143018

رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد:

رشد صادرات و توسعه سرمایه گذاری؛ دو بال خروج از رکود معدن و صنایع معدنی

دنیای معدن - سازمان ایمیدرو در راستای استراتژی کلان "توسعه" و "توانمندسازی" بخش معدن و صنایع معدنی، طی یکسال و نیم گذشته اقدام به پیاده سازی روش های متنوعی برای رونق تولید و رفع رکود در این حوزه کرده است. به گفته وی، ایمیدرو "رشد صادرات" و "توسعه سرمایه گذاری" را به عنوان دو بال خروج از رکود، اجرایی کرده است.


صبا نمایشی- دکتر خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده برای رونق حوزه معدن، گفت: این سازمان پیرو سیاست های کلان وزارت صنعت معدن و تجارت، بنگاه های معدنی و صنایع معدنی را راهبری کرده است که بخش نخست شامل شرکت هایی هستند که محصول تولیدی آن ها در بازار داخلی به فروش می رسد و قابلیت پایینی برای صادرات دارند و بخش دیگر شامل شرکت هایی است که همزمان با فروش داخل، از توانایی بالایی برای صادرات برخوردارند.
غریب پور با اشاره به شاخص های کلان اقتصادی کشور و کاهش تولید ناخالص داخلی، یادآور شد: کاهش این شاخص به معنی افت فعالیت های ساختمانی، عمرانی و کاهش سرمایه گذاری ها در فعالیت های تولیدی است، از این رو بنگاه هایی که توان صادراتی اندکی دارند متناسب با افت تولید ناخالص داخلی، شاهد کاهش فعالیت های خود می شوند اما در سوی دیگر شرکت هایی که از قدرت صادراتی بالایی برخوردارند توانسته اند افت تقاضا در داخل را با توسعه صادرات جبران و بدین وسیله کاهش تولید را با صادرات جبران کرده اند.
وی دراین باره گفت: صنایع فلزات آهنی و برخی از فلزات غیرآهنی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و روی شامل گروه دوم هستند که افزایش صادرات را رقم زده اند و با رکود مواجه نشده اند. در همین حال وضعیت برای این شرکت ها به گونه ای است که محصول تولیدی آ‌ن ها تا سه ماه آینده پیش فروش شده و با رشد تقاضا و قیمت ها در بورس کالا، مواجه شده اند.
غریب پور در ادامه اظهار داشت: دولت در چنین شرایطی با انگیزه تامین نیاز داخلی، سعی در کنترل صادرات این نوع بنگاه می کند که به مصرف کننده داخلی زیان وارد نشود.
وی همچنین به تغییر شرایط اقتصاد کشور از رشد منفی تولید ناخالص داخلی به سمت رشد صفر اشاره کرد و گفت: این تغییر جهت به معنای تثبیت وضعیت موجود است که در سال و سال های آتی سبب رشد اقتصادی می شود که می تواند عاملی برای خروج از رکود تلقی شود و این امر به ویژه تسهیل کننده شرایط برای گروه اول است.

دو اقدام ایمیدرو
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: به طور کلی افزایش سرمایه گذاری و تحریک صادرات دو اقدامی است که ایمیدرو متناسب با شرایط فعلی، در آن فعالیت دارد. در این میان هدایت 18هزار میلیارد تومان از سود انباشته شرکت های بورس را صرف توسعه و سرمایه گذاری های سال های آینده می کند. همچنین بخشی از این رقم نیز برای تامین مواد اولیه و مقابله با تحریم مصرف می شود.
وی تاکید کرد: توسعه فعالیت های تولیدی و صادراتی شرکت های بزرگ، سبب به حرکت درآمدن چرخ صنایع کوچک نیز می شود.
وی ادامه داد: توجه به صادرات با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک ها در حال اجراست و این عامل سبب شده محصولی راکد در انبارها نماند به طوری که این نوع شرکت ها محصول خود را برای سه ماه آتی به فروش رسانده اند.
غریب پور با تاکید بر اینکه چنین روشی برای سال آینده نیز مدیریت و اجرا می شود، گفت: "رشد صادرات" ( که به تحریک بازار می انجامد) و "سرمایه گذاری" به عنوان دو بال، در خروج از رکود و رونق تولید عمل می کند و تاکنون نتیجه بخش بوده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات دیگر این سازمان در حوزه های مختلف اشاره و تصریح کرد: فعال سازی معادن کوچک و تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، اقدامات دیگری است که علاوه بر انتفاع بنگاه های بزرگ، برای معادن و بنگاه های کوچک نیز سودآوری دارد.
وی ادامه داد: بنگاه های بزرگ با تامین بخشی از نیاز خوراک خود از معادن کوچک، ضمن حفظ یا رشد تولید، سبب تحریک فعالیت های تولیدی و درآمدی در معادن کوچک می شود.
غریب پور همچنین سیاست مدیریت سود شرکت ها توسط ایمیدرو را یادآور شد و ‌تاکید کرد: از 8هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه، 4400 میلیارد تومان صرف افزایش موجودی مواد اولیه استراتژیک این شرکت شده است. وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که شرکت هایی همچون مبارکه با دلیل اینکه با هزاران شرکت همکاری دارند با افزایش تقاضا و رشد تولید، رشد تقاضا در شرکت های کوچک را رقم می زنند که خود عاملی برای رونق تولید محسوب می شود.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره وضعیت کلی تولیدات معدن و صنایع معدنی نیز گفت: گزارش ها نشان می دهد اکثر واحدها در صنایع فولاد، مس و آلومینیوم با رشد تولید مواجه شده اند و به طور مثال شرکت آلومینیوم المهدی که پیش از این افت تولید داشته، در حال برگشت به سمت رشد تولید است. علاوه بر این طرح های توسعه ای که در سال جاری افتتاح شده اند یا آماده راه اندازی و افتتاح هستند،‌ عامل دیگری برای افزایش تولید هستند.
غریب پور تصریح کرد: تا پایان سال جاری 3.5 میلیارد دلار طرح معدنی و صنایع معدنی با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی می شود که تاکنون حدود 1.2 میلیارد دلار افتتاح شده، 1.4 میلیارد دلار آماده افتتاح است و یک میلیارد دلار نیز به زودی وارد مدار تولید می شود.‌

دیدگاهتان را بنویسید