144951

قیمت سنگ آهن ایران، واقعی نیست!

دنیای معدن - کماکان سنگ آهن ایران از سنگ آهن جهانی ارزان تر است و این محصول پتانسیل افزایش قیمت دارد.

به گزارش دنیای معدن، به اعتقاد برخی تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه، یکی از صنایع جذاب برای سرمایه گذاری در سال۹۹، صنعت سنگ آهن است.

نخستین دلیل این ادعا بر آن است که با توجه به فاصله قیمتی سنگ آهن ایران با بازارهای جهانی و شیب صعودی تقاضای سنگ آهن در بازار داخلی، به نظر می رسد سنگ آهن ایران پتانسیل افزایش قیمت در سال جاری را داشته باشد.

علاوه بر این، با افول دوران درگیری با کرونا در چین و احتمال آغاز به کار مجدد فولادسازان چینی و کاهش موجودی سنگ آهن در بنادر چین و همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی، صادرات سنگ آهن ایران می تواند جذاب تر هم شود و علاوه بر این با در نظر گرفتن ظرفیت تولید فولادسازان، اجرای طرح های توسعه ای در شرکت های معدنی توجیه دارد.

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفت وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت شرکت های سنگ آهنی در سال ۹۹ بیان کرد: سرمایه گذاری در حوزه معادن، سرمایه گذاری پر ریسکی بوده ولی اگر ریسک سرمایه گذاری در معادن کاهش یابد، بیشترین تمایل سرمایه گذاران به سرمایه در حوزه معادن فلزی (آهن و طلا و مس) خواهد بود.

وی ادامه داد: کاهش ریسک سرمایه گذاری در این حوزه هم در گرو تغییر رویکردها نسبت به اکتشاف معادن و افزایش رغبت برای سرمایه گذاری در حوزه معادن است.

این فعال صنعت سنگ آهن با اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن در بازارهای جهانی گفت: هر اتفاقی که بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد، کالاها و خدمات در کشور ما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد اما؛ با توجه به اینکه دوره ظهور تا افول کرونا در هر کشور حدود ۴ماه به طول می انجامد و شیوع کرونا در کشورهای مختلف همزمان با هم صورت نگرفته و مثلا دوره افول کرونا در چین، همزمان با دوره بلوغ ایران و ایتالیا و... بوده؛ بنابراین به نظر می رسد بازارهای جهانی برای یک دوره حداقل ۶ تا ۸ ماهه تحت تاثیر کرونا قرار خواهند گرفت و آثار منفی کرونا به سرعت برطرف نخواهد شد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پاسخ به این سوال که "آیا سنگ آهن ایران پتانسیل افزایش قیمت دارد یا نه؟" اظهار کرد: قیمت سنگ آهن ایران با قیمت های جهانی فاصله دارد و البته با شیوع کرونا و افت قیمت های جهانی، قیمت سنگ آهن ایران نسبت به بازارهای جهانی کاهش کمتری داشته؛ ولی کماکان سنگ آهن ایران از سنگ آهن جهانی ارزان تر بوده و این محصول پتانسیل افزایش قیمت دارد.

وی اضافه کرد: البته بر اساس تجربیات قبلی، به نظر می رسد اگر قیمت های جهانی، شیب صعودی به خود بگیرند، سنگ آهن ایران باز هم واکنش ضعیف تری نشان می دهد و افزایش قیمت کمتری خواهد داشت اما فراموش نکنید اگر قیمت های جهانی، مبنای قیمت گذاری محصولات چرخه فولاد قرار بگیرد، هیچ بخشی از این چرخه در معرض ریسک توقف فعالیت و نابودی قرار نخواهد گرفت. فاصله قیمت سنگ آهن ایران با بازارهای جهانی، نتیجه ای جز تمایل تولیدکنندگان به عدم عرضه محصولات با قیمت ارزان در بازار داخل و صادرات محصولات دپو شده بعد از بهبود قیمت های جهانی و نهایتا تلاطم بازار داخلی نخواهد داشت.

عسکرزاده تصریح کرد: صنعت سنگ آهن ایران به دنبال واقعی تر کردن قیمت هاست و این فاصله قیمت با بازارهای جهانی به نفع چرخه فولاد نیست. ضمن اینکه نگران وضعیت کارگران معادن نیز هستیم. کار در معادن، جزو مشاغل سخت محسوب می گردد ولی با این وجود، کارگران شاغل در این حوزه هم مورد اجحاف قرار گرفته اند. معادن ایران فقط در ۲_۳ معدن بزرگ خلاصه نمی شود و معادن کوچک که اتفاقا از تجهیزات کمتری هم برخوردار هستند، نیاز به حمایت بیشتری دارند و واقعی شدن قیمت ها، کمک شایانی به این بخش از معادن هم خواهد کرد. امیدواریم با واقعی تر شدن قیمت سنگ آهن ایران، معادن ایران فرصت رشد و توسعه داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید