141573

برنامه معاون حقوقی روحانی برای کمک به تسهیل صادرات مواد معدنی

دنیای معدن - معاون حقوقی رئیس جمهور از بخش خصوصی و وزارت صنعت خواست فهرست موادمعدنی مشمول عوارض صادراتی را ظرف ۴۸ ساعت ارسال کنند تا در مورد تسهیل صادرات در اسرع وقت تصمیم گیری شود.

به گزارش دنیای معدن، اتاق ایران اعلام کرد: لعیا جنیدی که ریاست دوره ای کمیته ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه را نیز به عهده دارد در جلسه این کمیته از نمایندگان بخش خصوصی و وزارت صنعت خواست به صورت جداگانه فهرست مواد معدنی که در داخل مصرف ندارند اما مشمول عوارض صادراتی شده اند را ظرف ۴۸ ساعت برای این معاونت ارسال کنند تا در مورد تسهیل صادرات این محصولات در اسرع وقت تصمیم گیری شود.

براساس این گزارش، با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و کاهش درآمدهای نفتی، بخش خصوصی بر این باور است می توان درآمدهای ارزی حاصل از صادرات محصولات معدنی را جایگزین نفت کرد اما به باور اعضای کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران و تشکل های فعال ، برخی محدودیت های معاونت معدنی وزارت صنعت موجب شده روند تولید و صادرات مواد معدنی با مشکل روبه رو شود.

البته براساس اظهارات نمایندگان وزارت صنعت، بخشنامه های معاونت معدنی برای حمایت از تولید داخل، صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خام فروشی است.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در واکنش به این اظهارات، اعلام کرد: روند فعالیت معدنی به گونه ای است که محصول تولید شده در ابتدای زنجیره، دارای ارزش افزوده کمتری نسبت به حلقه دوم و به ترتیب حلقه های بعدی این زنجیره است. با توجه به این مساله، دولت با سیاست هایی، تولیدکننده حلقه های اول را تنبیه می کند و با تعیین عوارض حدود ۲۵ درصدی اجازه نمی دهد مازاد محصولات را بفروشند. چرا که این میزان عوارض صادراتی، قدرت رقابت را از صادرکننده در بازارهای جهانی می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید