142567

غریب پور خبر داد:

اجرای نقشه راه صنعت گوهر سنگ از سال 99 / برگزاری گردهمایی گوهرسنگ ها در 14 اسفند

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو از اجرای نقشه راه صنعت گوهر سنگ از سال 99 خبر داد. دکتر غریب پور همچنین گفت: اسفند امسال گردهمایی واکاوی چالش ها و راهکارهای توسعه هنر صنعت گوهر سنگ ها برگزار می شود.

به گزارش دنیای معدن، خداداد غریب پور امروز در جلسه رفع چالش های فرآروی توسعه صنعت گوهر سنگ ضمن بیان این مطلب گفت: استقبال ذینفعان و تصمیم گیرندگان برای همراهی با ایمیدرو جهت رفع مشکلات پیش روی این صنعت، جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که این اقدام از سوی همکاران و تشکل ها جدی گرفته شده و بدون شک می توانیم با برگزاری چنین نشست هایی، مشکلات صنعت را به حداقل برسانیم.

نقشه راه گوهر سنگ برای 2 دوره زمانی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به نقشه راه صنعت گوهر سنگ، گفت: در استراتژی های تدوین شده، ضرورت های این حوزه شامل تشکیل بازارچه، صادرات، مرکز آموزشی، ریسک ها، تجهیز معادن، استانداردهای آموزشی، ارتباطات، ذینفعان، تسهیلات و غیره برای تعیین نقشه راه، نهایی می شود.

وی ادامه داد: نقشه راه صنعت گوهر سنگ برای 2 دوره زمانی (1399 تا 1405 و 1405 تا 1410) تدوین می شود و در دوره نخست، اصلاح ساختار کلان صنعت، توسعه زیرساخت ها و بهبود فضای کسب و کار، توسعه منابع تامین سنگ خام و توسعه مدیریت و منابع انسانی انجام خواهد شد.

غریب پور اظهار داشت: براساس نقشه راه در دوره دوم، توسعه سرمایه گذاری و تولید و توسعه بازار داخلی، منطقه ای و جهانی پیگیری خواهد شد. همچنین در نقشه راه، ایجاد شورای عالی گوهر سنگ و تاسیس خانه گوهر ایران برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این صنعت، با هزینه کم (حدود 10 تا 12 میلیون تومان) می تواند اشتغال مناسبی در کشور ایجاد می کند و نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد.

برگزاری گردهمایی گوهر سنگ ها در 14 اسفند

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برگزاری «گردهمایی واکاوی چالش ها و راهکارهای توسعه هنر صنعت گوهر سنگ ها» در 14 اسفند امسال گفت: برنامه ریزی های لازم برای این منظور با همکاری ایمیدرو، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و خانه معدن انجام شده است.

وی ادامه داد: در این گردهمایی، ضمن ارائه گزارش توسط 4 کمیته تخصصی تعریف شده، استراتژی و برنامه های عملیاتی به روز رسانی شده در این صنعت، راهکارهای علمی و عملی ارائه خواهد شد.

غریب پور خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی، همچنین رئیس کنفدراسیون جهانی جواهرات (CIBJO) به صورت وبینار (webinar) در همایش شرکت خواهد کرد و قرار است 10 سوال کلیدی در حوزه صنعت گوهر سنگ ها و جواهرات از وی پرسیده و پاسخ ایشان به عنوان راهکار ارائه شود.

ارزش افزوده بالا با تلفیق هنر و سنگ

منصور قربانی، مسئول تدوین طرح مطالعاتی تدوین استراتژی و برنامه های عملیاتی صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ایران در این جلسه گفت: با توجه به سابقه چندهزار ساله ایران در صنعت گوهر سنک، اگر این صنعت با هنر تلفیق پیدا کند، ارزش افزاوده بالایی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: با توجه به استراتژی تدوین شده، سهم مناسبی از گردش مالی جهانی برای کشور ایجاد خواهد شد.

1.5 سال مطالعه میدانی برای طرح جامع

سلمان فرخ زاد، مشاور وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئول تدوین طرح جامع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیز در این جلسه گفت: برای این طرح، با همه دست اندرکاران صنعت، طی 1.5 سال مطالعه میدانی صورت گرفته و جلسات مختلف با اتحادیه های ذیربط برگزار شده است. وی ادامه داد: برای افزایش بهره وری، تلاش شده تا با بررسی زنجیره معدن، هر حوزه نقش خود را ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید