141596

حدود ٥٠ درصد از طلای کشور در کردستان تولید می شود

دنیای معدن - معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: هم اکنون حدود ٥٠ درصد از طلای کشور در استان کردستان تولید می شود.

به گزارش دنیای معدن، مهدی مرادی معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در خصوص نقش معادن در توسعه استان گفت: بدون شک معادن در توسعه استان ها به ویژه استان های کمتر توسعه یافته ای همچون کردستان نقش بسزایی دارد و تا زمانی که در محل مناسب خود فرآوری نشوند منجر به صرفه اقتصادی نخواهد شد.

مرادی با اشاره به تعداد معادن فعال در استان افزود: در حال حاضر معادن ارزشمندی از جمله طلا، سنگ آهن، سنگ های تزئینی، سیلیس و باریت معادنی که در توسعه استان کردستان نقش اساسی دارند، همگی فعال هستند.

او ادامه داد: وجود معادن در مناطق محروم سبب ایجاد کارخانه فرآوری، تولید طلا و ایجاد اشتغال و سرانجام توسعه در آن منطقه خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه هم اکنون حدود ٥٠ درصد از طلای کشور در استان کردستان تولید می شود تاکید کرد: در سال ٩٧ در استان کردستان ٣ تن طلا تولید شده و این در حالی است که کل استخراج طلای کشور حدود ٦ تن بوده است.

او با اشاره به اینکه سود معادن در اختیار استان قرار نمی گیرد، گفت: اگر دولت حقوق دولتی حاصل از معادن را به استان کردستان بازگرداند، این سود صرف ایجاد زیرساخت لازم برای معادن و افزایش فرآوری کارخانه ها خواهد شد.

مرادی اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان های مستعد کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی شامل سنگ های تزئینی و غیرتزئینی، طلا، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت، سنگ لاشه، پوکه و مصالح ساختمانی است.

به گفته او، تاکنون ٤٠٧ معدن در استان به پروانه بهره برداری رسیده که از این میزان ١٥٠ معدن فعال و مابقی غیرفعال هستند.

مرادی عنوان کرد: متاسفانه در سال ٨٩ و ٩٠ به دلیل بحث مسکن مهر در کشور، معادن سنگ لاشه به صورت قارچ گونه رشد و به بهره برداری رسیدند که در حال حاضر تعداد زیادی از این معادن غیرفعال شده است.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به اینکه سود معادن در اختیار استان قرار نمی گیرد بیان کرد: معدن طلای ساریگونی طی یک سال گذشته حدود ۶۴ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده و به خزانه کشور اضافه شده است، این در حالی است که اگر حقوق دولتی حاصل معادن را به استان کردستان بازگردانده شود صرف ایجاد زیرساخت لازم برای معادن و افزایش فرآوری کارخانه ها خواهد شد.

او نقش معادن را در اشتغال زایی استان بسیار مهم دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۴۰۰۰ نفر در معادن استان مشغول به کار هستند.

مرادی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت های معدنی در استان مربوط به بخش اکتشافات است ادامه داد: چهار پهنه بیجار، سقز، دیواندره و قروه از سال ٩٢ به وسعت ١٢ هزار و ٥٠٠ کیلومتر مربع مصوب و به سازمان زمین شناسی ایمیدرو واگذار شده است.

مرادی تصریح کرد: پرواز ژئوفیزیک پهنه سقز منجر به اکتشاف ٧ محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در این منظقه شده که امید است سبب افزایش ذخایر معادن استان شود.

او، چالش های موجود بر سر راه معادن و معدن کاران را مردمی و اداری دانست و عنوان کرد: یکی از چالش های اداری موجود بحث منابع طبیعی است که به طبع یکی از وظایف معدنکاران حفظ منابع طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید