143400

بازارهای جهانی زیرسایه سنگین کرونا؛ افت شدید قیمت جهانی طلا

دنیای معدن - بازارهای مالی نیز دچار کرونا ویروسی که از چین سرچشمه گرفت، شده اند. اکنون در همه نمونه طبقه دارایی ها در دنیا، اثر تخریبی این ویروس وجود دارد؛ اما این وضعیت تا کجا به پیشروی خود ادامه خواهد داد؟

به گزارش دنیای معدن، طلا در طول روز جمعه بین قیمت ۱۶۸۹ و ۱۵۶۵ دلاری نوسان کرد و در نهایت با افت شدیدی با بهای ۱۵۸۶ دلاری به کار خود پایان داد.نمی توان این یک مورد از ویروس های واگیردار را عادی در نظر گرفت، وضعیت موجود کاملا جدی است و می توان اظهار کرد بازارهای جهانی با بدترین ویروس اپیدمیک در تاریخ روبه رو شده اند. هفته ای که بازار سهام جهانی پشت سر گذاشت از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی بدترین دوره ۷ روزه محسوب می شود.

شاخص S&P۵۰۰

به عنوان معیار اصلی سنجش وضعیت وال استریت، به همراه دو شاخص مهم داوجونز و نزدک کامپوزیت، بازار سهام ایالات متحده را ظرف چند روز با بیش از ۱۰ درصد ریزش مواجه کرده و وارد قلمرو اصلاح شدند. شدیدترین اصلاح بازار از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی در انگلستان، رخ داده وشاخص های اروپایی دیگر نیز وارد محدوده اصلاح شده اند. در حالی که رادار سرمایه گذاران برای سال ۲۰۲۰ میلادی روند صعودی را نمایش می داد؛ اما با شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا، وضعیت برای این معامله گران بدتر می شود.به نظر می رسد تاثیر زیان آور تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین درخصوص رشد اقتصاد جهانی روبه کاهش است. در اوایل ماه ژانویه کسی فکر نمی کرد بحران کرونا از سارس نیز مخرب تر باشد؛ اما شاخص های چینی از ابتدای گسترش ویروس به شدت افت داشته و انتظار می رود این افت با تعطیلی کارخانه ها تداوم داشته باشد؛ اما این وضعیت با بسته های مالی دولت چین روبه بهبود پیش می رود و پیش بینی می شود که سرمایه گذاران در انتظار سطوح پایین قیمت ها برای ورود به یک دوره صعودی هستند.در حالی که بازارهای سهام روز جمعه با سقوط آزاد روبه رو شدند و به طور معمول سرمایه گذاران در چنین شرایطی به بازار طلا و سایر ذخایر امن روی می آورند، ولی شرایط به قدری پیچیده شده که بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال نقد کردن سبد سرمایه گذاری خود از جمله فلزات گرانبها بودند و این مساله موجب شد تا قیمت طلا با بیشترین افت از سال ۲۰۱۳ روبه رو شود.

ریزش ۶/ ۳ درصدی طلا در یک روز

تشدید نگرانی ها درباره ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر رشد اقتصادی جهان و افت شدید تقاضا در چین موجب شده قیمت کالاهای مختلف از طلا گرفته تا نفت و مس با افت شدیدی روبه رو شود. این در شرایطی است که قیمت طلا اوایل هفته ای که گذشت به بالاترین سطح خود در ۷ سال اخیر رسیده بود. با توجه به افت شدید شاخص سهام در بازارهای بین المللی به خصوص بورس وال استریت، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال نقد کردن دارایی های خود بودند و حتی ترجیح دادند تا فلزات گرانبهای خود را نیز بفروشند.

سرمایه گذاران بین المللی که با افت ارزش سهام با زیان و ضرر سنگینی روبه رو شدند، تصمیم گرفتند تا برای جبران این ضرر، فلزات گرانبها به خصوص طلا را بفروشند و این مساله عامل مهمی برای افت شدید قیمت طلا بود.

قیمت طلا روز جمعه با افت شدید ۶/ ۳ درصدی روبه رو شد که این میزان ریزش از ماه ژوئن ۲۰۱۳ میلادی بی سابقه بوده است. قیمت طلا در پایان مبادلات روز جمعه به ۱۵۸۶ دلار رسید.

احتمال افت تقاضا در بازار چین یک عامل منفی برای قیمت جهانی طلا بوده است.

قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۵ درصد رشد داشته و بانک گلدمن ساکس نیز پیش بینی کرده است که قیمت طلا تا ۱۲ ماه آینده به ۱۸۰۰ دلار خواهد رسید. اما اصلاح کلیه بازارهای مهم دنیا شرایط را برای پیش بینی سخت تر از قبل کرده است.

بازارهای جهانی سهام، ثمره ۴ ماه سود متوالی خود را ظرف یک هفته از دست دادند، چراکه حمله اضطرابی ناشی از ویروس کرونا در میان سرمایه گذاران منجر به ایجاد صف های فروش شده بود. نتیجه این اضطراب همگانی محو شدن ۱۰ درصد از ارزش بازارهای سهام بود. درواقع هراس از کندی رشد اقتصاد جهانی و سود دهی شرکت ها عامل تشدید فروش سهم ها در بورس های دنیا ارزیابی می شوند. شاخص S&P۵۰۰ با افت نزدیک به یک درصدی روز جمعه، هفته خود را با ریزشی بالغ بر ۱۳ درصد به پایان رساند. درست یک سال پیش در روز ۱۹ فوریه اصلاح مشابهی در وال استریت رخ داد، اما این رکورد نیز روز جمعه شکسته شد و سقوط هفته گذشته را به رکوردی از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی مبدل کرد. شاخص های دیگر بورس نیویورک نیز بیش از ۱۰ درصد کاهش یافتند. شاخص میانگین صنعتی داو جونز و نزدک کامپوزیت نزدیک به ۱۱ درصد از ارزش خود را در طول هفته از دست دادند تا نیویورک شاهد جمعه سیاه دیگری باشد که در سال ۲۰۲۰ رخ داد.

از سوی دیگر رشد تقاضا برای اوراق ۱۰ساله خزانه داری آمریکا که پناهگاه امن برای سرمایه گذاران در شرایط نا اطمینانی و پر استرس محسوب می شود، منجر به نزول بازدهی این نسخه از اوراق بدهی، به قعر جدیدی شد. سود این اوراق بلندمدت بار دیگر از بازدهی اوراق کوتاه مدت فاصله گرفت تا منحنی بازدهی سیگنال رکود را به بازارها مخابره کند. نسخه ۱۰ ساله اوراق خزانه داری نسبت بازدهی ۱۶/ ۱ درصدی از سود اوراق ۳ ماهه کمتر شده که نشانه معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق در ایالات متحده است.

وضعیت قرمز در بازارهای آمریکا واکنش فدرال رزرو را نیز برانگیخت. بانک مرکزی ایالات متحده در بیانیه خود عنوان کرد هر اقدام متناسب با بهبود شرایط را در دستور کار خود قرار خواهد داد تا از ریسک به وجود آمده که منشا آن ویروس کرونا است، جلوگیری کند.

شاخص سهام آسیا پاسیفیک با افت ۶/ ۲ درصدی خود شاخص کل بازار های سهام جهان را به ریزش بیش از ۱۱ درصدی سوق داد.

در چنین شرایطی سخنگوی سازمان بهداشت جهانی بیانیه ای با این مضمون منتشر کرد: سازمان بهداشت جهانی ارزیابی خود از شدت شیوع کرونا را از حالت هشدار به حالت هشدار با سطح بالا تغییر داد. وی در ادامه افزود: این یک سنجش واقعی برای تمام دولت ها است، آنها باید آمادگی لازم را داشته باشند چراکه همچنان توانایی مقابله با بدترین حالت وجود دارد، هرچند وضعیت نگرانی ما به بالاترین سطح خود رسیده است. در برخی شهرهای ژاپن، استرالیا و ایتالیا برخی افراد در قرنطینه به سر می برند. همه این عوامل دست به دست هم داده تا شاخص های بازار های بورس جهانی پس از ثبت رکورد تاریخی خود وارد محدوده اصلاح شوند. از آنجاکه کرونا مهم ترین عامل به هم ریختگی بازار کار جهانی به شمار می رود کشورهای زیادی جلسات رویدادهای مهم خود را به خاطر عدم شیوع بیشتر این بیماری و پیشگیری تعلیق کردند. خوش شانسی که با وال استریت همراه بود رشد شاخص ها در معاملات پایانی روز جمعه بود که سقوط هفتگی بازار سهام نیویورک را از سطح ۴ درصد به پایین کشید.

بانک آمریکا پیش بینی کرده بود رشد اقتصاد جهان روند نزولی را خواهد پیمود و به زیر ۳ درصد می رسد که کمترین نرخ رشد از دوره بحران مالی ۲۰۰۸ میلادی است.

ریزش بازارهای سهام، افت بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا، معکوس شدن منحنی بازدهی، خطر وقوع رکود، افت بهای نفت در بازارهای جهانی و مهم تر از همه تداوم ریسک شیوع کرونا، منجر به تشدید هراس سرمایه گذاران شده و آنها را به سمت رفتاری پیش برد که بسیار کم سابقه است؛ افت شدید بهای اونس طلای جهانی همزمان با وجود ریسک های شدید در فضای اقتصادی دنیا، رویدادی است که کمتر مشاهده شده است. افت هفتگی ۶/ ۳ درصدی بهای فلز زرد در شرایط نااطمینانی نشان می دهد که بسیاری از معامله گران نسبت به اصلاح بازار سهام شوکه شده و انتظار آن را نداشته اند. همزمان با نزول شدید ارزش سهم ها، معامله گرانی که سرمایه کافی برای پوشش ریسک خود نداشتند با اخطار کسری سرمایه مواجه شده و برای پوشش آن و ابقا در موقعیت معاملاتی خود، گزینه ای داشتند که همان فروش سهام کالایی ها است. طلا نیز یکی از مهم ترین جبران کنندگان کسری سرمایه محسوب می شد که دلیل اصلی نزول شدید بازار فلز گرانبها است.

دیدگاهتان را بنویسید