140980

آمریکا نگران وابستگی به چین در تولید موادمعدنی با کاربرد نظامی

دنیای معدن -نیروی زمینی آمریکا برای مقابله با انحصار چین و تضمین تامین نیاز صنایع نظامی، تسلیحاتی و الکترونیک خود به برخی مواد معدنی خاص، در نظر دارد تا به سمت سرمایه گذاری بر روی پروژه های استخراج مواد معدنی منحصر به فرد گام بردارد.

خبرگزاری رویترز امروز در خبری اختصاصی اعلام کرد که این حرکت نیروی زمینی آمریکا پس از پروژه منهتن (ساخت نخستین بمب اتمی در جنگ جهانی دوم) سابقه نداشته است.

در شرایط کنونی، 80 درصد مواد معدنی خاص مورد نیاز آمریکا با کاربرد در برخی صنایع الکترونیک و نظامی این کشور از سوی چین تامین می شود.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر از ارتش خواسته بود تا زنجیره تامین مواد خاص را بروزرسانی کند. دونالد ترامپ هشدار داده بود که ممکن است اتکا به دیگر کشورها برای تامین مواد معدنی راهبردی مانعی بر سر راه برنامه های نظامی ایجاد کند.

چین، قطب تولید مواد معدنی نادر در جهان، از این انحصار در جنگ تجاری با آمریکا بهره برداری و تهدید کرده که جلوی صادرات مواد معدنی خاص به این کشور را می گیرد.

با توجه اوج گرفتن اختلاف ها در تنش ها در روابط پکن و واشنگتن، آمریکایی ها راه احتیاط را برگزیده اند و قصد دارند برای تولید مواد معدنی نادر، وابستگی خود به چین را تا حد امکان کاهش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید