144950

برای «جهش تولید» باید زیرساخت های بخش معدن را مهیا کرد

دنیای معدن - رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه معدن یک بخش خاص است، گفت: مبنا کار بخش معدن در سال گذشته، مهیا کردن زیرساخت های رونق تولید بود. امرور باید مبنا، جهش تولید باشد و شرایطی ایجاد شود که از ظرفیت هر حوزه به نحو مطلوب استفاده کرد.

به گزارش دنیای معدن، محمدرضا بهرامن، عنوان کرد: بخش معدن و صنایع معدنی در بحران اقتصادی امروز نشان داد دارای پتانسیل و ظرفیت برای پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه، تحقق جهش تولید نیازمند تغییرات اساسی در دستورالعمل ها، آیین نامه ها است، گفت: بخش معدن، امروز دارای قانون و نقشه راه است. باید بررسی شود که آیا این نقشه راه به درستی اجرا شده و هر فرد به درستی مسئولیت خود را انجام داده است یا خیر! قطعا امروز چنین اتفاقی نیافتاده است؛ زیرا زیرساخت ها آماده نبوده و باورها ایجاد نشده است.

بهرامن بر لزوم تعیین مسیر درست بر اساس باورها تاکید کرد و افزود: با تعیین مسیر راه درست، می توان جهش تولید در سال ۹۹ داشت.

رئیس خانه معدن ایران معتقد است: باید رویدادهای بخش معدن در سال ها گذشته را بازنگری کرد تا متوجه شویم چه قوانین، آیین نامه و یا دستورالعملی هایی مانع از جهش تولید شده است. در این بازنگری باید نقاط قوت را حفظ و نقاط ضعف را اصلاح کنیم.

وی یکی از نیازهای جهش تولید در بخش معدن را نوسازی بخش ماشین آلات دانست و گفت: ماشین آلات خط تولید باید نوسازی و به روز باشند. متاسفانه امروز به خاطر خود تحریمی مانع از ورود برخی از ماشین الات به کشور شدیم.

رئیس خانه معدن ایران معتقد است: مشکل اساسی بخش معدن، وجود آیین نامه های دست وپاگیر است که برای جهش تولید باید این آیین نامه ها حذف شوند؛ زیرا این آیین نامه ها باعث خود تحریمی می شود.

بهرامن ادامه داد: همچنین باید قوانین زائد برای جذب سرمایه های سرگردان حذف شود تا این سرمایه ها جذب بخش معدن شود؛ زیرا فضا در بخش معدن باز است، می توان با یک برنامه ریزی درست در این هدف موفق بود.

وی با اشاره به احیای معادن کوچک گفت: احیای معادن کوچک و متوسط امروزه به عنوان یک حرکت بزرگ شروع شده و باید در این راستا فضاسازی ایجاد شود تا معادنی که به هر دلیلی در گذشته تعطیل شدند، مجدد توسط سرمایه گذاران داخلی و یا خارجی احیا شود.

وی با بیان اینکه مطمئنا شرایط جهش را خواهیم داشت، اظهار کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا آسیب هایی به بخش تولید وارد کرده و آثار آن تا مدت ها دامنگیر بنگاه های اقتصادی خواهد بود. باید برای جبران این خسارات ها برنامه ریزی شود.

بهرامن با توجه به آثار شیوع ویروس کرونا در بخش معدن و صنایع معدنی گفت: ممکن است در بخش فولاد خیلی تاثیرگذار نباشد، اما در سایر بخش معدن قطعا اثر خود را خواهد گذاشت.

رئیس خانه معدن ایران افزود: در حال حاضر تقاضا کاهش یافته و این امر در تولید تاثیر خواهد گذاشت. امیدواریم پس از پایان این بحران با افزایش تقاضا، تولید نیز مجدد رونق بگیرد. باید برای آن روز، برنامه ریزی درست بر مبنای نقشه راه معدن داشت.

دیدگاهتان را بنویسید