141734

خبرهای طلایی از معادن خراسان جنوبی/ آغازعملیات معدن کاری طلای هیرد

دنیای معدن - مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی از آغاز عملیات معدن کاری در معدن طلای هیرد این استان از اسفندماه سال جاری خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، علیرضا جلالیان ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از سال ۹۲ شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، استان خراسان جنوبی را به عنوان هدف خود به منظور رفع بخشی از محرومیت های استان در دستور کار قرار داد و کارهای عملیاتی و اکتشافی به صورت جدی در این استان آغاز شد.

به گزارش ایسنا وی، هدف از تأسیس این شرکت را توسعه فعالیت های معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته دانست و گفت: شرکت تهیه و تولید در نظر دارد تا افق ۱۴۰۴ از طریق هم افزایی با بخش خصوصی توانمند یک شرکت معدنی مرجع در اکتشاف کارآمد، استخراج و فرآوری و نوآوری در توسعه مواد معدنی در کشور باشد.

مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی اضافه کرد: در سال ۹۴، تعداد سه پهنه اکتشافی به مساحت ۱۴ هزار کیلومتر مربع از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران قرار گرفت که انجام این عملیات در نهایت منتج به شناسایی ۱۰ محدوده امیدبخش به مساحت تقریبی هزار کیلومتر مربع شد.

ذخیره ۴.۹ میلیون تن کانسنگ طلا

جلالیان تصریح کرد: مجتمع خراسان جنوبی تاکنون موفق به اخذ سه فقره پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و سه پروانه بهره برداری در این استان شده است.

وی به معدن طلای هیرد نهبندان اشاره کرد و گفت: این معدن یک کمپلکس معدنی شامل چهار معدن بوده که عملیات اکتشافی در محدوده معدن شماره ۳ به صورت تفضیلی انجام شده است.

مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی، ذخیره کانسنگ طلا در این معدن را چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: عیار این ذخایر ۰.۹۲ ppm برآورد شده است.

جلالیان با بیان اینکه بعد از انجام مرحله اکتشافی در این معدن سرمایه گذار بخش خصوصی کار اجرایی خود برای فرآوری این مواد معدنی را از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز کرده است، عنوان داشت: کارخانه فرآوری این معدن تاکنون نزدیک به ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کارخانه فرآوری تا سال آینده

وی همچنین میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این کارخانه را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ظرفیت این کارخانه ۱۰۰ کیلوگرم شمش طلا در سال است که با اکتشافات سایر معادن هیرد ظرفیت تولید آن افزایش می یابد.

مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین تاکنون ۶۰ نفر به صورت موقت و دائم در این معدن و کارخانه مشغول به کار هستند که این عدد به ۱۵۰ نفر در زمان بهره برداری افزایش پیدا می کند که عمده این نیروها از افراد بومی منطقه هستند.

جلالیان با اشاره به اینکه قرار بود این کارخانه تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد، افزود: اما با تلاش و جدیدیت سرمایه گذارپیش بینی می شود این کارخانه تا سال آینده به مرحله پیش تولید برسد.

وی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار تن کانسنگ طلا از این معدن استخراج و برای تست فرآوری به مجتمع طلای موته اصفهان ارسال شد که حدود ۱۱ کیلوگرم طلا از آن استحصال شده است.

مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی از آغاز عملیات معدن کاری در این معدن از اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: هدف بعدی معدن شماره یک هیرد بود که اکتشافات جدید آن از اواخر بهمن ماه آغاز می شود.

جلالیان یادآور شد: در مجموع تاکنون حدود ۱۳ هزار و ۶۷۱ متر حفاری در معدن طلای هیرد صورت گرفته که از میزان هشت هزار متر توسط شرکت تهیه و تولید ظرف ۱.۵ سال انجام شده است.

وی همچنین به معدن طلای خونیک در شهرستان خوسف اشاره کرد و افزود: ذخیره این معدن نیز ۵۰۸ هزار تن کانسنگ طلا با عیار ۰.۸ ppm برآورد شده است و با اکتشافات تکمیلی امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی اضافه کرد: پیش بینی این است تا سه ماهه سال آینده اکتشافات کامل شود و پروانه استخراج معدن را اخذ کنیم.

جلالیان اضافه کرد: در حال حاضر هفت تا هشت نفر اشتغال در این مدت ایجاد شده و با تکمیل آن به ۲۰ نفر اشتغال افزایش پیدا می کند.

وی در ارتباط با زیرساخت های مورد نیاز برای این معادن نیز گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که تلاش می کنیم از طریق مشارکت بخش خصوصی و دولتی آن را حل کنیم.

نیاز ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تأمین برق معدن طلای هیرد

مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی از نیاز ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تأمین برق معدن طلای هیرد خبر داد و گفت: تأمین این اعتبار به تنهایی از عهده بخش دولتی، خصوصی و یا شرکت ساخته نیست و قرار است به صورت مشارکتی انجام شود.

جلالیان اضافه کرد: با این وجود در حال حاضر بخش خصوصی برای تأمین این زیرساخت ها وارد عمل شده و در مرحله اولیه راه اندازی کارخانه مشکلی در تأمین برق نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در مورد تأمین آب کارخانه نیز به حدود ۱۷ لیتر آب بر ثانیه نیاز داریم که برای انتقال آب از ۳۰ کیلومتری معدن نیاز به هزینه های بالا خواهیم داشت.
مدیر مجتمع محدوده های اکتشافی خراسان جنوبی اضافه کرد: با مساعدت و تأکیدات استاندار گاز رسانی به این معدن نیز تا پایان سال انجام می شود.

جلالیان به انعقاد تفاهم نامه های مشترک با دانشگاه بیرجند برای استفاده از ظرفیت دانشگاهی استان در توسعه فعالیت های معدنی اشاره کرد و گفت: در این زمینه تاکنون دو قرارداد با دانشگاه بیرجند منعقد شده است.

وی یادآور شد: با توجه ویژه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بیشترین بودجه اکتشافی شرکت به خراسان جنوبی اختصاص پیدا کرد که در هیچ استانی به این میزان هزینه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید