141435

توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایلام نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است

دنیای معدن - بهره برداری و فعالیت بخش معدن و صنایع معدنی در ایلام نیازمند توجه، سرمایه گذاری، هدایت مادی و معنوی و اولویت بخشی به آن را توسط مسئولان است.

به گزارش دنیای معدن؛ شناخت مزیت ­های نسبی مناطق مختلف و ایجاد زیرساخت ­ها جهت هدایت صحیح سرمایه­ ها و منابع برای تولید ثروت و ارزش افزوده یکی از وظایف اصلی سیاست گذاران بوده که جز در سایه شناخت دقیق پتانسیل­ های نقاط مختلف استان در عرصه های گوناگون محقق نمی ­شود. در استان ایلام این مهم مورد توجه قرارگرفته است و از ذخایر معدنی بیتو مین، سنگ گچ، سنگ آهک، لاشه و مارلون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمرت و نمک با 74 معدن فعال استفاده بهینه انجام می گیرد.

اما این بهره برداری و فعالیت نیازمند توجه، سرمایه گذاری و هدایت مادی و معنوی و اولویت بخشی به آن را توسط مسئولان طلب می کند تا بتواند به عنوان شاخصه اشتغال زایی و توسعه پایدار استان توأم با افزایش معیشت اقتصادی مردمان این دیار نقش آفرین باشد.

کارشناسان معتقدند نقش معدن در اقتصاد منحصر به مشارکت در افزایش درآمد ملی و رشد اقتصادی نیست؛ بلکه این بخش می­ تواند سهم قابل توجهی در ایجاد فرصت ­های شغلی و کاهش بیکاری و فقر در کشور و بالطبع در ایلام نیز داشته باشد. بخش معدن و صنایع معدنی نه تنها از طریق ایجاد اشتغال مستقیم در این بخش درآمد خانوارها را افزایش می دهد؛ بلکه به طور غیرمستقیم از طریق ارتباطات پسین و پیشین بخش معدن با سایر بخش­ های اقتصادی کشور (ازجمله بخش­ های حمل ونقل، صنعت، مسکن و صنایع غذایی) و درنتیجه، افزایش تولید و اشتغال این بخش­ ها، می­ تواند نقش مثبتی در افزایش درآمد خانوارها داشته باشد.

کارشناسان همچنین بر این نظریه اصرار دارند که نحوه توزیع جغرافیایی معادن موضوع دیگری است که استعداد فراوان این بخش در کمک به شکوفایی اقتصاد استان را نشان می­ دهد؛ زیرا معادن ایلام در نواحی و مناطق گوناگونی استقراریافته و حتی بسیاری از این معادن در مناطق محروم قرارگرفته اند. با توجه به این امر و لزوم رشد متوازن نواحی مختلف استان در راستای دست یابی به توسعه می­توان دریافت که بخش معدن به صورت بالقوه می­تواند با تقویت اقتصاد نواحی محروم و ایجاد فرصت­های شغلی در این مناطق، مهاجرت ­های بی ­رویه در این مناطق را کاهش داده و باعث ایجاد عدالت منطقه­ ای در استان شود.

توسعه صنایع فرآوری در حوزه معادن و کشاورزی خراسان جنوبی افزایش یابدفعالیت های شبانه و غیرضروری معادن سنگان متوقف می شوددستور استاندر قم برای تعیین تکلیف مطالعات معادن طلا، مس و آهن دو منطقه سلفچگان و زواریون

نبی سماواتی با بین اینکه در حال حاضر 74 معدن در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد 53 مورد فعال است اظهار داشت: در استان ایلام 14 نوع ماده معدنی بیتو مین، سنگ گچ، سنگ آهک، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمریت و نمک استخراج می شود.

سرپرست امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به صدور پروانه بهره برداری معادن در سال جاری یادآور شد: امسال چهار فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت سالیانه 233 هزار تن و اشتغال زایی 39 نفر در این استان صادرشده است.

به گفته سماواتی، میزان سرمایه گذاری معادن بهره برداری شده در سال جاری 64 میلیارد و 941 میلیون ریال بوده است.

وی اضافه کرد: وجود چنین معادنی و بهره گیری از ظرفیت های آن می تواند در کنار سایر توانمندی ها و ظرفیت های استان و بخش صنعت، در رشد و توسعه اقتصادی و تأمین مواد موردنیاز برخی صنایع مؤثر باشد.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی ایلام در خصوص واحدهای معدنی که بدون دلیل موجه تعطیل شده اند، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت روندی را آغاز کرده است و در این روش با سلب صلاحیت از بهره برداران غیرفعال، معدن را به بهره برداران واقعی واگذار می کند.

تسنیم؛ بخش معدن و صنایع معدنی از مهم ترین بخش­های اقتصادی ایران هست که از پیوندهای پسین و پیشین زیادی برخوردار بوده و رشد آن می تواند از طریق افزایش فعالیت­ های اقتصادی، اشتغال و درآمد عوامل تولید، نقش مهمی در افزایش درآمد خانوارها و دولت داشته باشد به هرحال افزایش سرمایه گذاری و بهره­وری بخش معدن و صنایع معدنی تأثیر مثبتی بر درآمد خانوارهای شهری و روستایی دارد و تحقیقات علمی نشان داده است که چنانچه افزایش سرمایه گذاری با افزایش بهره­وری کل عوامل تولید بخش معدن نیز همراه باشد، درآمد هر دو گروه از خانوارها نسبت حدود 5 درصد افزایش می ­یابد با این توصیف داشته های معدنی استان ایلام نویدبخش توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی در استان ایلام خواهد شد اگر مسئولان بخواهند و برای خواستن اهتمام جدی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید