141505

استارتاپ های مشتری محور، زمینه ساز ایجاد و توسعه بازارهای معدنی

دنیای معدن - مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در یادداشتی به نقش استارتاپ های مشتری محور در ایجاد و توسعه بازارهای معدنی به عنوان یکی از ارکان اقتصاد معدنی برشمرده است.

به گزارش دنیای معدن، سید رضا عظیمی در این یادداشت، ایجاد ارتباط با مشتری را سبب احیا و توسعه معادن سنگ می داند. مشروح این یادداشت را در ادامه می خوانید:

امروزه در علم بازاریابی نوین، تمرکز اصلی پس از جذب یک بیننده و تبدیل آن به مشتری احتمالی و سپس به مشتری واقعی، وفادار نگهداشتن آن مشتری به برند و محصولات و خدمات آن است. در واقع، بسیاری از کسب و کارهای نوپا، برنامه های عمده و پرهزینه ای بر روی مدیریت ارتباط با مشتریان در جهت حفظ و توسعه آنان دارند.

از اصلی ترین ابزارهای حفظ و توسعه شبکه مشتریان، پیامک های تبلیغاتی، بازاریابی ایمیلی و شبکه های اجتماعی هستند. در واقع، متدهای بازاریابی دیجیتال، از اصلی ترین روش های مدیریت ارتباط با مشتریان است. در این میان، می بینیم که هر چند وقت یکبار پیامک ها یا ایمیل های تبلیغاتی از سوی کسب و کارهایی که قبلا از آنها خرید کرده یا تنها بیننده صفحات مجازی آنها بوده ایم، دریافت می‌کنیم. البته گاهی اوقات، این پیام های تبلیغاتی بیشتر از حد معمول بوده و مشتریان را از خرید های مجدد منصرف می سازد.

ارسال محتواها و اخبار رویدادها، ارسال کد های تخفیفی دوره ای، پیگیری وضعیت مشتری پس از خرید و استفاده از محصول یا خدمات، دعوت به حضور در کمپین ها و غیره، از اصلی ترین محتوای این پیامک های تبلیغاتی است.

اما در کنار همه مزیت های سیستم های ارتباط با مشتریان و معایب احتمالی ناشی از استفاده بیش از حد از متدهای تبلیغاتی در زمان و مکان نامناسب، مدیریت ارتباط با مشتری

Customer Relationship Management) یاCRM ) بخش لاینفک همه سیستم های بازاریابی است، چرا که هزینه های نگه داری مشتریان و خرید مجدد آنها، بسیار پایین تر از هزینه های جذب مشتریان جدید است.

اما نکته حایز اهمیت در بخش معدن و صنایع معدنی کشور ما این است که از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان کمتر استفاده می شود و بسیاری از بنگاه های اقتصادی این حوزه، با روش های بازاریابی نوین بیگانه اند. یکی از دلایل اصلی این امر، نگاه سنتی به بازاریابی و نیز اعتقاد نداشتن یا ناتوانی در استفاده از متدهای نوین بازاریابی مانند بازاریابی دیجیتال است.

شکل گیری استارتاپ ها و ابزارهای دیجیتال بازاریابی

با شکل گیری استارتاپ ها و کسب و کارهای دامنه ای (کسب و کارهایی که در کنار بنگاه های بزرگ تامین کننده و تولید کننده مواد معدنی می توانند خدمات و یا محصولات جانبی ارائه کنند)، به تدریج فضای استفاده و بهره گیری از ابزارهای دیجیتال بازاریابی و ارتباط با مشتریان نیز در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد می شود.

ایجاد محیط ارتباط با مشتری با سازماندهی و دسته بندی مشتریان و فعالیت های مرتبط، زمینه پیگیری و بررسی اقدامات انجام شده و نیز امکان ارزیابی را فراهم می کند و مهم تر اینکه زمینه معرفی محصولات جدید را فراهم خواهد کرد. نظم ایجاد شده در ساختار مدیریتی سازمان یا شرکت معدنی، پس از پیاده سازی محیط ارتباط با مشتریان می تواند موجب معرفی محصولات رقابتی شود. این اقدام، سبب ایجاد هم افزایی در توسعه بازارهای موجود و ایجاد بازار های جدید خواهد شد.

امکان فعال شدن معادن سنگ با ایجاد بستر ارتباط با مشتری

اگر بتوانیم در زمینه سنگ های تزیینی و قیمتی و نیمه قیمتی، بسترهای لازم برای ارتباط با مشتری به خصوص در حوزه بین الملل را فراهم کنیم، بدون تردید، معادن مربوطه و حتی مواردی که در حال حاضر، بازار قابل توجهی ندارند، فعال شده و توسعه خواهند یافت.

انتخاب یک پلتفرم مناسب برای ارتباط با مشتری، معمولا نیاز به مشاوره های تخصصی دارد و باید متناسب با فعالیت های لازم، تنظیم و با دسته بندی مشتریان و بازارهای هدف، قابلیت اجرا و برنامه ریزی پیدا کند.

اکنون سیستم های نرم افزاری متنوعی برای مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان وجود دارد که برخی از آنها قابلیت مدیریت پروژه ها، دریافت بازخوردها، پایش تعداد کاربران و شناسایی نقاط ضعف و قوت سیستم های بازاریابی را نیز فرآهم می آورند. انجام تحقیقات بازاریابی از تحلیل فرآیندهای درون سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری، نتایج مطلوب تری را در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید