141548

خام فروشی مانع تحقق رونق تولید

دنیای معدن - خام فروشی را باید یکی از چالش های بزرگ تولید و اقتصاد کشور دانست. این پدیده از یک سو مانع از آن است که بنگاه های تولیدی و اقتصادی گسترش پیدا کند و به اشتغالزایی و رفع بیکاری منجر شود و از سوی دیگر خود این پدیده ازنبود یک راهبرد جامع و همه نگر در اقتصاد کشور خبر می دهد.

به گزارش دنیای معدن، خام فروشی را باید یکی از چالش های بزرگ تولید و اقتصاد کشور دانست. این پدیده از یک سو مانع از آن است که بنگاه های تولیدی و اقتصادی گسترش پیدا کند و به اشتغالزایی و رفع بیکاری منجر شود و از سوی دیگر خود این پدیده ازنبود یک راهبرد جامع و همه نگر در اقتصاد کشور خبر می دهد.این معضل متاسفانه در حالی پابرجاست که کشور ما دارای منابع غنی و سرشار است و با فراوری و ایجاد زنجیر ارزش افزوده می توان به بالندگی و توسعه اقتصادی دست یافت.

پیشرفت کشور با عبور از خام فروشی

در این راستا یک عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید: ایران در حوزه انرژی حرف های بسیاری برای گفتن دارد اما با خام فروشی نمی توان شاهد رونق و پیشرفت کشور بود لذا باید با رونق صنعت، زنجیره ارزش افزوده را تقویت کرد. به گزارش تجارت، علی گلمرادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه مبنی بر اینکه "راه نجات کشور قوی شدن در تمامی زمینه ها است"، گفت: اجرای نسخه "اقتصاد مقاومتی" که در دل آن "رونق تولید" است بهترین دستور کاری است که می تواند مورد توجه تمامی وزارتخانه ها باشد تا کشور در بعد اقتصادی به جایگاه واقعی خود برسد چراکه ایران منابع گسترده طبیعی و مادی دارد که درصورت مدیریت صحیح، توصیه های مقام معظم رهبری عملی خواهد شد. گلمرادی با بیان اینکه باید در مباحث اقتصادی به صورت اصولی حرکت کرد، ادامه داد: ایران در حوزه انرژی حرف بسیاری برای گفتن دارد اما با خام فروشی نمی توان شاهد رونق و پیشرفت کشور بود لذا باید با عبور از خام فروشی و رونق صنایع پایین دستی، میان دستی و تکمیلی در حوزه نفت، ارزش افزوده ایجاد و زنجیره ارزش افزوده تقویت شود. وی افزود: اتحاد، انسجام و همگرایی میان ارکان نظام برای نجات کشور و قوی شدن آن در زمینه اقتصادی و دیگر حوزه ها ضرورت دارد.

توسعه اقتصادی در گرو رونق تولید

رونق تولید به شاکله اصلی اقتصاد نقش بسیاری مهمی در خودکفایی و افزایش اشتغالزایی در کشور دارد به شرطی که شرایط را نیز برای آن فراهم کرد. یک کارشناس حوزه اقتصادی در گفت وگو با خبرگزاری میزان ضمن بیان مطالب بالا اظهار کرد: نام گذاری امسال به عنوان رونق تولید نشان از اهمیت افزایش تولید برای توسعه اقتصادی دارد.

علی صدری افزود: اولین گام در رونق تولید، تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان است که خوشبختانه کشور با منابع غنی نفت و معدنی بهترین شرایط را برای افزایش تولید دارد.

صدری بیان کرد: خام فروشی یکی از بزرگترین آفت های اقتصادی است و درحالی مواد اولیه با قیمت نازل به کشور های خارجی فروخته می شود که اجناس تولیدی آن ها با قیمت بسیار بالا در بازار های جهانی به فروش می رسد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: عمده سود این تجارت به دلیل افزایش ارزش افزوده تولیدی به جیب خریداران مواد اولیه می رود و کشور های صادرکننده سهم ناچیزی از این تجارت دارند.

وی بیان کرد: برای رونق تولید باید ضمن تقویت صنایع پایین دستی از خام فروشی پرهیز کرد و با ایجاد زنجیره تولید سود حاصل از ارزش افزوده برای توسعه اقتصادی در کشور هزینه کرد.

تاکید بر جلوگیری از خام فروشی

در خبری دیگر، به دنبال نارضایتی فعالان حوزه معدن از عوارض ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات مواد معدنی در مهرماه سال جاری، کارگروه هماهنگی سیاست های صادراتی در روزهای پایانی آذر ماه سال جاری تشکیل جلسه داد و در یک بازنگری عوارض صادراتی برخی مواد معدنی را کاهش داد اما به رغم کاهش تعرفه ها، همچنان فعالان بخش خصوصی نسبت به دخالت دولت و تعیین تعرفه های صادراتی گله دارند. در این راستا وزیر صنعت به عنوان سکاندار وزارتخانه ای که متولی اصلی بخش معدن در کشور است و به عنوان مهمترین مرجع مشکلات مطرح شده در زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصول نهایی شناخته می شود، معتقد است هدف از وضع عوارض، حمایت از تولید داخلی و صادرات با ارزش افزوده بیشتر و همچنین اشتغالزایی است. وزیر صنعت در گفت وگو با اقتصادآنلاین درباره اهمیت صادرات مواد معدنی اظهارکرد: صادرات موضوع مهمی است و قصد دولت از وضع تعرفه های جدید صادراتی جلوگیری از خام فروشی است، این تعرفه مربوط به محصولات با ارزش افزوده بالا نیست بلکه مواد معدنی خام و نیمه خام را شامل می شود.

وی با بیان اینکه با خام فروشی به عنوان صادرات مخالفیم و باید به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی حرکت کنیم، عنوان کرد: معمولا در محصولات فرآوری شده ارزش افزوده بیشتری وجود دارد که این مساله باعث تقویت صادرات می شود. بنابراین ممنوعیت صادرات مواد خام باعث کاهش صادرات نمی شود.

رحمانی افزود: امروز یکی از مهمترین دغدغه های دولت و مسوولان کشور ، ایجاد رونق تولید و در کنار آن اشتغالزایی است و صدور مواد معدنی خام مانع تحقق این امر مهم می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تاثیرگذاری وضع عوارض در تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر عنوان کرد: قطعا این مساله به خصوص در کاهش صادرات مواد معدنی خام تاثیرگذار بوده است. بررسی آمار 9 ماهه سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشاندهنده رشد صادرات در زمینه های مختلف است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب وظایف خود پیگیر این مساله مهم بوده است.

وی تاکیدکرد: عوارض صادراتی در راستای حمایت از تولید داخلی و دستیابی به بالاترین ارزش افزوده و در حوزه مواد خام و نیمه خام تعیین شد و قطعا در مسیر رونق صادرات اخلال ایجاد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید