140975

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور؛/از ۴۳ مخاطره طبیعی در جهان ، وقوع ۳۴ نوع در ایران محتمل است

دنیای معدن - معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی هواشناسی- آب شناسی دریای خزر که با حضور نمایندگانی از نیروی دریای ارتش و سپاه پاسداران و همچنین کشور های حاشیه دریای خزر شامل روسیه ، آذربایجان ، تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شد ، گفت : با توجه به فعالیت های زمین شناسی که در دریای خزر انجام شده ، این منطقه زلزله خیز است و امکان رخداد سونامی در آن وجود دارد .

به گزارش دنیای معدن، علیرضا شهیدی افزود : ساحل دریای خزر بسیار طویل است و پنج میلیون نفر را تحت الشعاع قرار می دهد و در همین راستا ریسک خطر در این منطقه بالا است و از سوی دیگر این منطقه استراتژیک بوده و در آن اقدامات گوناگونی انجام می گیرد. وی با اشاره به این که ما از نظر مخاطرات طبیعی در دنیا مقام سوم را داریم ، افزود : از ۴۳ مخاطره طبیعی در جهان ۳۴ نوع مخاطرات در ایران محتمل است و مخاطراتی مانند سیل و زلزله برای ایرانیان ملموس تر است ، اما بعضی از مردم نسبت به مخاطراتی مانند فرونشست حساسیست کمتری دارند. به گفته معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از سال ۱۹۰۰ تا سال ۲۰۱۹ تعداد مخاطرات و انواع آن افزایش یافته است که البته قربانیان در این مخاطرات طبیعی کاهش داشته اند.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان این که این نشان می دهد اگر ما زیرساخت های مستحکمی برای جامعه ایجاد بکنیم مرگ و میر کمتری ناشی از مخاطرات طبیعی خواهیم داشت ، تاکید کرد : ایران مستعد زلزله های بسیاری است و در قسمت های شمالی و خاوری به دلیل سختی زمین احتمال خسارات بالا است. وی افزود : این در مقایسه با قسمت های جنوبی کشور که زمین حالت پلاستیکی بیشتری دارد ، برآورد می شود و این در حالی است که اگر این زلزله ها در شمال کشور با مرکز زلزله در دریا اتفاق بیفتند احتمال سونامی در نوار شمالی کشور وجود دارد.
شهیدی با بیان این که ما مطالعات گسترده ای را در گسل های شمال البرز ، آستارا و خزر انجام دادیم ، خاطرنشان کرد : این گسل ها در پهنه دریای کاسپین نیز ثبت شده اند و در صورت وقوع زلزله در سواحل نزدیک دریای کاسپین امکان وقوع سونامی و آسیب دیدن مردم و تاسیسات زیر بنایی مستقر در سواحل وجود دارد. در بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب شناسی و هواشناسی دریای خزر که به مدت دو روز (۱۹ و ۲۰ آذرماه) در سازمان هواشناسی برپاست نمایندگانی از کشورهای جمهوری آذربایجان ، روسیه ، قزاقستان و ترکمنستان حضور دارند که به بحث و بررسی در زمینه های مختلف دریای خزر از جمله تراز آب ، آلودگی و فعالیت های اقتصادی در این پهنه آبی خواهند پرداخت.
در آخرین جلسه کنوانسیون تهران (۲۲ مرداد امسال) که به میزبانی ترکمنستان برگزار شد نمایندگان کشورهای اطراف دریای خزر در مرتبه های نخست وزیر ، رییس جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری حضور یافته و بر حفاظت از این عرصه آبی ارزشمند تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید