141399

استراتژی بومی‌سازی در صنعت فولاد

دنیای معدن -شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان سازمان سرآمد و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی کشور، در راستای عملیاتی کردن استراتژی توسعه بومی‌سازی، با استقرار فرآیند مدیریت فناوری به‌صورت نظام‌مند، اقدام به بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و تکنولوژی کرده است.

به گزارش دنیای معدن، علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان سازمان سرآمد و بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی کشور، در راستای عملیاتی کردن استراتژی توسعه بومی‌سازی، با استقرار فرآیند مدیریت فناوری به‌صورت نظام‌مند، اقدام به بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و تکنولوژی کرده است. در شرایط تحریم، تامین یکسری قطعات و تجهیزات از خارج، بسیار سخت و استراتژی ادامه بقای شرکت‌ها را دچار خطر می‌کند، اما خوشبختانه در شرکت فولاد خوزستان، بسیاری از قطعات بومی‌سازی شده‌اند و این روند تا قطع وابستگی کامل به خارج ادامه خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت همایش فولاد تسهیل و ایجاد ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده تکنولوژی است که برای، نخستین بار اطلاعات شرکت‌ها به‌صورت بانک اطلاعاتی دقیق ثبت، دسته‌بندی و تهیه می‌شود که امر بومی‌سازی را تسریع خواهد کرد. یکی از دغدغه‌های مسوولان کشور به خصوص مقام معظم رهبری استقلال و خودکفایی کشور است که همواره بر این اصل تاکید فراوانی داشته و دارند؛ کشور زمانی می‌تواند به توسعه پایدار برسد که متکی بر توانمندی‌های بومی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و علمی اداره شود. بومی‌سازی باید در حوزه‌هایی محقق شود که مزایای ملی مملکت بوده و برای ما این امر، توجیه اقتصادی و استراتژیک داشته باشد. اثبات توانمندی جوانان برومند و متعهد ایرانی در تولید علم، فناوری و حرکت در مرزهای دانش و تکنولوژی و تجارت‌سازی فعالیت‌های علمی و فناورانه در تامین نیازهای جامعه، صنعت و الگوسازی برای خودباوری نسل جوان است. تلاش محققان و کارشناسان این شرکت تاکنون موفق به اجرای فناوری‌های بسیار پیچیده در صنعت فولاد و تکنولوژی‌های وابسته به این صنعت شده است. باور قلبی بر توسعه فناوری صنعتی و اقتصادی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تکنولوژی همراه با پرورش نیروی انسانی متخصص و بهره‌مندی از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از متغیرها و عواملی هستند که در فولاد خوزستان، مایه‌ پیشرفت این شرکت عظیم صنعتی شده است.

میزان صرفه‌جویی در هزینه ساخت محصول یا ارائه خدمات، هزینه در زمان اجرای تکنولوژی و میزان دستیابی به دانش فنی آن، به‌کارگیری منابع انسانی، قطعات و تجهیزات داخلی، دستیابی به ظرفیت کمی فناوری و قابلیت انتقال آن و میزان دستیابی به بهره‌وری را می‌توان از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی بومی‌سازی فناوری برشمرد. صنایع ما که در دوران نظام پیشین، از نظر علمی، فنی و امکانات به بیگانگان وابستگی داشت، با تلاش مسوولان نظام اسلامی در مسیر کاهش و قطع وابستگی گام نهاده و امید است با حمایت نهادهای نظارتی، اجرایی و قانون‌گذار، همچنین مراکز علمی و دانشگاهی شاهد آینده‌ای نویدبخش، مترقی و سرآمد برای ایران در منطقه و جهان باشیم. فولاد خوزستان همچون گذشته در فرآیند بومی‌سازی همچون کاتالسیت‌ها، اجرای طرح زمزم، کوره پاتیلی و... پیشتاز بوده و با نگاه ویژه به حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی، در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات با توجه به شرایط خطیر کنونی در نظر دارد ساختار بومی‌سازی در شرکت را مورد بازنگری قرار داده و ریل‌گذاری جدیدی در راستای حمایت از تولید داخلی، نهادینه شدن فرهنگ بومی‌سازی، کاهش بوروکراسی‌های موجود و در نهایت تامین نیاز شرکت جهت تولید پایدار را فراهم سازد.

کارهای زیادی که در حوزه داخلی انجام شده، تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان به خوبی فعل خواستن را صرف کرده‌اند و توانسته‌اند بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی را تامین کنند؛ لیکن مهم‌ترین مساله تکمیل بانک اطلاعاتی، حفظ ارتباط با تامین‌کنندگان، گسترش این ارتباط، کاهش حداکثری بوروکراسی‌ها و در نهایت حرکت به سمت تامین کلیه نیازها از داخل کشور است.

با حمایت شرکت‌های بزرگ از صنایع کوچک شرایط به سوی یک ارتباط دوسویه پایدار و هدفمند در راستای یک تولید پایدار در صنعت فولاد کشور پیش خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید