنون باید اجرایی شود.

احرامیان در پایان تاکید کرد: جایگزنی رقابت در بازار به جاى رانت مى تواند از عوامل کلیدى براى جهش تولید در سال ٩٩ باشد به شرطى که نگاه دولتى از بازار ها کنار رود.

دیدگاهتان را بنویسید