141154

زغال‌سنگی‌های وال‌استریت به پایان دوران خوش نزدیک می‌شوند

دنیای معدن - شرکت‌های زغال‌سنگ آمریکا طی دو سال گذشته، بازپرداخت‌های کلانی به سرمایه‌گذاران داشته‌اند؛ حتی در شرایط سقوط ارزش سهام این شرکت‌ها، پرداخت غرامت در دوره کوتاه از جمله پیشنهادهایی است که از سوی این شرکت‌ها ارائه شده است.

به گزارش دنیای معدن، بلومبرگ در گزارشی درباره وضعیت شرکت‌های زغال‌سنگ آمریکا نوشته است: شرکت Peabody Energy Corp و Warrior Met Coal Inc در میان شرکت‌هایی هستند که بیش از ۲۵/ ۱ میلیارد دلار سود به سهامداران خود پرداخته‌اند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵/ ۱ میلیارد دلار کاهش داشته و با ادامه شرایط کنونی ممکن است در ۲۰۲۰ حتی نسبت به این رقم شاهد کاهش بیشتری باشیم.قیمت زغال‌سنگ مورد استفاده در صنایع فولادی از ماه مه بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته و این صنعت را در روند کند شدن رشد اقتصاد جهانی آسیب‌پذیرتر کرده است. کاهش مشابهی در سایر فرآورده‌های گرمایشی که برای تولید نیروی برق مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود دارد: قیمت سوخت Central Appalachian در سال‌جاری ۲۴ درصد کاهش یافته است که این میزان خود ۷/ ۱ درصد نسبت به ذخایر حوضه رودخانه پودر کاهش داشته است. نگاهی به این جریانات خود بیانگر شکستی است که در ارزش سهام شرکت‌های معدنی از این دست می‌توان مشاهده کرد. وانیا دیمووا مدیر موسسه ارزیابی جهانی S&P در این‌باره معتقد است: هدف این است که بازده سهامداران در ۲۰۲۰ کاهش یابد.

عملکرد شرکت‌های زغال‌سنگ

شرکت Peabody Energy Corp به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زغال‌سنگ ایالات‌متحده در قیمت هر سهم خود افت ۶۸ درصدی داشته و دومین کاهش قیمت سهم را پس از بازگشت از دوران ورشکستگی تجربه کرده است. با وجود این، این شرکت بیشترین سود سهام خود را در ماه مارس پرداخته و عنوان کرده که قصد دارد همه جریان آزاد نقدی خود را در سال‌جاری به سهامداران بازگرداند. بر این مبنا بازپرداخت سود سهام ۱۲ ماهه، ۲۵ درصد اعلام شده است.شرکت Warrior Met Coal Inc هم در ۲۰۱۹ در دومین کاهش پیش‌بینی‌شده سالانه، افت ۱۲ درصدی را پشت‌سر گذاشت. در ماه مه شرکت ۴۲/ ۴ دلار سود سهام به سهامداران خود پرداخت و عملکرد ۱۲ ماهه خود را به ۲۲درصد رساند. میانگین سود تقسیم شده میان سهامداران شرکت S&P برای شاخص ۵۰۰معادل ۲ درصد بوده است. دیل بویل مدیرارشد مالی شرکت در این باره در کنفرانسی که ماه اکتبر برگزار شد، عنوان کرد: شرکت قصد ندارد بازده سرمایه خود را مسکوت بگذارد.شرکت Peabody Energy Corp از ۲۹۸میلیون دلار نقدینگی در سه ماه سوم سال گذشته در سال‌جاری تنها به ۹۲ میلیون رسیده است. گلن کلو مدیر ارشد اجرایی این شرکت در ماه اکتبر در این‌باره توضیح داد: شرکت همچنان تعهد خود را به بازدهی سود به سهامداران حفظ می‌کند. او با اشاره به اینکه شرکت رویکرد مالی چهار مرحله‌ای دارد که با تولید پول نقد، تقویت ترازنامه و سرمایه‌گذاری شروع می‌شود، اظهار کرد: بازگشت پول نقد به سهامداران آخرین مرحله است که به اجرا گذاشته می‌شود.ویک اسوک سخنگوی Peabody Energy Corp نیز در این‌باره یادآور شد: ظرفیت ما برای بازگشت پول به سهامداران بستگی به توانایی در تولید وجه نقد دارد.

سود کوتاه‌مدت

سایر شرکت‌ها نسبت به تغییر برنامه‌های خود عملکرد سهل‌گیرانه‌تری داشته‌اند. شرکت Arch Coal Inc دومین تولیدکننده بزرگ ایالات‌متحده بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در سه ماه اول ۲۰۱۹ و بیشتر از طریق خریدهای اینترنتی موفق به بازگرداندن سود سهام به سهامدارانش شد. این شرکت در ماه اکتبر اعلام کرد که انتظار دارد در تعدیل خرید سهام در طول سه ماه بعدی، با روش «اعتدال» پیشروی کند که دلیل عمده در پیش گرفتن اعتدال وجود رکود بارز در بازار زغال‌سنگ متالورژی است.در ماه مه شرکت Contura Energy Inc اعلام کرد قصد دارد ۲۵۰ میلیون دلار سود سهامداران و خرید سهام آنها را بازگرداند. شرکت همچنان موفق به پرداخت این مبالغ نشده و در ماه نوامبر اعلام کرد که این معاملات متوقف شده است. به گفته دانیل اسکات تحلیلگر مسائل معدنی چنانچه قیمت‌ها به میزان قابل‌توجهی افزایش نداشته باشد، احتمالا این روند در سال آینده با تغییر چندانی روبه‌رو نخواهد شد. واقعیت این است که زغال‌سنگ با کاهش ۳۰درصدی در سال‌جاری، در بازگرداندن سود سهام شرکت‌ها به سهامداران آنها را دچار مشکلات عمده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید