141512

تشدید تحریم فولاد و مس تاثیری بر این صنعت ندارد

دنیای معدن -کارشناس ارشد خانه معدن می گوید دلیل تشدید تحریم ها در بخش فلزات از جمله مس، فولاد و آلومینیوم نمی تواند تاثیری بر این بخش داشته باشد. فولاد و آهن به اندازه کافی در کارخانجات داخلی به مصرف می رسند و قطع صادرات آنها نیز تاثیر جدی بر این بخش ندارد.

به گزارش دنیای معدن، شهین نوایی، کارشناس ارشد خانه معدن تصریح کرد: « مواد معدنی فرآوری شده و خام در داخل کشور نیز به مصرف می رسند به همین دلیل تشدید تحریم ها در بخش فلزات از جمله مس، فولاد و آلومینیوم نمی تواند تاثیری بر این بخش داشته باشد. فولاد و آهن به اندازه کافی در کارخانجات داخلی به مصرف می رسند و قطع صادرات آنها نیز تاثیر جدی بر این بخش ندارد.»

کارشناس ارشد خانه معدن افزود: « کاهش صادرات فولاد، مس و آلومینیوم می تواند درآمد ارزی کشور را کاهش دهد اما به نظر می رسد که با دورزدن تحریم ها می توان صادرات مناسبی به کشورهای همسایه داشت.»

وی درباره نظر صاحبان صنایع مبنی بر کاهش قیمت مواد معدنی فرآوری شده ای که به مصرف کارخانجات می رسد، اضافه کرد: » به دلیل اینکه بهره بردان با نرخ های بالایی در اکتشاف و بهره برداری مواجه هستند و به دلیل افزایش نرخ های تجهیز ماشین الات و حمل و نقل نمی توان این انتظار داشت که محصولات فرآوری شده معدنی با نرخ هایی پایین تر از نرخ های جهانی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.»

نوایی درباره وضعیت تکنولوژی های برداشت از معادن عنوان کرد: » اکنون تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای برای بهره برداری از معادن در حال استفاده است هرچه تکنولوژی ها بالا رود قیمت تمام شده را برای بهره بردار بالا می برد اما سرعت و راندمان را به نحوی افزایش می دهد که نیروی انسانی را کاهش داده و در میان مدت منجر به کاهش هزینه تمام شده بهره برداری از معدن می شود اما به دلیل تحریم ها ورود تکنولوژی های جدید به معادن با دشواری هایی مواجه است.»

وی خاطرنشان کرد: « اغلب معادن نیاز به نوسازی صنایع هستند تا بتوان راندمان تولید را افزایش داد و طبیعی است که رفع تحریم از این منظر می تواند ورود تکنولوژی ها را با شرایط سهل تری همراه کند.»

کارشناس ارشد خانه معدن اظهار کرد: « در استخراج و فرآوری باید از استانداردترین تجهیزات روز استفاده شود.»

وی درباره حوادث معادن نیز گفت: « حوادث معدن بیشتر در مورد معادن زیرزمینی و ذغال است که به تکنولوژی مرتبط است. اکنون تکنولوژی هایی در جهان وجود دارد که می تواند بسیاری از حوادث محتمل را از قبل پیش بینی کنند. ریزومتر یا گازسنج های مدرن می تواد میزان گاز جمع شده را تشخیص دهد. اگر دستگاه ها به روز باشند بهره بردار می تواند از خطرات احتمالی جلوگیری کند. البته برخی از حوادث نیز راهی برای تشخیص ندارد و می بینیم که حوادث معدن کم و بیش در همه کشورها وجود دارند.»

نوایی خاطرنشان کرد: »حوادث کار با استفاده از دانش روز و استفاده از مهندسان ایمنی که با همکاری سازمان مهندسی معدن معرفی می شوند کاهش می یابد.»

دیدگاهتان را بنویسید