144784

خوزستان در تحقق جهش تولید عزم جدی دارد

دنیای معدن - استاندار خوزستان گفت: در سال گذشته دستاوردهای خوبی را در زمینه توسعه و رونق تولید در استان خوزستان داشتیم و امسال نیز عزم خود را برای تحقق کاهش تولید به کار خواهیم گرفت.

به گزارش دنیای معدن، غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش تولید» نام گذاری کرده است؛ همان گونه که اطلاع دارید در یک دهه اخیر شعارهایی که به عنوان شعار سال مشخص شده در حوزه «اقتصاد» است و این به دلیل اهمیت موضوع و نقش آن در توسعه زیرساخت های کشور حائز اهمیت است.

وی افزود: سال گذشته به عنوان سال «رونق تولید» نام گذاری شد و در این راستا تلاش شده است که در این مسیر گام های مؤثری را در استان خوزستان برداریم.

استاندار خوزستان بیان کرد: ما در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی و خدمات تلاش کردیم تا که در این حوزه گام برداریم.

شریعتی عنوان کرد: سال ۹۷ به دلیل خشک سالی شدید و پس از آن سیل بی سابقه ای که داشتیم برخی از تولیدات کشاورزی ما با مشکل مواجه شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان همچنان اولین تولیدکننده گندم در کشور است، بیان کرد: با وجود سیل تولید گندم ما به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ تن رسید.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با استفاده از آب های پشت سد، کشت تابستانه را در خوزستان گسترش دادیم و ارزش کشت بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بود.

شریعتی در ادامه گفت: ما فقط در حوزه کشت برنج ۶۰۰ هزار تن برنج برداشت کردیم؛ ما در سال گذشته ارزش تولیدات کشاورزی مثل ذرت، دانه های روغنی، کلزا، چغندر، کنجد، حبوبات و صیفی جات را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دادیم و در راستای رونق تولید گام برداشتیم.

وی عنوان کرد: در حوزه «صنعت» نیز فولاد خوزستان با برخی بحران ها مواجه شد که ما تلاش کردیم در سال ۹۸ با برنامه ریزی های مختلف آن را از بحران خارج کنم.

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین برای رفع بحران کشت و صنعت هفت تپه اقداماتی نیز انجام شد و موفق به عبور از بحران به وجود آمده شدیم.

شریعتی بیان کرد: مشکلات توسعه نیشکر از دیگر مشکلات بود که با مدیریت صحیح این شرکت نیز که یکی از بزرگ ترین شرکت صنعتی، کشاورزی تاریخ ایران است به تدریج از شرایط پیش آمده رهایی پیدا کرد و در حال بهبود است.

وی افزود: فولاد اکسین از دیگر حوزه هایی است که در استان با مشکلاتی روبه رو بوده است که با تمهیدات انجام شده و بر اساس خط مشی های شعار سال، این شرکت که سال ۹۷ با ۲۸ میلیارد تومان زیان سال را به پایان رسانده بود، سال ۹۸ را با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سود به پایان رساند.

وی گفت: امسال نیز همین روند و مسیر را ادامه خواهیم داد و پیش بینی می شود در فولاد اکسین که در دو سال گذشته ۲۸ میلیارد زیان داشت و سال ۹۸ با تغییر مدیریت و اصلاح روش ها به سوددهی رسید، امسال با هزار میلیارد تومان سود مواجه باشد.

استاندار خوزستان در خصوص دیگر پیشرفت های برنامه ریزی شده در سال جهش تولید به روند رشد فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: لوله سازی اهواز که مسیر خوبی را طی می کند امسال با کار زیرساختی که انجام شده اقدامات مؤثر روند خوب خود را به عالی تبدیل کند.

شریعتی بیان کرد: انتظار می رود توسعه نیشکر در سال جاری تولید آن به بیش از ۵۵۰ هزار تن شکر و در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰ هزار تن شکر برسد.

وی افزود: امید می رود نیشکر هفت تپه امسال تولید خود را به ۵۵۰ هزار تن برساند، هم چنین انتظار می رود گروه ملی با تمهیدات انجام شده تولیداتش را در سال ۹۹ به حدود ۶۰۰ هزار تن برسد که نسبت به سال قبل حدود ۳۰۰ هزار تن بود، رشد قابل ملاحظه ای است و با این کار فعالیت خود را پایدار و تثبیت می کند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: صنایعی که در استان با رکود مواجه بودند و به سمت شکست می رفتند اکنون با برنامه ریزی و فعالیت های انجام شده روند رو به رشد آنها را شاهد هستیم.

شریعتی تصریح کرد: در راستای جهش تولید نیز در استان شرکت های جدیدی داریم که راه اندازی و تولید آنها را به حداکثر خواهیم رساند.

وی در ادامه افزود: امسال فاز دوم پالایشگاه گاز خلیج فارس را با سرمایه گزاری ۳.۲ میلیارد دلار به بهره برداری می رسانیم که خوراک پتروشیمی های ما را تأمین می کند و در این زمینه کار سنگین و اساسی در استان انجام شده است.

استاندار خوزستان گفت: فولاد شهید جهان آرا فاز نخست با یک و نیم میلیون تن در سال ۹۹ به بهره برداری می رسد و فاز دوم فولاد دزفول با ظرفیت یک میلیون تن به بهره برداری خواهد رسید.

شریعتی بیان کرد: پروژه های بسیاری را فعال، راه اندازی و یا در آستانه افتتاح آن در استان هستیم که امیدواریم با تلاش و برنامه ریزی جهش تولید را در استان محقق کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید