142347

انتخاب های شایسته، نوید بخش آینده ای روشن در بخش معدن و صنایع معدنی

دنیای معدن -«کیوان جعفری طهرانی» تحلیلگر ارشد بین المللی صنایع معدنی و فولاد معتقد است از زمان حضور دکتر رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت و در پی آن انتخاب مدیران شایسته و باتجربه برای شرکت های تابعه، ضمن کسب موفقیت های چشمگیر در زمان تحریم های ظالمانه و سایر مشکلات، نویدبخش آینده ای روشن در این بخش است.

به گزارش دنیای معدن، بخش معدن و صنایع معدنی در سالی که گذشت همچون سایر بخش های اقتصادی کشور، روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه کرد. شرایطی که بی شک اعمال تحریم های متعدد آمریکا در طول یک سال و اندی گذشته، یکی از اصلی ترین دلایل بروز محدودیت در عرصه های بین المللی را ایجاد کرد و این محدودیت ها همچنان ادامه دارد.
با این وجود «کیوان جعفری طهرانی» تحلیلگر ارشد بین المللی صنایع معدنی و فولاد می گوید بخش معدن و صنایع معدنی در این شرایط عملکردی قابل قبول داشته و حتی می توان سال آینده را با وجود مشکلات اقتصادی کشور در این بخش روشن ارزیابی کرد.
به اعتقاد وی، انتخاب مدیران شایسته، با تجربه و متخصص سبب شده تا عبور از شرایط سخت، آسان تر شده و در برخی موارد عملکردهایی درخشان در حوزه های فولاد، مس و غیره شاهدیم.
این تحلیلگر بین المللی بازارهای فولاد و صنایع معدنی امروز در گفت وگو با سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ درخصوص عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در سال 98 و پیش بینی عملکرد این حوزه در سال 99 ، افزود: ارزیابی هر مجموعه از این حوزه وسیع که از محصولات بالادستی شروع، سپس وارد فاز فرآوری شده، پس از آن وارد محصولات میانی و محصولات نهایی پایین دستی می شود، یک کار تخصصی و بحثی مفصلی است که شاید در قالب یک مصاحبه به درستی حق مطلب ادا نشود.
وی بیان داشت: به همین دلیل به ناچار به ذکر فاکتورها و سرفصل های مهم و اصلی این فیلد بزرگ تخصصی و رشته های مهم و متفاوت زیرمجموعه آن بسنده خواهم کرد.
جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته در حوزه شرکت های معدنی دولتی یا خصولتی، حوزه شرکت های فولاد دولتی و خصولتی، شرکت های بورسی سهامی عام و حتی شرکت های مهمی همچون شرکت صنایع ملی مس، شاهد تغییرات مدیریتی بزرگی بودیم و به ویژه تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت در هر دوره سبب می شد شرکت های مهم این حوزه نیز متعاقب جابجایی های مدیریتی کلان، دستخوش تغییراتی شوند.
وی یادآور شد: اینجانب به عنوان فردی که بیش از سه دهه در این حوزه در کشور حضور داشته و با جابه جایی ها و تغییرات مدیریت معدن و صنایع معدنی آشنایی دارم، بسیاری از اوقات فقط نظاره گر و نگران بودم و ریشه این نگرانی به وضعیت آینده آن صنایع در پی جابه جایی ها باز می گشت.
جعفری طهرانی ادامه داد: با این حال امروز بدون تعارف باید گفت از زمان حضور دکتر «رضا رحمانی» به عنوان مقام عالی وزارت صمت، سلسله جابه جایی ها و تغییرات مدیریتی اتفاق افتاد که نتایجی مثبت و اثربخشی در همه شرکت های بزرگ زیرمجموعه تا امروز به دنبال داشته است.
وی اشاره کرد: در طول یک سال و اندی گذشته از راس هرم بخش معدن وزارتخانه با انتصاب دکتر «خداداد غریب پور» به عنوان رئیس هیات عامل ایمیدرو گرفته تا شاخه های مختلف زیرمجموعه و شرکت ها از جمله حضور دکتر «سعد محمدی» در شرکت ملی مس، مهندس «ملارحمان» در شرکت گل گهر، مهندس «عظیمیان» در شرکت فولاد مبارکه، مهندس «یزدی زاده» در شرکت ذوب آهن اصفهان و سایر تغییر مدیریت ها و حتی بعضا حفظ مدیران قدیمی و با تجربه از جمله مهندس «نوریان» در راس شرکت چادرملو ،مهندس «جعفری» در راس شرکت ایمپاسکو و مهندس «کلانتری» در راس شرکت صبانور، شاهد انتخاب هایی حساب شده افرادی از بدنه این حوزه بودیم که مدیرانی متخصص و کاملا آشنا به مسائل و مشکلات روز با تجارب ارزنده هستند و نتیجه آن رشد، شکوفایی و بروز خلاقیت در این حوزه مهم اقتصادی کشور بود.
نامبرده خاطرنشان کرد: امروز نوآوری و خلاقیت را در تک تک شرکت ها شاهدیم و به عنوان نمونه، فولاد مبارکه اصفهان به عنوان شرکت بزرگ فولادساز در سطح کشور و خاورمیانه به یک شرکت تکنولوگ تبدیل شده و در زمینه خدمات اجتماعی، خلاقیت های خوبی ارائه داده است. هر یک از شرکت های بزرگ دیگر نیز به نوبه خود این چنین بوده اند.
وی گفت: در شرکت ملی مس، از زمان حضور دکتر سعدمحمدی بیشترین رشد و شکوفایی صنایع مس را شاهد بودیم، در سایر شرکت ها نیز همه روزه موفقیت های خوبی ملموس و قابل مشاهده است که نتیجه انتخاب درست مدیرانی با کفایت در راس هر مجموعه است.
جعفری طهرانی اظهار داشت: این انتخاب ها که در هفته های گذشته به حضور دکتر داریوش اسماعیلی در معاونت معدنی وزارت صمت ختم شده، همگی کمک کرده تا در شرایط سخت تحریم که مشکلات زیادی دست به گریبان کشور است، نه تنها پسرفتی در تولید، فرآوری و حتی صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی نداشته باشیم، بلکه پیشرفت های قابل ملاحظه ای نیز با خلاقیت، نوآوری و دلسوزی مدیران در جهت صیانت از ذخایر معدنی و منابع کشورحاصل شود.
این تحلیل گر ارشد که با وجود تحریم ها مجددا جهت سخنرانی در کنفرانس های بزرگ بین المللی حوزه معدن، صنایع معدنی و فولاد در سال 2020 به عنوان یک ایرانی دعوت شده است، ادامه داد: شاید بتوان گفت یکی از بهترین کارنامه های هر یک از مدیران یاد شده و سایر مدیران در طول 30 الی 40 سال تجربه کاری حرفه ای و تخصصی شان در سال 98 رقم خورده و باید به همه آنان تبریک و دست مریزاد گفت.
در ادامه وی گفت: تحریم های ظالمانه آمریکا حتی مانع حضور اینجانب به عنوان یک سخنران ایرانی در کنفرانس های سال 2019 گشت، ولی همین خلا عدم حضور اینجانب که کاملا مشهود بود باعث اعتراض بسیاری از سخنرانان و مدعوین کنفرانس های متعدد گشت و برگزار کننده های کنفرانس ها را مجاب کرد که مجوز لازم برای سخنرانی اینجانب با استفاده از تبصره عدم تحریم در مورد شخصیت های علمی ایرانی را برای سال 2020 بدست بیاورند.

** اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی کشور در جهان
این تحلیلگر ارشد بین المللی بازارهای فولاد و صنایع معدنی با بیان اینکه امروز دنیا نظاره گر این موفقیت هاست، خاطرنشان کرد: همه مطالبی که در جراید کشور و شبکه های اجتماعی منتشر می شود، با حساسیت زیادی از سوی جراید بین المللی ترجمه، مطالعه و تحلیل می شود که نشان می دهد فارغ از تحریم های آمریکا، ایران و بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان همچنان برای همه کشورهای منطقه و حتی کشورهای مطرح جهان اهمیت بسزایی داشته و با ریزبینی مشغول ممیزی و تحلیل رویدادهای آن هستند.
وی گفت: هرچند شاهد امتیازدهی بالایی از سوی جراید بین المللی به موفقیت های بخش معدن و صنایع معدنی کشور نیستیم (به دلیل احتمالی مورد خشم و غضب قرار گرفتن از سوی آمریکا و سایر متحدان)، اما معتقدم وقتی مطلبی در این حوزه بیان شده و بازخورد منفی ندارد، یعنی این موضوع مهم و مثبت بوده و همینکه عده ای آن را زیر سوال نمی برند نشان دهنده موفقیت آن است.
جعفری طهرانی با اشاره به شرایط سخت تحریم ها که بخش های نفت و پتروشیمی کشور را نیز به طور مستقیم درگیر کرده، افزود: با این حال در حوزه تخصصی معدن و صنایع معدنی، از آنجایی که بخش خصوصی قابلیت مانور بیشتری داشته و مدیریت کلان بخش خصوصی همه هزینه های خود را با احتیاط و برنامه ریزی شده انجام می دهد، می توان چراغ خاموش تر از سایر بخش ها به ویژه در مقوله صادرات نقش ایفا کند.
وی تاکید کرد: با توجه به همه موارد یاد شده، امسال سالی بسیار موفقیت آمیز در حوزه معدن و صنایع معدنی بوده و امید می رود رشد و شکوفایی شرکت ها با وجود مدیران کارآمد و با تجربه در راس هرم آنها تداوم داشته باشد.
کیوان جعفری طهرانی تاکید کرد: تداوم حضور مدیران موفق در شرکت های بزرگ، نشان می دهد انتخاب مدیران کلان حوزه معدن و صنایع معدنی به آنچنان بلوغ فکری رسیده که با تغییر وزیر و معاونان مربوطه بسادگی دستخوش جابه جایی نمی شوند و مدیران خوب همچنان باقی می مانند.
به گفته وی، چنین رویکردی موجب دلگرمی نسل جوان کشور است که مطمئن باشند زحمات شان دیده شده و فرصتی برای اثبات توانمندی ها در جهت شکوفایی عملکرد شرکت ها به آنان داده می شود.
جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: در سال 99 با وجود همه مشکلات اقتصادی که کشور با آنها دست به گریبان است و بخشی از آن نیز به موضوع تحریم ها برمی گردد، اما فعالان بخش معدن و صنایع معدنی می توانند امیدوار باشند که دغدغه کمتری از نظر وضعیت اقتصادی نسبت به سایر بخش های اقتصادی کشور خواهند داشت و سال موفقی برای این حوزه و خانواده بزرگ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید