143169

طبس قطب زغال‌سنگ کشور

دنیای معدن - منطقه زغال‌دار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵/ ۲ میلیارد تن زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه زغالی ایران حدود ۷۶ درصد ذخایر زغالی کشور را در خود جای داده است.

به گزارش دنیای معدن، حمیدرضا عسکری؛ مدیرمجتمع معادن زغال‌سنگ طبس با بیان این مطلب گفت: با اشاره به سیاست‌گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای طرح جامع فولاد و زغال‌سنگ کشور افزود: در این راستا تعدادی از بلوک‌های منطقه زغالی طبس جهت سرمایه‌گذاری واگذار شده است.

عسکری با اشاره به اینکه در بخش زغال‌های حرارتی، بلوک یک معدن کوچکعلی شمالی با ذخیره ۵/ ۳۹ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی، در سال ۱۳۹۷ به شرکت توسعه معادن سرب و روی مهدی‌آباد واگذار شده است، تصریح کرد: پس از ۴ سال دوره تجهیز، بهره‌برداری از این معدن در سال ۱۴۰۱ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزارتن کنسانتره زغال‌سنگ حرارتی آغاز خواهد شد. به گفته وی درحال‌حاضر در طرح‌های در دست اجرا بالغ بر ۵۴۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است که با بهره‌برداری کامل از طرح‌ها، طی ۵ سال آتی ظرفیت تولید سالانه به یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن زغال‌سنگ خام و ۷۰۰ هزارتن زغال‌سنگ کنسانتره خواهد رسید و ظرفیت اشتغال مستقیم بالغ بر ۳۵۰۰ نفر را در پی خواهد داشت.

مدیرمجتمع معادن زغال‌سنگ طبس با بیان اینکه در راستای ارتقای زیرساخت‌های ایمنی، طرح احداث پایگاه امداد و نجات مرکزی در منطقه زغال‌دار طبس با ۲۱۰۰ مترمربع زیربنای ساختمانی و ۲۵۰۰ مترمربع محوطه‌سازی در دستور کار قرار گرفته است افزود: جانمایی این پایگاه در محدوده پروده ۴ انجام و سرمایه‌گذاری موردنیاز برای احداث پایگاه (به غیر از هزینه تجهیزات) بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است که در مرحله انتخاب پیمانکار جهت اجرای طرح بوده و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید. وی تاکید کرد: بهره‌برداری از این طرح موجب ارتقای شاخص‌های ایمنی منطقه و ایجاد امنیت روانی و حفظ و صیانت از نیروهای انسانی شاغل در معادن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید