143186

چشم انداز تامین سنگ آهن

دنیای معدن - یکی از مشکلات اساسی واحدهای فولادسازی تامین سنگ آهن است.

به گزارش دنیای معدن، ظرفیت فولادسازی داخلی به حدود ۳۳ میلیون تن در سال رسیده است، البته با توجه به میزان تولید کنونی نزدیک به ۶ میلیون تن از این ظرفیت خالی باقی مانده است. هم اکنون واحدهای تولید آهن اسفنجی نیز با ظرفیت خالی مشغول به کار هستند و یکی از دلایل آنها کمبود مواد اولیه و سنگ آهن است.


البته اگر صادرات سنگ آهن کشور که هم اکنون حدود ۸ میلیون تن است، متوقف شود، مشکل تامین سنگ آهن این واحدها حداقل به صورت کوتاه مدت حل خواهد شد. هرچند که صادرات سنگ آهن با عوارض ۲۵ درصد روبه رو است، اما با این وجود معدنی ها همچنان تمایل به صادرات دارند، چراکه در ازای صادرات خود دلار می گیرند و این موضوع می تواند برای آنها به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.


برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد که در افق چشم انداز سال ۱۴۰۴ برنامه ریزی شده است، کشور به ۱۵۰میلیون تن سنگ آهن نیاز دارد. درحال حاضر نزدیک به ۸۵میلیون تن سنگ آهن در کشور استخراج می شود؛ بنابراین برای رسیدن به افق چشم انداز صنعت فولاد، به۷۰ میلیون تن دیگر سنگ آهن جدید نیاز است تا بتوان به این چشم انداز دست یافت؛ از همین رو یکی اولویت های زنجیره فولاد باید اکتشافات جدید سنگ آهن باشد، در غیر این صورت برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون فولاد باید واردات سنگ آهن داشته باشیم، چراکه در غیر این صورت این چشم انداز محقق شدنی نخواهد بود.


با تمام این شرایط، برنامه اکتشاف باید جزو برنامه های قرار گیرد، چراکه بر اساس آخرین برآوردها اعلام شده است که ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن دیگر ذخایر سنگ آهن در کشور موجود است که این میزان با ذخایر فعلی در کشور تا حدود ۲۰ سال نیاز فولادسازان را پاسخگو خواهد بود.


اگر در نگاه بلندمدت تر از این، به سنگ آهن نیاز داشته باشیم باید اقدام به صادرات کنیم که این امر نیاز به ایجاد زیرساخت هایی چون بنادر دارد. از همین رو ایجاد کارخانه هایی در سواحل جنوب کشور باید در اولویت دست اندرکاران قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید