142699

جنبه مثبت افت تقاضای چین برای انرژی

دنیای معدن - یکی از مرگبارترین اپیدمی های چند دهه اخیر تقاضای چین برای انرژی و تولید صنعتی را کمتر کرده و باعث کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان حدود ۱۰۰ میلیون تن شده است.

به گزارش دنیای معدن، تحلیل و بررسی گروه "کربن بیریف" تاثیر گسترده شیوع ویروس کرونا را نشان داده که باعث محدودیت های سفر، تعطیلات طولانی تر و فعالیت اقتصادی کمتر شد و این روند هنوز از زمان تعطیلات دو هفته ای سال نوی چین که در ۲۵ ژانویه آغاز شد، بهبود پیدا نکرده است.

در تحقیقات گروه "کربن بیریف" انتشار آلایندگی در طول دوره دو هفته و ۱۰ روز پس از آغاز جشن چینی مورد بررسی قرار گرفت و با مدت مشابه سال گذشته مقایسه شد. در طول این مدت در سال ۲۰۱۹ چین ۴۰۰ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر کرد در حالی که آمار امسال نزدیک به ۳۰۰ میلیون تن بود.

مصرف زغال سنگ هم هنوز افزایش پیدا نکرده است. یک ماه پیش از سال نو مصرف زغال سنگ مطابق با نرخ سال گذشته بود اما از آن زمان به پایین ترین حد چهار سال گذشته نزول کرده است.

اگرچه تصویر مراکز شهری و حمل و نقل عمومی خالی چین ممکن است بزرگترین گواه برای افت انتشار آلایندگی باشد اما حقیقت این است که بیشترین مصرف انرژی مربوط به صنعت این کشور است و کاهش آلایندگی در نتیجه تولید کمتر پالایشگاههای نفت و مصرف کمتر برق و فولادسازی روی داده است.

طبق اظهارات مقامات کمیسیون ملی سلامت چین، این اپیدمی تاکنون جان بیش از دو هزار نفر را گرفته است و بیش از ۷۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر این کاهش کوتاه مدت ادامه پیدا کند، آلایندگی سالانه در این کشور تنها یک درصد افت خواهد کرد. اما چین ظرفیت مازاد برای تولید نیرو و تولید در صنایعش دارد که به این کشور اجازه می دهد پس از کاهش نرخ اپیدمی و تسهیل محدودیتها، تولیدش را بالا ببرد.

تحقیقات بلومبرگ نیوانرژی فاینانس نشان داد که با وجود کاهش تولید چین، انتشار آلایندگی در این کشور به دلیل بسته های محرک اقتصادی که به بخش زیرساخت متمرکز است، همچنان ممکن است افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید