143059

استارتاپ ها زمینه ساز ارایه خدمات پشتیبانی و کالاهای دانش بنیان

دنیای معدن - مدیراجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک مقیاس در یادداشتی، اهمیت استارتاپ ها (شرکت های دانش بنیان) را در توسعه بخش معدن تشریح می کند.

به گزارش دنیای معدن، سید رضا عظیمی در این یادداشت آورده است: با شکل گیری موج استارتاپ ها در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور و موفقیت پلتفرم استارتاپی در حوزه های خرید کالا و همچنین حمل و نقل اینترنتی - که به مرور به سازمان های بزرگی تبدیل شدند- اهمیت حضور استارتاپ ها در فضای بخش معدن نیز احساس شد. شکل گیری و توسعه استارتاپ های معدنی و حضور فعال آنها در کنار کسب و کارهای این حوزه، موجب شکل گیری نگاهی کلان برای حمایت از استارتاپ های تخصصی معدن شد.

استارتاپ های تخصصی حوزه معدن می توانند با جهت دهی کسب و کارهای حاشیه ای و دامنه ای در زنجیره ارزش معدن، زمینه ساز ارایه خدمات پشتیبانی و نیز ساخت و تولید کالاهای دانش بنیان شوند. این گونه استارتاپ ها می توانند در جهت رفع نیازهای ماشین آلاتی و قطعاتی شرکت های بزرگ معدنی کشور نیز گام بردارند؛ البته به شرط آنکه بتوانند یک مدل کسب و کار مقیاس پذیر و تکرار پذیر داشته باشند.

در این زمینه، تلاش می شود تا با برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی و نیز ساخت و توسعه مدل های موفق از همکاری استارتاپ ها با شرکت های بزرگ، زمینه ایجاد یک چارچوب (Framework) با برنامه استراتژیک و نقشه راه مشخص فراهم شود.

از سوی دیگر استارتاپ ها -که معمولاً ساختارهای غیر بوروکراتیک، چابک و شبکه ارتباطی گسترده تری را دارا هستند- می توانند با ایجاد ارتباط موثر و پایدار با سرمایه گذاران حقیقی، موسسات مالی، بانک ها و سایر تامین کنندگان مالی، به راحتی بخشی از جریان های نقدینگی و سرمایه های سرگردان را به بخش معدن و صنایع معدنی کشور هدایت کنند.

از این رو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (از زیرمجموعه های ایمیدرو)، از طریق طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، هدایت، جهت دهی و حمایت از استارتاپ های معدنی کشور را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون با ۸ استارتاپ در این زمینه همکاری کرده است.

سید رضا عظیمی، مدیراجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیای معادن کوچک مقیاس

دیدگاهتان را بنویسید