144462

بهروز برنا مطرح کرد:

طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس، کلینیک تخصصی بخش معدن

دنیای معدن - بهروز برنا، عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره اهمیت طرح احیا و فعال‌سازی معادن کوچک مقیاس به دنیای معدن اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۱ هزار معدن وجود دارد که از این تعداد بیش از ۴ هزار معدن غیرفعال است.

برنا بیان کرد: بر اساس آماری که در کشور وجود داشت بیش از 40 درصد از معادن ما فعال نبودند و معادنی که فعال بودند نیز با ظرفیت کامل کار نمی‌کردند. عواملی چون تحریم‌ها و مسائل اقتصادی در این زمینه تاثیرگذار بود.
عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه گفت: هر استانی دارای یک سری منابع و پتانسیل‌های معدنی است که این منابع معدنی چنانچه زنجیره ارزششان معیوب باشد راکد و غیرفعال می‌شوند.
به گفته وی بسیاری از معادن کشور شامل سنگ نما و مصالح ساختمانی هستند که با کند شدن و عدم رونق روند ساخت‌و‌ساز در کشور خودبه‌خود این معادن از چرخه فعالیت خارج می‌شوند.


برنا با اشاره به این‌که در کشور معادن فلزی با ارزشی وجود دارد که این معادن می‌توانند به چرخه صنایع معدنی کشور کمک کنند، گفت: بخشی از ذخایری که در کشور وجود دارد از نوع ذخایر کوچک مقیاس هستند و سرمایه‌گذاران این معادن برایشان به صرفه نیست که کارخانه فرآوری ایجاد کنند اما چند معدن در کنار هم می‌توانند سودآور باشند. بر همین اساس برای معادن کوچک مقیاس نوعی آسیب‌شناسی انجام شد و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با مدیریت مهندس جعفری از طرف وزارت صمت برنامه‌هایی را در طرح معدنکاری کوچک مقیاس طراحی کردند تا به آسیب‌شناسی این معادن در استان‌ها بپردازند.


عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اضافه کرد: این طرح در استان‌هایی چون هرمزگان، زنجان، سمنان، مرکزی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، قم، آذربایجان، مازندران، گیلان و خراسان شمالی آغاز شد. مشکلات این معادن بررسی گردید و معادنی را جهت جذب سرمایه‌گذار معرفی کردیم. برخی معادن نیازمند ایجاد کارخانه فرآوری بودند که در این زمینه اقداماتی از سوی نمایندگان استان‌های طرح توسعه و احیا معادن کوچک مقیاس انجام شد.


وی با بیان این‌که در حال حاضر حدود 200 معدن به چرخه تولید بازگشتند، افزود: این طرح بسیار مورد استقبال قرار گرفت به گونه‌ای که انجمن‌ها نیز در انجام این امر مهم یاری رساندند. شرکت‌های بزرگ معدنی نیز در این زمینه ورود پیدا کردند و این از جمله اقدامات بسیار خوبی بود که توسط این طرح انجام شد.


برنا همچنین افزود: طرح معادن کوچک مقیاس نیز قراردادهایی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ایجاد استارتاپ‌های معدنی منعقد کرد تا محور‌هایی که معادن مقیاس کوچک در آن وجود دارد را شناسایی کند.
به گفته عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، این طرح به عنوان یک کلینیک تخصصی در بخش معدن مشکلات را بررسی و به ارایه راهکار می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید