141521

نیاز به بازبینی حقوق دولتی معادن در قالب طرح جامع

دنیای معدن -معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان ایمیدرو گفت: امروز یکی از چالش‌های بخش معدن در ارتباط با حقوق دولتی معادن است که در چارچوب طرح جامع نیازمند بازبینی و بازنگری بوده تا قابلیت اجرایی پیدا کند.

بر اساس آمارهای اعلام شده، سال ۹۷ میزان حقوق دولتی معادن ۹۰۰ میلیارد تومان تعیین شده بود و امسال در دوره سه ماهه نخست بیش از ۲۵۵.۷ میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن فعال اخذ شد.

شمار معادن فعال بالغ بر پنج هزار و ۵۰۰ معدن ذکر شده و بطور متوسط سالیانه ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی از آنها استخراج می شود که ۶۰ تا ۶۵ درصد مواد معدنی استخراجی شامل مصالح ساختمانی است.

محمد آقاجانلو پیش از ظهر امروز در دومین همایش و نمایشگاه تخصصی معادن وصنایع فلزات غیرآهنی با رویکرد اکتشاف، استخراج و فرآوری در هتل المپیک افزود: موضوع خام فروشی مواد معدنی نیازمند بازنگری به تعریف قانونی آن است و تعریف ها باید دقیق تر در زنجیره تولید باشد.

وی پیرامون اخذ عوارض صادراتی از برخی مواد معدنی گفت: بسیاری از فعالان حوزه در این زمینه با مشکل روبرو شدند و سازمان ایمیدرو هم دچار آسیب شده است.

آقاجانلو اضافه کرد: معتقدم وقتی کنسانتره مس مازاد داریم، نباید انبارسازی کرد که در روند تولید نیز پیامد آلوده سازی محیط زیست را به همراه داشته باشد، بلکه تسهیل صادرات آن مورد انتظار است.

وی گفت: براساس برخی آمارها ایران دوازدهمین کشور معدنی جهان محسوب می شود و معدن و صنایع معدنی سهم پنج درصدی در "GDP" کشور را دارند و پارسال ارزش تولیدات بخش معدن وصنایع معدنی به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسید.

این مقام مسوول یادآور شد: تولید کاتد مس اکنون به ۲۵۰ هزار تن رسیده و ظرفیت مس کشور بالغ بر ۴۵۰ هزار تن است که ۶۰ درصد ظرفیت مورد بهره برداری قرار می گیرد و ۴۰ درصد خالی است.

وی افزود: تولید فلز روی نسبت به ظرفیت ایجاد شده بالغ بر ۴۵ درصد است و حدود ۵۵ درصد بدلیل نبود خاک، معطل مانده است.

آقاجانلو تصریح کرد: سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) اکنون در کنار تولید کنندگان بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد و در چارچوب برنامه توسعه، اکتشاف مواد معدنی ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار داده است تا زمینه ریسک بهره برداران را کاهش دهد.

این همایش و نمایشگاه با همکاری انجمن صنفی کارفرمایی معدنکاران سرب و روی ایران و حمایت سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های صنایع ومعادن سرب و روی ایران تا یکم بهمن دایر است.

محمود بندرچی مدیربرگزاری همایش و نمایشگاه نیز گفت: این رویداد با نگرش ویژه بر توسعه پایدار و به عنوان یکی از تخصصی ترین نمایشگاه های حوزه معدن محسوب می شود که برای بستر سازی به منظور سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی کشور تلاش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید