140965

مدیر صادرات فولاد خوزستان :تولید، چشم ‌انتظار صادرات

دنیای معدن - صنایع معدنی و فلزی کشور مهم‌ترین جایگزین منبع درآمدی مانند نفت هستند. بررسی آماری حجم تولید و محصول طی 40 سال اخیر نشان‌دهنده اهمیت‌یافتن، بیش ‌از پیش این صنایع در اقتصاد کشور است. آمارها از افزایش تولید حکایت دارند، اما مشکلات نیز پابه‌پای تولید و مصرف‌کننده پیش می‌روند. در این یادداشت نگاهی به صنعت فولاد ایران و برخی مسائل پیش روی آن در سال‌های اخیر انداخته می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، برای بررسی بهتر وضعیت فولاد کشور بهتر است در ابتدا نگاهی اجمالی به وضعیت تولید در سال‌های 1397 و 1398 داشته باشیم. بررسی آمارهای تولیدی نشان می‌دهد که در سال 1397 شرکت‌های فولادی ایران در مجموع 24 میلیون و 670 هزار تن فولاد نیمه ‌نهایی تولید کردند که افزایش 13 درصدی را نسبت به سال 1396 نشان می‌دهد. در ضمن آمار تولید محصولات نهایی فولادی (شامل تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش‌دار و ...) نیز در مدت مشابه 21 میلیون و 572 هزار تن بوده است که رشد 9 درصدی را نشان می‌دهد. این رشد مختص این سال‌ها نیست و چنانکه نمودار «1» نشان می‌دهد در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، تولید فولاد ایران بدون وقفه در حال رشد بوده و مسیری کاملا صعودی را طی کرده است.

تولید محصولات نیمه‌نهایی فولاد تا پایان سال 1398 نیز به 28 میلیون تن خواهد رسید که به معنای رشد بیش از 10 درصدی نسبت به سال 1397 است. چنانکه در نمودار پیداست از سال‌های آغاز فعالیت شرکت فولاد خوزستان (1368) صنعت فولاد کشور با سرعت بیشتری رشد یافته و تداوم این رشد در سال‌های اخیر نیز با احداث واحدهای فولادی جدید کاملا آشکار است. تا سال 1404 که حدود 6 سال دیگر باقی مانده است حجم ظرفیت و تولید فولاد ایران به 55 میلیون تن خواهد رسید. با آنکه میزان مصرف ظاهری و واقعی در بسیاری از بازه‌های زمانی سال‌های اخیر کمتر از حجم تولیدات بوده، تولید فولاد در ایران پیوسته افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید