141679

اختصاص 80 درصد مصرف عناصر نادر خاکی به چین

دنیای معدن - مجری طرح عناصر نادر خاکی در سازمان توسعه معادن گفت: 80 درصد مصرف عناصر نادر خاکی به چین اختصاص دارد.

به گزارش دنیای معدن، ملاطاهری در یک نشست خبری با بیان اینکه اجرای طرح استحصال عناصر نادر خاکی از سال 94 آغاز شده است، اظهار داشت: در این راستا عملیات اکتشافی بر روی ذخایر معدنی صورت گرفته که نتیجه آن اکتشاف ذخیره 60 میلیون تنی با عیار 0.1 درصد و همچنین ذخیره 20 میلیون تنی با عیار 0.2 درصد است که در مجموع به 80 میلیون تن ذخیره قطعی و احتمالی عناصر نادر خاکی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه کل ذخایر عناصر نادر خاکی دنیا به 120 میلیون تن می رسد، افزود: سال 2018 حدود 170 هزار تن عناصر نادر خاکی در دنیا مصرف شده که 80 درصد آن به چین اختصاص داشته و پس از این کشور، آمریکا و ژاپن در رتبه های بعدی قرار دارند.

ملاطاهری با بیان اینکه در سال 94 و 95 به دانش فنی عناصر نادر خاکی در موارد آزمایشگای دست یافتیم، گفت: با توجه به اینکه عیار این مواد معدنی کم است، زنجیره دانش زمانی کامل می شود که فرآیندها در مقیاس نیمه صنعتی انجام شوند و از این فرآیند، محصول بیرون بیاید که تنوع زیادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از عناصر نادر خاکی در صنایع مختلف از جمله شیشه سازی، خودروسازی و تولید کاتالیست استفاده می شود، گفت: این عناصر در صنعت پتروشیمی نیز کاربرد دارند.

وی در مورد صنعتی سازی پروژه عناصر نادر خاکی نیز به فارس گفت: بعد از انجام تست ها در مرحله نیمه صنعتی، برای صنعتی سازی آن تصمیم گیری می شود تا ببینیم این تولید به چه صورت باید انجام شود، یعنی توسط بخش خصوصی و یا با مشارکت سازمان توسعه معادن انجام شود که این موضوع تا نیمه اول سال آینده مشخص می شود.

وی تصریح کرد: ابتدا باید مطالعات فنی و اقتصادی در این مورد انجام شود و پس از آن با نگاه استراتژیک به این عناصر در مورد نحوه تولید آن تصمیم گیری شود.

وی در عین حال با بیان اینکه عیار عناصر نادر خاکی ما رقم پایینی است، گفت: در مقایسه با چین، مزیت رقابتی برای صادرات نداریم و تنها می توانیم نیاز بازار داخل را برطرف کنیم.

* دلیل ساعتی بودن برخی کارشناسان مرکز تحقیقات مواد معدنی

مجید وفایی مدیر مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی نیز در این نشست خبری با بیان اینکه سال گذشته 280 پروژه تحقیقاتی و فرآوری انجام داده ایم، گفت: 25 طرح پایلوت در سال گذشته انجام دادیم و علاوه بر این، آنالیز پهنه های اکتشافی سازمان توسعه معادن را نیز انجام داده ایم.

وی تصریح کرد: در برخی موارد نیز با مازاد ظرفیت روبه رو بود ه ایم که پروژه ها را برون سپاری کرده ایم.

وی در مورد وضعیت جذب نیروهای کارشناس در مرکز تحقیقات مواد معدنی و دلیل ساعتی بودن تعدادی از نیروهای این مرکز نیز به خبرنگار فارس گفت: برای جذب نیروی کار نیازمند مجوز اداری هستیم که هر چند وقت یکبار فراخوان می زنیم و تعدادی را پذیرش می کنیم.

وی افزود: سال گذشته توانستیم 4 نفر را جذب مرکز کنیم که دو نفر آنها از داخل مرکز و دو نفر نیز از بیرون مرکز بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید