141646

صادرات فولاد ممنوع نیست

دنیای معدن - با تشدید تحریم‌ها از سوی آمریکا و ورود نام اغلب واحدهای بزرگ صنعتی و معدنی در لیست تحریمی‌ها، این واحدها با مشکلات بیشتری در عرصه صادرات مواجه می‌شوند این درحالی است که به گفته مدیران این واحدها، تحریم‌ها از یکسو و سختگیری مدیران داخلی در صدور این مواد معدنی مشکلات بیشتری را به‌دوش تولید‌کنندگان و صادرکنندگان محول می‌کند تا جایی که برخی صنایع به‌دلیل سختگیری‌های اعمال شده از سوی دولت، صادرات را متوقف کرده‌اند، از این‌رو یکی از دغدغه‌های تولید‌کنندگان ثبات قوانین داخلی و سهل گرفتن روال صادرات در راستای ارزآوری کشور و تداوم تولید در شرایط حساس کنونی است.

به گزارش دنیای معدن، در همین خصوص جعفرسرقینی، با بیان اینکه درحال‌حاضر هیچ‌گونه محدودیتی برای صادرات فولاد وجود ندارد، گفت: تنها فولادسازانی که به تعهد بازگشت نرخ ارزعمل نکرده‌اند طبق ابلاغ بانک مرکزی مجاز به صادرات نیستند و این موضوع ربطی به وزارت صمت ندارد. معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برخلاف نظر صنعتگران وزارتخانه نقشی در ممانعت از فولادسازان در صادرات ندارد و اسامی فولادسازانی که با بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات را تسویه نکرده‌اند از سوی این بانک به گمرک ابلاغ شده است. وی با اشاره به طرح ممنوعیت عرضه ورق خارج از بورس‌کالا گفت: این طرح به این منظور راه‌اندازی شده که تمامی تولید‌کنندگان ورق مکلف به عرضه ورق در بورس‌کالا شوند و درحال‌حاضر بیشتر بار عرضه ورق در بورس‌کالا به‌دوش فولاد مبارکه است و با الزام به عرضه ورق در بورس‌کالا تمامی تولید‌کنندگان ورق مکلف به عرضه در بورس می‌شوند.

وی تصریح کرد: این طرح قرار است با الزام به عرضه اسلب در بورس‌کالا صورت بگیرد و تمامی تولید‌کنندگانی که اسلب از بورس‌کالا خریداری می‌کنند مکلف به عرضه محصول تولید شده در بورس‌کالا هستند و در صورتی که محصول عرضه شده در بورس متقاضی نداشته باشد می‌توانند آن را صادر کنند. سرقینی همچنین از کاهش عوارض صادرات کرومیت، کنسانتره سرب و روی، مس و آهن اسفنجی خبر داد.معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد که وزارت صمت بخشنامه‌ای را جهت کاهش عوارض صادرات کرومیت از ۲۵ درصد به ۱۰درصد، عوارض کنسانتره سرب و روی از ۲۰درصد به ۱۲درصد، عوارض مس از ۱۰درصد به ۵درصد و وضع عوارض ۱۰ درصدی صادرات آهن اسفنجی به گمرکات کشور ابلاغ کرده است.سرقینی هدف اصلی تحریم‌ها را زمینگیر کردن صنعت فولاد و صنایع معدنی و معادن ایران عنوان کرد و افزود: از این رو برای حفظ تعادل در این بخش و همچنین استمرار تولیدات باید تصمیمات متناسبی را اتخاذ و اعمال کنیم، در غیر این صورت صنایع کشور آسیب جدی خواهند دید. وی اظهار کرد: بنابراین برای سازگاری با شرایط تحمیلی، تصمیمات مقتضی را در نظر می‌گیریم و خوشبختانه با وجود همه چالش‌ها امروز شاهد این هستیم که هم در تولید و هم در صادرات موفق عمل کردیم و آمارها کاملا افزایشی هستند. معاون معدنی وزارت صمت درخصوص تاثیر اعمال عوارض ۲۵درصدی بر صادرات سنگ‌آهن در افزایش تولید محصولات فولادی گفت: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ و سال ۹۳ و سال‌های پیش از آن، آمارها نشان می‌دهد که به‌طور متوسط سالانه بالغ بر ۲۳ میلیون تن سنگ آهن خام از کشور صادر شده که با اعمال عوارض، در ۹ ماه امسال کل صادرات سنگ آهن خام ایران به ۴ میلیون تن رسیده است. بنا بر گفته سرقینی، بخش عمده سنگ‌آهن تبدیل به کنسانتره، گندله و فولاد شده و بر اساس آمارهای موجود ۱۴ میلیون تن تولید فولاد در سال ۹۲، اکنون به بیش از ۲۶ میلیون تن رسیده است. او همچنین بیان کرد: با همه محدودیت‌های موجود و مضایقی که تحریم‌ها برای صنعت کشور و مخصوصا صنعت فولاد ایجاد کرده امسال نسبت به سال گذشته تولید فولاد افزایشی بوده و ما اطمینان داریم که به هدف‌گذاری خود برای تولید ۲۶میلیون تن فولاد در سال ۹۸ دست خواهیم یافت.

دیدگاهتان را بنویسید