141822

تعطیلی یکی دیگر از کارخانه های مهم در استان ایلام/ بدهی 500 میلیون تومانی کارخانه را زمین گیر کرد

دنیای معدن - کارخانه سیمان شهرستان دهلران یکی از کارخانه های مهم استان ایلام است که تعداد نفرات زیادی را مشغول به کار کرده؛ اخیرا در پی بی توجهی مسوولان استانی، تنها برای بدهی 500 میلیونی زمین گیر شده و به تعطیلی کشانده شده است.

به گزارش دنیای معدن، رونق تولید شعاری است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اصلی ترین مسیر کشور در سال ۹۸ انتخاب شده است. شعاری که باید مهمترین اصل و مأموریت دستگاه های دولتی و غیردولتی قرار گرفته گیرد.

از سویی واحدهای تولیدی و صنعتی ایلام در سال های گذشته با مشکلات و موانع بسیاری مواجه بودند، یکی از این مسائل همیشگی، دستورالعمل واحدهای تولیدی و بانک ها در ارائه و شرایط اعطای تسهیلات است، مسأله ای که گاهی یک واحد تولیدی را از رونق می اندازد یا عامل رونق آن می شود.

متاسفانه بر اساس بی تدبیری مسوولان حوزه اقتصادی و ذی ربط در سال جاری و عمل نکردن به شعار سال، مشکلات واحدهای تولیدی این استان نه تنها رفع نشده بلکه سبب تعطیلی واحدهای دیگر نیز شده است.

دهلران بزرگترین شهر استان ایلام به لحاظ وسعت با بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان این استان به لحاظ جمعیت است که بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در استان داراست.

فعال بودن پروژه های بزرگ نفت و گاز و... در دهلران به گفته مسوولان مربوطه تا حدودی آمار بیکاری را کاهش داده، اما گرچه این موضوع واقعیت باشد یا خیر، مردم زیادی هستند که از بیکاری فرزندانشان رنج می برند.

کارخانه سیمان دهلران یکی از واحدهای تولیدی این شهرستان است که هم اکنون تعطیل شده و این امر مهم سبب بیکاری کارگران بسیاری شده است.

دستمزد کارگران پرداخت نمی شود !

یکی از کارگران اخراجی این کارخانه، می گوید: ما برای کارخانه و پیمانکار وقت کار انجام دادیم، اما پس از اتمام کار مدتهاست که پولی دریافت نکرده ایم.

وی افزود: فلذا تصمیم به شکایت علیه این موضوع و کارخانه کردیم.

لزوم جبران ضررهای تحمیلی به کارگران و کارخانه

یکی دیگر از کارگران نیز در گفت وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: هم اکنون به تبع مشکلات به وجود آمده برای کارخانه، ما نیز بیکار شده ایم و معلوم نیست چه کسی ضررهای مادی و معنوی تحمیل شده به ما را می خواهد جبران کند.

وی افزود: این موضوع باید به زودی و سریع تر توسط مسووولین مربوطه حل شود چرا که هر روز تعطیلی این کارخانه، یعنی خسارت جبران ناپذیر به چرخه اقتصادی استان و اعتماد ما.

رسول شفیعی، مدیرعامل کارخانه سیمان دهلران در این راستا و در گفت وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: شکایت ۳٠ کارگر اخراجی کارخانه سیمان دهلران از پیمانکار وقت، سبب تعطیلی این کارخانه و بیکاری ۸۰ کارگر کنونی شده است.

شکایت کارگران اخراجی، سبب تعطیلی کارخانه سیمان دهلران شد

وی افزود: حکم سبزواری رئیس دادگستری دهلران در خصوص محکوم کردن کارفرما نسبت به پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان به کارگران اخراج شده، سبب توقیف و مصادره جرثقیل کارخانه و غیر فعال شدن این مکان تولیدی شد.

عدم پرداخت حقوق و معوقات کارگران توسط کارخانه سیمان و یا پیمانکار قبلی سبب شده که اجرای احکام دادگستری دهلران با اجرایی کردن حکم دیوان عدالت اداری اموال این کارخانه را برای پرداخت حقوق و معوقات کارگران اخراجی به مصادره کند.

تلاش های ما برای تعطیل نشدن بی نتیجه مانده است

مدیرعامل کارخانه سیمان دهلران ادامه داد: کارخانه سیمان دهلران با ۹۱ درصد پیشرفت مشغول به فعالیت بود و برای بهره برداری نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار بود که با رایزنی صنعت معدن استان در وزارت خانه این مشکل در حال برطرف شدن بود.

وی بیان داشت: طی نامه ارسال شده از سوی رئیس دادگستری ایلام به دادگستری دهلران جهت عدم تعطیلی، بی نتیجه ماند و این کارخانه حدود یک هفته است تعطیل است.

گفتنی است در چنین موضوعاتی می طلبد که ستاد تسهیل استان به صورت فوری به موضوع رسسیدگی کند تا بیش از این شهرستان دهلران و همچنین استان ایلام را متضرر نشوند، اما عدم توجه ستاد تسهیل و رونق تولید در استان ایلام پیش از این نیز مشهود شده بود، چرا که اماکن تولیدی بسیاری در استان ایلام به دلیل بی توجهی تعطیل شده اند و یا حتی در حال تعطیلی هستند.

برای رفع موانع شرکت سیمان دهلران تلاش می شود

نبی سماواتی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان ایلام نیز در این خصوص، گفت: بخشی از خط تولید سیمان دهلران از سال ۹۵ تاکنون با استفاده از کلنیکر آماده فعال بوده و به صورت متناوب محصول تولیدی را به بازارهای هدف عرضه کرده است.

وی افزود: این طرح صنعتی در مجموع با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی برای رسیدن به بهره برداری کامل نیازمند حدود ۷۰۰ میلیارد ریال منابع مالی است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان خاطر نشان کرد: برای رفع موانع شرکت تاکنون رایزینی های متعدد از طریق وزارتخانه، بانک های عامل و هیات مدیره صورت گرفته و همچنان به دنبال رفع مشکلات این طرح صنعتی تا رسیدن به بهره برداری کامل هستیم.

لزوم تسریع بخشیدن به جهت رسیدگی به پرونده این چنین اماکن تولیدی از جانب دستگاه قضایی بسیار پر اهمیت بوده، چرا که با ادامه داشتن تعطیلی این چنین کارخانه هایی یک چرخه و طبیعتا یک شهرستان و استان متضرر خواهند شد، چرا که طبق اذهان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام و بر اساس اعلام سایت این اداره در استان ایلام، در انتهای خط کارخانه سیمان دهلران در حال حاضر 700 تن تولید دارد که با برند سیمان دهلران وارد بازار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید