141170

اغلب معارضان معدنکاران مربوط به بازسازی جاده های مشترک است

دنیای معدن -استاندار زنجان گفت: اغلب معارضان معدنکاران نسبت به زیرساخت است که جاده های روستایی را تخریب می کنند اما هیچ کمک و مشارکتی در ترمیم و بازسازی جاده ها ندارند لذا معدنکارانی که از جاده های مشترک روستایی استفاده می کنند اگر در ترمیم جاده ها مشارکت نکنند اجازه استخراج داده نمی شود.

به گزارش دنیای معدن، فتح الله حقیقی شامگاه سه شنبه در جلسه مشترک شورای عالی معادن کشور و شورای معادن استان زنجان، افزود: این خواسته طبیعی و منطقی از معدنکاران است که در بازسازی جاده ها کمک کنند و به ویژه از بهره برداران معادن بزرگ، انتظار مشارکت وجود دارد اما در معادن کوچک، ورود جدی به این موضوع نداریم.

وی اظهار داشت: شمار کمی از معارضان معدنکاران، درخواست دیگری دارند.

حقیقی، بخشنامه مربوط به بوته گَوَن را یکی از مشکلات حوزه معدن استان زنجان خواند و گفت: گون، جزو گونه های ممنوعه بوده و مراتع زنجان نیز سرشار از این بوته است و از طرفی هم منابع طبیعی، اجازه اکتشاف و استخراج معدن در زمین های دارای گون را نمی دهد که باید راهکاری برای این مساله اندیشیده شود.

استاندار زنجان با اشاره به مشکلات بعدی، اظهار داشت: بعضی پهنه های اکتشافی باید تغییر کند یا بعضی مزایده ها در واحدهای دارای فرآوری صورت می گیرد که واسطه ها محصول را از استان زنجان خریداری کرده و با آرم خود و به نامشان صادر می کنند که باید برای این موضوع نیز راهکاری یافت تا هم قانون اجرا شود و هم فرآوری صورت پذیرد.

مقام عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان کرد: این استان، پتانسیل بی نظیری در میراث فرهنگی و گردشگری دارد اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف، وضعیت این استان از مقصد به معبر تبدیل شده است زیرا آنطور که باید نتوانسته ایم استان را معرفی کرده و زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت در بعضی مناطق با توافق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بدون توجه به نماد تاریخی، اطراف آن را تخریب کرده و نمای بی ترکیبی ایجاد شده که باید برای تعیین تکلیف این مناطق، گروهی تشکیل و نظر کارشناسی ارائه دهند.

حقیقی گفت: اگر قبول کنیم که زنجان در معدن دارای پتانسیل قابل توجه در کشور است پس در زمین شناسی نیز دارای جایگاه و ارزش بوده و شایسته است که استان زنجان نیز یک نماینده در بخش زمین شناسی نظام مهندسی معدن کشور داشته باشد.

وی ابراز کرد: سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان زنجان برای ۲ منظور بود که چندی پیش برای بررسی وضعیت صنعت به استان سفر کردند و در آینده نزدیک نیز برای بخش معدن به این استان سفر می کنند و حضور ایشان گره گشا خواهد بود.

در این جلسه پرونده ۱۷ معدن استان زنجان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید