144074

ریزش شاخص بورس ادامه دار است؟

شاخص کل بورس تهران دوشنبه در پی هجوم همه جانبه معامله گران برای فروش سهام ۷/ ۲ درصد افت کرد. از یک طرف انگیزه زیاد برای شناسایی سود و از سوی دیگر نگرانی از تبعات افت بسیار جدی شاخص های جهانی سهام و نفت منجر به تشکیل صف های سنگین فروش در تالار بورس شد.

شاخص کل بورس تهران دوشنبه در پی هجوم همه جانبه معامله گران برای فروش سهام ۷/ ۲ درصد افت کرد. از یک طرف انگیزه زیاد برای شناسایی سود و از سوی دیگر نگرانی از تبعات افت بسیار جدی شاخص های جهانی سهام و نفت منجر به تشکیل صف های سنگین فروش در تالار بورس شد. دیروز تنها سهام ۱۸ بنگاه از میان ۳۰۸ بنگاه بورسی از فشار فروش مصون ماند و سهام مابقی شرکت ها در این روز با افت قیمت به کار خود پایان دادند.

طبق این گزارش دنیای اقتصاد، ارزش معاملات خرد هم با افت شدید به ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسید و در مقابل ۲۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در پایان معاملات در صف های فروش قفل شد. ناگفته نباید گذاشت که انتظار برای تصمیم گیری روز سه شنبه ناظر بازار درخصوص محدودیت دامنه نوسان قیمت هم عامل مضاعفی در جهت فشار فروش های دیروز ارزیابی می‎ شود.

دنیای اقتصاد در گزارشی دیگر نوشت: در جریان داد و ستدهای روز گذشته، از ۳۰۸ نماد فعال بورسی، تنها ۱۸ نماد قیمت پایانی مثبت داشتند و ۲۸۹ نماد قیمت پایانی منفی را به ثبت رساندند که حاکی از گستردگی فشار فروش بود. این اتفاق درحالی رخ داد که بسیاری از نمادهای بورسی به دلیل آشفتگی حاکم بر جریان بازار و بدون اثرپذیری ویژه از تحولات بازارهای جهانی به دلیل قرار گرفتن در موج منفی فروش های روزانه به ف فروش کشیده شدند. چنین رفتاری در بازارهایی با سلطه ترس عمومی یک واکنش همیشگی به شمار می رود و تا کاهش نسبی التهابات می تواند ادامه داشته باشد.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در جریان خرید و فروش های روز گذشته در بازار سهام شکل گرفت، واکنش شدید سهام شرکت های مرتبط با قیمت های جهانی فلزات اساسی بود. اگرچه قیمت جهانی نفت در نخستین دقایق روز دوشنبه با سقوط ۳۰ درصدی بزرگ ترین افت روزانه خود از سال ۱۹۹۱ تاکنون را تجربه کرد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسیر پرشتاب نزولی قیمت جهانی نفت می تواند سرآغاز افت قیمتی سایر کامودیتی ها نظیر مشتقات نفتی، فلزات اساسی و حتی مواد غذایی باشد اما با گذشت چند ساعت از شروع دادوستدهای مربوط به فلزات اساسی نظیر فولاد، مس، آلومینیوم و روی؛ واکنش ها به سقوط قیمت جهانی نفت بسیار کنترل شده تر و آرام تر بود به نحوی که تا لحظه نگارش این گزارش، قیمت این فلزات نهایتا تا مرز ۵ درصد افت را به ثبت رسانده اند و از کف های روزانه خود فاصله گرفته اند. اما فشار تقاضا در سهام کامودیتی محور می تواند ناشی از تیره وتار شدن چشم انداز قیمت جهانی این محصولات و انعکاس مستقیم این رویداد بر سودآوری سال آینده شرکت های مرتبط باشد که تاحدی واکنش سرمایه گذاران را توجیه پذیر می کند.

اما در نقطه مقابل برخی از صنایع بورسی نیز هستند که قرابت زیادی با بازارهای جهانی نداشته و بروز ریسک های بزرگ در این بازارها نمی تواند اثر معناداری بر مختصات ارزندگی این سهم ها داشته باشد. در چنین شرایطی تشکیل صف های فروش در این موارد را می توان به بروز رفتار گروهی و موج های فراگیر فروش نسبت داد که با آرام تر شدن اوضاع انتظار می رود تخصیص سرمایه های آزاد شده به نحو مطلوب تری صورت پذیرد.

مازاد دو سویه نیروهای بازار

ارزش معاملات خرد بورس تهران با حذف بلوک و اوراق بدهی در روز دوشنبه رقم ۲۵۶۸ میلیارد تومانی را نشان می داد که پایین ترین سطح از تاریخ ۲۲ دی ماه تاکنون است. از سوی دیگر ارزش معاملات فرابورس و بازارهای پایه نیز به عدد ۱۴۶۱ میلیارد تومان رسید. بنابراین در مجموع شاهد ثبت خرید و فروش در بازار سهام در محدوده ۴ هزار میلیارد تومانی بودیم که فاصله بسیار زیادی با میانگین ماه های اخیر دارد. همان طور که در قسمت های قبلی گزارش اشاره شد، قفل شدن سهم ها در صف های فروش دلیل اصلی بروز چنین پدیده ای به شمار می آید. ارزش صف های فروش در بورس تهران در ساعت ۱۲:۳۰ و در ۲۶۰ نماد بورسی به رقم معنادار ۲۶۴۳ میلیارد تومان رسید.

در همین راستا تعداد صف های فروش در کل بازار به ۴۵۶ نماد رسید که ارزش ۳۹۰۹ میلیارد تومانی را نشانه رفت. در نقطه مقابل تشکیل صف خرید در ۱۵ نماد بورسی به ارزش ۷۰۹ میلیارد تومان در پایان جلسه معاملاتی روز دوشنبه به وقوع پیوست که ۶۱۰ میلیارد تومان از این ارزش به دو نماد تازه وارد «قرن» و «تملت» اختصاص یافت.

مطالعه بیشتر: حاشیه های عرضه اولیه شگویا ادامه دارد / معامله گران از چه گلایه دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید