141438

70 پس لرزه و ۴ زمین لرزه در سنگان خواف طی 12 روز

دنیای معدن -خراسان رضوی کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین شناسی مشهد گفت: از 12 دی ماه که زلزله 5.8 ریشتری در سنگان خواف به وقوع پیوست تا ۲۳ دی ماه بیش از 70 پس لرزه و ۴ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۴ ریشتر طی ۱۲ روز اتفاق افتاده است.

به گزارش دنیای معدن، ناصر نعیمی قصابیان عنوان کرد: تاکنون زمین لرزه های بزرگ 5.8 ریشتری در عمق ۱۱ کیلومتری زمین و ۴.۶ ریشتری در عمق ۹.۵ کیلومتری ۱۲ دی ماه، زلزله ای به بزرگی ۴ ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین در 15 دی ماه و زلزله دیگری به بزرگی ۴ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین 20 دی ماه و 70 پس لرزه دیگر سنگان خواف را لرزانده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‎شود تا زمانی که انرژی ذخیره شده زمین تخلیه شود این پس لرزه ها طی دو تا سه ماه آینده ادامه داشته باشند و این وضعیت عادی است.

کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین شناسی مشهد تصریح کرد: منطقه سنگان که قسمت خاور شمال بلوک لوت ایران را در بر می گیرد بین گسل درونه و گسل دشت بیاض واقع شده است.

وی عنوان کرد: خود گسل درونه به سه بخش خاوری، مرکزی و باختری تقسیم می‎شود که بخش خاوری در منطقه سنگان واقع می‎شود، بین گسل دشت بیاض و بخش خاوری گسل درونه گسل های فعال و لرزه‎زایی همانند جنگل، خواف، نهور، سنگان و... هستند که هر از گاهی زمین لرزه هایی در این منطقه اتفاق می‎افتد.

نعیمی قصابیان اظهار کرد: چون این منطقه محل تجمع تنش در خاور ایران هم محسوب می‎شود به همین دلیل شاهد زمین لرزه‎های بسیاری در این منطقه هستیم.

وی گفت: پیش بینی می‎شود زمین لرزه‎های اخیری که در سنگان اتفاق می‎افتد مربوط به سرشاخه های فرعی گسل دشت بیاض باشد، در منطقه سنگان دو سری سازوکار وجود دارد که یکی راندگی بوده و بیشتر منشعب از شاخه های گسل درونه هستند، اما با توجه به مکانیسمی که در این منطقه اتفاق افتاده بیشتر این زمین لرزه‎ها به شاخه‎های فرعی گسل دشت بیاض مربوط است.

کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین شناسی مشهد افزود: با توجه به اینکه گسل‎هایی به صورت شمالی جنوبی در این منطقه هستند که گسل دشت بیاض را قطع می‎کند اگر این گسل فعال شود احتمال اینکه زمین لرزه ای بیشتر از 5.8 ریشتر اتفاق بیفتد، وجود دارد.

وی عنوان کرد: گسل دشت بیاض، گسل کوریزان که روند شمالی جنوبی دارد و گسل دشت بیاض را قطع می کند، گسل جنگل، گسل خواف و گسل سنگان از جمله گسل‎های فعال در این منطقه هستند.

نعیمی قصابیان گفت: در مسیر گسل دشت بیاض شهرهای مهمی از جمله کاخک، خضری دشت بیاض، فردوس و برخی روستاهای کوچکی قرار دارند که نگرانی‎های خاصی را ایجاد می‎کنند، اکنون 100 گسل فعال خطرزا در استان خراسان رضوی وجود دارند.

وی با اعلام اینکه هر 10 سال در کشور شاهد بروز زمین لرزه ای مخرب با 7 ریشتر و یا بالاتر از آن هستیم، سهم خراسان رضوی از این زمین لرزه ها را حدود دو زمین لرزه در هر ماه با بزرگی 3 تا 4 ریشتر و هر شش ماه یک زمین لرزه با 4 تا 5 ریشتر دانست.

کارشناس مخاطرات اداره کل سازمان زمین شناسی مشهد ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون حدود 150 زمین لرزه با بزرگای بیش از 4 ریشتر، حدود 700 زمین لرزه با بزرگی سه تا ۴ ریشتر و حدود ۸ هزار زمین لرزه با بزرگی کمتر از 3 ریشتر در کل کشور اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: از این 150 زمین لرزه حدود 4 زمین لرزه یعنی بین 2.5 تا 3 درصد زمین لرزه های بالای 4 ریشتر کل کشور در استان خراسان رضوی به وقوع پیوسته است.

نعیمی قصابیان اظهار کرد: در راستای گسل درونه دومین گسل بزرگ فعال کشور شهرهای خواف، رشتخوار، تربت حیدریه، کاشمر، بردسکن و درونه جزء مراکز پرجمعیت هستند که ریسک زمین لرزه در آن ها زیاد است.

وی گفت: خطر زلزله در استان خراسان رضوی بخش عمده ای از این استان را تهدید می کند، خراسان رضوی ظرفیت لرزه خیزی بالایی داشته و 65 درصد پهنه این استان خطر نسبی بالایی برای وقوع زلزله دارد و 35 درصد دیگر نیز از این لحاظ متوسط است و در اکثر شهرهای بزرگ استان ریسک زمین لرزه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید