خانه    معدن    صنایع معدنی    یادداشت و مقالات    گزارش تصویری    بورس    اقتصادی    ورزشی    عمومی    سلامت    تماس    درباره ما  
پنجشنبه، 23 مرداد 1399 - 21:08   
  تازه ترین اخبار:  
   پربازدیدهای امروز  
  تامین بخشی از اکسیژن مایع موردنیاز بیماران کرونایی به همت فولاد خراسان
  گل‌گهر در مسائل فرهنگی پیش‌قدم است
  با تولید ریل ملی در ذوب آهن حمل و نقل ریلی توسعه خواهد یافت
  مدل مدیریتی ایمیدرو چگونه اجرایی شد
  مشکلات معدن و معدنکاران در استان زنجان مورد پیگیری قرار گرفت
  واردات کنسانتره مس چین از ایالات متحده در ماه ژوئن به بالاترین سطح از سپتامبر 2018 رسید
  مدیر مجتمع مس آذربایجان: عملیات اکتشافی در محدوده‌های مستعد شمال‌غرب با تمام توان دنبال می‌شود
 
   اخبار ورزشی  
  جنجال های عجیب مهمترین گزینه خرید پرسپولیس و یحیی
  رفتار مدیران استقلال و پرسپولیس در کری خوانی غیرحرفه‌ای بود
  میزان طلب دقیق برانکو از پرسپولیس مشخص شد
  آخرین خبر درباره بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس
  ستاره پرسپولیس رفتنی شد ؟
  مرفاوی: مدیریت پرسپولیس به پیروانی تذکر بدهد، حرف‌های او کودکانه است/ برخی صحبت‌ها علیه قلعه‌نویی درست نیست
  باید به سرمربی پرسپولیس فرصت بیشتری داد/ قهرمانی سرخ‌پوشان جذابیت لیگ برتر را کم کرد
  هشدار سرمربی پیشین استقلال به باشگاه پرسپولیس در خصوص رفتار افشین پیروانی!
  گلایه ستاره پیشین پرسپولیس از رفتار هواداران سپاهان در فضای مجازی
  هشدار مربی پیشین پرسپولیس به شاگردان یحیی گل محمدی در خصوص رقبای آسیایی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 141033صفحه نخست » یادداشت و مقالاتیکشنبه، 24 آذر 1398 - 17:26
نقدی بر لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با نگاهی بر بخش معدن
دنیای معدن -رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با برشمردن نقاط ضعف بودجه ۹۹ در بخش معدن گفت: رشد ۸۹ درصدی درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن در این بودجه در نظر گرفته شد.
  

به گزارش دنیای معدن، بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی با برشمردن نقاط ضعف و قوت بودجه سال ۹۹ در بخش معادن به خبرگزاری مهر نوشت: بودجه یک کشور، نشان دهنده جایگاه دولت در اقتصاد و تعیین‌کننده حدود دخالت دولت در جامعه می‌باشد. تا جاییکه سهم ۷۵ درصدی شرکت‌های دولتی از بودجه سال ۱۳۹۹، خبر خوشی از کاهش بنگاه‌داری دولت را به گوش نمی‌رساند این درحالیست که سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است به عبارتی هرچند که کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، آن هم به دلیل جبر بین‌المللی و نه منطق اقتصادی، اتفاقی خوشایند در بودجه است اما وقتی سهم ۷۵ درصدی شرکت‌های دولتی از بودجه و سهم ۲ درصدی درآمد مالیاتی این شرکت‌ها از کل درآمد دولت به میان می‌آید دو نکته در ذهن متبادر می‌گردد.

نکته اول آنکه آیا بخش خصوصی باید مالیات دهد تا بقای شرکت‌های دولتی را تضمین کند و یا دولت باید بر اساس بودجه خود، زیرساخت‌های فعالیت بخش خصوصی را مهیا سازد تا با بهبود فضای کسب و کار پایه‌های مالیاتی جهت پوشش کاهش درآمدهای نفتی، جبران گردد. نکته دوم آنکه بار کاهش درآمدهای نفتی بر دوش چه بخش‌هایی خواهد بود چراکه دولت برای سال درآمد حاصل از محل مالیات را حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده است که این رقم در مقایسه با بودجه امسال با ۱۳ درصد رشد معادل ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. بنابراین کاهش درآمدهای نفتی چگونه پوشش داده خواهد شد؟! چه بخش‌هایی مسئول پر کردن این شکاف درآمدی خواهند بود.

به طور مثال در بخش معدن کشور، شاهد رشد ۸۹ درصدی درآمد حاصل از بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن هستیم به طوریکه رقم پیش بینی شده حقوق دولتی معادن در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ از رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان به رقم ۲۸۲۴ میلیارد تومان افزایش یافته است از طرف دیگر براساس لایحه بودجه ۱۳۹۹ درآمد حاصل از وضع عوارض صادرات کالاهای با ارزش افزوده پایین ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به عوارض در نظر گرفته شده این بخش در قانون بودجه امسال ۲۵ برابر شده است.

این درحالی است‌ که با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد کشور تحت تاثیر تحریم‌ها، صادرات نسبت به سال‌های پیش با محدودیت‌های بسیاری مواجه شده است. همچنین ارقام تبصره ۲ و۳ ماده ۶ قانون اصلاح معادن نیز با رشد ۲۳۳ درصدی، از رقم ۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به ۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. بنابراین افزایش فشار مالی به واحدهای معدنی باعث کاهش مارج