140964

فولاد خوزستان موفق به کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی شد

دنیای معدن - فولاد خوزستان موفق به کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی بر اساس استاندارد 9653 شد.

به گزارش دنیای معدن، سیدمسعود معصوم نتاج مدیر دفتر فنی انرژی و سیالات با اعلام این خبر افزود: با توجه به جایگاه و اهمیت انرژی در ایران و جهان، بتدریج رویکرد استراتژیک کشور به سوی حفظ و صیانت از منابع انرژی سوق یافت. ردپای این مسائل و مباحث مدیریت انرژی را در قانون پنج ساله سوم توسعه و پس از آن به صورت توسعه یافته و دقیق در قانون اصلاح الگوی مصرف در سال 1389 می‌توان یافت. بر اساس ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، سازمان ملی استاندارد اقدام به مشخص نمودن استانداردهای انرژی جهت تجهیزات و ماشین آلات انرژی بر و فرآیندهای صنعتی، معدنی و کشاورزی، تولیدکنندگان و واردکنندگان سوخت‌های مصرفی و برق نموده و رعایت این قوانین و استانداردها از سوی صنایع و سایر مشمولان، الزامی است.

وی در ادامه گفت: پس از تالیف اولین نسخه از استاندارد 9653‌، با در نظر گرفتن معیار مصرف انرژی در فرآیندهای تولید آهن و فولاد، در سال 86 اقدام به اصلاح و بازنگری در این استاندارد با کمک شرکت‌های فولادی به محوریت سازمان ملی استاندارد شد. بر این اساس بازرسی‌های انرژی طبق استاندارد 9653 (معیار مصرف انرژی در فرآیندهای تولید آهن و فولاد) هر ساله از سوی شرکت‌هایی به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد. در سال 96 شرکت تکین کو به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد اقدام به بازرسی شرکت فولاد خوزستان نموده و گواهینامه انطباق با استاندارد 9653 از سوی آن سازمان به شرکت فولاد خوزستان اعطا شد.

مدیر دفتر فنی انرژی و سیالات روند بازرسی‌ها را اینگونه بیان کرد: دریافت مستندات مربوط به مصارف انرژی و تولیدات، دریافت اطلاعات از وزارت خانه‌های نیرو و نفت، سایت ویزیت و بررسی کلان فرآیندهای گندله‌سازی، احیا و فولادسازی، بررسی بخش مدیریت انرژی طبق ماده 24 قانون اصلاح الگوی مصرف، بررسی شواهد و مستندات و انطباق با معیارهای استاندارد9653، تهیه گزارش بازرسی، ارائه پیش‌نویس و ارائه گزارش به سازمان ملی استاندارد و صدور گواهینامه از مهم‌ترین معیارهای مورد نظر این استاندارد است.

نتاج در پایان جرائم سنگین ریالی را پیامد رعایت نکردن استاندارد9653 اعلام کرد و افزود: شرکت‌ها و صنایع انرژی بَر در صورت رعایت نکردن استانداردهای معیار مصرف انرژی، براساس ماده 26 قانون اصلاح الگوی و آیین نامه اجرایی آن، چنانچه نرخ مصارف واحدهای صنعتی منطبق با استانداردهای ملی (مانند 9653 جهت فرآیندهای تولید آهن و فولاد) نباشد، مشمول جرائم سنگین ریالی این قانون می‌شوند.

خوشبختانه شرکت فولاد خوزستان تاکنون موفق به دریافت گواهینامه‌های انطباق با معیارهای مصرف انرژی شده است و هر ساله روند بهبود مستمر عملکرد انرژی و سیستم مدیریت انرژی را در دستور کار داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید